bjoris Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 (redigert) sånn skal det se ut ikke med den kappa som på bildene over Veldig bra bildet, ja, jeg har vel også tenkt at det kanskje var så enkelt som å ta bort denne kappa de har lagt på... Ser vel for meg at jeg bør vinkle ut eksosen som hos deg, hos meg går den vinkelrett under varmeren og dermed blir det et større området under som blir skikkelig varmt, antar det står noe om dette i monteringsanvisningen? Vil også tro at det er derfor de har lagt på dette på min, men det er skikkelig amatørmessig å velge en slik løsning. Tror jeg får litt problem med å vinkle ut eksosen uten å kjøpe litt mer eksosslange... Vi får se. Hanse skal jo rydde opp i Norge stod det for noen mnd siden og dette punktet har de sett på før uten å finne ut av... Nå tror jeg jeg har løsningen... Men jeg tror jeg gjør det selv... De ska komme i løpet av vinteren en gang er siste beskjed, bare småting igjen nå:), men så er jo båten 1,5 år også... Takk for god hjelp! Redigert 15.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LALUNA II Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 (redigert) bildet var ikke fra min montering var en som la det ut litt lenger opp i tråden her men det er sånn hos meg og og er ikke plaget med svilukt ....... og ja den har gått hardt i vinter så det er skikkelig testet ut hos meg da i brukte båten i hele vinter ...men det blir det ikke i år for nå skal den opp og restureres en del Redigert 15.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bjoris Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 Noen som vet hvor lang slangen til luftinntaket kan være? Godt mulig det ikke blir skikkelig bra før jeg henter luft utenfra. Hadde ikke så lyst til å borre hull i båten, men må jeg så må jeg. Har nå tenkt at jeg skal koble av slangen til vifta fra motorrommet og teste "ute luft" med denne slangen før jeg evt gjør dette til permanent løsning... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 16.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2009 (redigert) Til orientering for andre som måtte ha samme problem nå eller en annen gang. Tipset fra andre Hanse eiere er at dette røde stoffet som en kan såvidt se på dette bildet må bort, det er her lukten kommer fra hevdes det. Mja, da får vi teste litt... Redigert 16.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 Her har jeg tatt bort denne ekstra isolasjonen (avkuttet varmerør) som Hanse verftet har lagt over. 1 Først syns jeg ikke det så bra ut at den svarte malinga var gått av isolasjonen på eksosen. Denne lager lukt og er av samme typen som det røret jeg nå har tatt av. Innvendig er røret 100%, ikke brent i det hele tatt. Normalt? 2 Her var det stor åpning, jeg får ikke håpe dette skal være tetningen av eksosen? Isåfall er det veldig rart at det ikke kommer røyk ut her når jeg starter varmeren, den ryker jo i ca 1 minutt under oppstart, men det kommer ikke ut noe her... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 (redigert) Det er ikke tetning, den innvendige slangen er hel helt til gjennomføringen. Det røde er nok kun en avslutning av isolasjonen, for at glassvatten ikke skal drysse... Ellers ville jeg laget inntak av friskluft utefra, da forsvinner samtidig luktproblemet! Redigert 25.November.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Mener du da inntaket for friskluft, forbrenningsluft eller begge? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tutti Frutti Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Jeg ser fra det flotte bildet ditt at du har skikkelige eksosklemmer. På det originale monteringssettet fra Termomarin er det bare vanlige rustfrie slangeklemmer for eksosen. Jeg sa til Maritim at slangeklemmer var ikke bra nok for meg, er det noen som har erfaring med dette? Skal nemlig montere samme varmer, og følger denne tråden nøye. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 (redigert) Snakket med Diesel Elektroservice i Bergen som har sett bildene, de mener eksosslangen må byttes, men jeg er litt skeptisk til dette. Det er noe styr å bytte hele greiene, det koster 1200 og hvis dette røret en ser i fra varmeren i aluminium er tett og går hele veien, kan jeg ikke se noen fare med å ha det slik. Jeg har tenkt å kjøpe isolasjon på Biltema som er beregnet for eksos til bil, denne pakken var de tom for, men koster 300 og jeg får da isolert godt under varmeren så jeg ikke risikerer at det blir for varmt under der. Antar det var derfor verftet hadde lagt over dette røret som jeg nå har tatt bort. Mulig det ikke er nødvendig, men, det skader ikke. Trinn to er at jeg kommer til å prøve med friskluft utenfra med slange direkte på luftinntaket på varmeren, antar det ikke er noe problem? Slangen blir ikke lang, ca 1 meter. Uttaket står rett over varmeren og brukers i dag til motorromsvifta, men dette er jo lett å bare prøvelåne når båten likevel ligger i havna slik at jeg ikke bruker motoren. Fungerer det bra tror jeg det må bli nytt uttak til motorromsvifta da dette luftinntaket jeg har passer perfekt for varmeren, det er langt fra eksosen til varmeren og nært varmeren, men begge uttakene står i hekken så ved oppstart vil den nok trekke inn litt eksos. Vel, da blir det testing i kveld:) 20 ms i dag så det blir neppe mye eksos som blir sugd inn igjen i dag... Redigert 25.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 vær inderlig forsiktig med CO lekkasje. Det bør testes med en gassvarsler. Om det er lekkasje merker du ikke at du blir forgiftet - og gjenoppliving av VO forgiftede er veldig vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Mener du da inntaket for friskluft, forbrenningsluft eller begge? Friskluft. Ikke noe lurt å fylle båten med motorromluft. Ren, kald luft utefra gjør det mye triveligere ombord! Jeg har tenkt å kjøpe isolasjon på Biltema som er beregnet for eksos til bil, denne pakken var de tom for, men koster 300 og jeg får da isolert godt under varmeren så jeg ikke risikerer at det blir for varmt under der. Trinn to er at jeg kommer til å prøve med friskluft utenfra med slange direkte på luftinntaket på varmeren, antar det ikke er noe problem? Tenkte akkurat å foreslå den isolasjonen der ja! Det blir nok bra. Jeg tviler meget sterkt på at det er lekkasje på eksosslangen inni isolasjonen. Disse slangene er seige som fy, og burde ikke ryke uten kraftige ytre påvirkninger. og det hadde du nok sett... Friskluft utefra er det eneste riktige ja! Få det på plass, jo før jo heller! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 vær inderlig forsiktig med CO lekkasje. Om han legger opp til friskluft utefra vil en eventuell CO lekkasje kun skje i motorrommet. Og der er det jo allerede ventilert, og adskilt fra resten av båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 (redigert) Nettopp derfor må det være fornuftig å hente luften utenfra. Men jeg ser at det står lite om dette med å hente ventilasjonsluften utenfra, bare beskrevet om forbrenningsluften... Ser ikke noe poeng med å hente forbrenningsluft utenfra, antar dette bare gjelder der det er svært dårlig lufting inne? Har derfor tenkt å sette på en vanlig lufteslange på denne åpningen en ser her, blir ca 1 meter... Redigert 25.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 Friskluft. Ikke noe lurt å fylle båten med motorromluft. Ren, kald luft utefra gjør det mye triveligere ombord! Tenkte akkurat å foreslå den isolasjonen der ja! Det blir nok bra. ...Friskluft utefra er det eneste riktige ja! Få det på plass, jo før jo heller! Ja, dette poenget med forbrenningsluft har jeg ikke tenkt så nøye på så kom det akkurat når jeg skrev mitt innlegg:) Som tenkt. bra du er med index, tror dette blir det fornuftige å gjøre. En kan selvsagt bytte eksosen, men det er ikke noe som tyder på at den er gåen. Lukten jeg har kjent i båten er lik den lukten jeg kjenner på slagen jeg tok av, de sorte flakene som ligger under varmeren... Vel, da er det bare å teste så skal jeg komme tilbake med rapport i kveld får jeg håpe...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Forbrenningsluft henter du vel allerede utefra gjennom slangen til høyre på bildet? Så den saken er grei. Men luft inn til stussen for friskluft må du hente utefra ja, det er viktig! 1 meter slange burde ikke være noe som helst problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
7 knop Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 (redigert) Jeg har inntaket til friskluftslangen på den andre siden av båten for å unngå å trekke inn eksosen Redigert 25.November.2009 av janruss9 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Som tidligere nevnt har jeg montert noen av disse, men aldri hatt de probleme du beskriver. Hvis de i Alvøen sier du må skifte eksosslangen hadde jeg gjort det, de vet hva de snakker om, selv om det koster sure 1200 kroner.... Byttet ut en ardic i en båt hvor de så på bildene av det som var igjen og jeg angret ikke på at jeg gjorde det de foreslo......Fikk ikke noe problem med den installasjonen. Har aldri tatt luft utenifra, men fra normalt ventilerte motorrom uten at det har blitt noe lukt i båten. Ved å holde selve motoren tett for lekkasjer og motorrommet reint og uten en masse griseri så blir det ikke noe problem av det... Båten din ser jo ny ut så det burde ikke være et problem... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Er det virkelig noen av dere som har tre hull i skutesiden for Eber'n, et for eksos, et for luft til forbrenningen og et hull for friskluft? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 (redigert) På bildet ditt i innlegg 55 kan man tydelig se at denne slangen er ødelagt. Den tynne rustfrie slangen er perforert med mange hull lenger inn i isolasjonen. Dette for at den skal virke som en lyddemper. Denne bør skiftes omgående. Farlig med Co lekkasjer. Flid Redigert 25.November.2009 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 Mja, da har jeg vært i båten og prøvd med denne slangen som normalt går til motorromsvifta, men der var det tydeligvis altfor lite luft, det ble svært merkbart mindre luft i dysene i salongen... Ser Index mener det er en tett slange, mens Flid mener det er huller her. Vel, nei jeg er enig vi får bytte det og kreve pengene av importøren... Båten er jo bare 1,5 år. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Flid Svart 26.November.2009 Del på Facebook Svart 26.November.2009 (redigert) Når du skifter slange kan du demontere og dra ut den tynneste slangen, da ser du hva jeg mener. Ta kontakt med Termomarin i Sandefjord, de forteller deg hvordan dette ser ut innvendig. Redigert 26.November.2009 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Da er eksosen av og ny kjøpes i morgen. Dekkes av importøren uten spørsmål, bra! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
KDB Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Dersom du skal ta friskluft inn der gitter står nå, vil eg anbefale at du monterer en kanalluftdemper på slangen. Denne er ca en meter lang og koster ikke så mye, men den demper lyden betraktlig selv om D4 er en stillegående varmer i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Vi har samme problemet når vi forsøker å kjøre vår Eber D7L på full effekt. Varmesikring slår seg da ut. Mistenker at det er for få uttak og for liten luft gjennomstrømning. Må også legge til at dette er en svært kraftig dieselvarmer som yter hele 8 KW på full fres. (tror at den i utgangspunktet er beregnet på store passasjerbusser e.l ) Den varmer mer enn nok på halv effekt (4 KW) ut i fra hva vi har fått testa ut frem til no. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Tine IV Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Varmesikring slår seg da ut.Gunn. Høres ut som for liten diameter på slangen ,eller for få uttak .Var sånn siste Webasto'n jeg monterte ,den fikk for mye motstand så gikk sikkringen. Holder på å planlegge innkjøp av ny varmer ,snakka litt med gutta på Seatronic og med endel folk som har Eber.Ser ut som det kan bli en D4 denne gangen,den er meget støysvak og snill når det gjelder strømforbruk.Ikke minst prismessig ,den ligger på 10.700- nå på tilbud .Mange trur at priser på båtutstyr går ned på nyåret ,men ikke så mye om det går ned noe i det hele tatt. Dagens tilbud på D4 er bra det , så må nok bestille en før nyttår . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.