aileenll Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Ser ut for av bildene som om installatøren har vært redd for strålingsvarme fra eksosen, i forhold til selve varmeren, derfor "varerøret". Om dette er påkrevd, så vil det være mere effektivt å montere en plate, evt med isolasjon. Platen må være relativt fritt montert i melom enhetene slik at luft kan sirkulere å transportere vekk varme. Har forsøkt å illustrere: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bjoris Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Jeg har vært hos forhandler som sier det bare er tull å ha noe ekstra over, men jeg kjøpte slik spinndyr duk som du kan tre over. Når varmeren går så kan jeg forsatt holde fingrene i mellom uten at det blir for varmt, men begge flatene er selvsagt altfor varme til å ta på, men det betyr bare at strålingen er liten. Vel, det viste seg at Hanse har benyttet et eksosanlegg som er 30 mm i diameter, standard er 28 mm så dette må spes bestilles, har derfor satt på igjen den gml. Har nå fått orden på varmen i forkabin og toalett. 75 millimeter rør kontra 60 mm, retting av unødvendige bøyer og isolering gav et hav av forskjell:). Planen var å borre hull og sett inn dyse i cockpit i kveld, men så passet ikke verktøyet, men i morgen håper jeg det blir montering og testing... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 24.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 (redigert) Jeg har nå endelig fått orden på denne saken så derfor en oppsummerende slutt på tråden fra min side. Antakelig kom svilukten mest fra denne ekstra isolasjonen som verftet hadde lagt over, men nå er også eksosen byttet og jeg har valgt å ikke stripse eksosen i hekken, men la den går i rett linje fra uløpet fra varmeren, bøyen denne stripsingen i hekken medførte at tetningen mellom slange og demper åpnet seg og ved nitidige studier kunne en se at det kom røyk ved oppstart/stans. Denne røyken ble sugd rett inn i varmeren og fordelt ut i båten. Potensielt farlig dersom varmeren begynner å brenne ureint under drift. Diesel Elektro Servcie på Godvik var veldig behjelpelige og vet hva de snakker om, de mener det ser ut som om eksosen er blitt for varm av denne ekstra isolasjonen og dermed har blitt skadet. Jeg har pt ikke kuttet opp den gml eksosen og sjekket, men det skal jeg gjøre. Uansett, det er deilig å kunne kjøre varmeren på full guffe uten at det lukter svidd i båten:) Her link til bloggen min, jeg har hatt 3 prosjekt gående på denne og er nå godt fornøyd med resultatene, skal legge ut bilder av den nye eksosen, hadde ikke kameraet når jeg drev på med dette... Prosjekt varmar Redigert 24.Desember.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
gunnt Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ja, huffa me!! Fant ut i kveld da vi las bruksanvisninga at vår eber D7L drar hele 230W +- 10% ved oppstart og 115W +- 10% ved bruk. Det forklarer hvorfor batteribanken vår har blitt tappa så fort ved bruk. Det betyr igjen at vi er avhengig av å ha landstrøm eller kjøre agregat når vi skal kjøre varmeren over tid. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Denne røyken ble sugd rett inn i varmeren og fordelt ut i båten. Potensielt farlig dersom varmeren begynner å brenne ureint under drift. Du har fortsatt ikke lagt opp til friskluft utefra nei? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blueline Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Har prøvd med å hente luft inne og ute. Mine erfaringer er at henter man lufte ute får man tørrere og friskere båt. Luftens evne til å ta opp fuktighet øker ved høyere temperatur. Om uteluften er fuktig, men kald vil den være "tørr" når den spres oppvarmet inne i båten, ta til seg fuktighet og ta med denne fuktigheten ut via ventiler. Jeg hadde også en ubehagelig erfaring med en eksoslekkasje fra eksosslangen. Etter 7-8 år ble det en sprekk(usynlig) som ga en liten lekkasje. Vibrasjoner og eksos var nok årsaken. Slangen var tæret i stykker ved skroggjennomføringen. Da var det også greit at varmeren hentet luft ute. Du får også lavere støy ved at varmeren henter luft utenifra. Det er imidlertid vanskelig på mange båter å finne egnede steder å hente luft ute. Eksos fra motor, sjøsprøyt kan gjøre det vrient. På varmerere over over 3 kw er det viktig å ha stort nok, evt. flere inntak for å unngå for høy temperatur på varmluften og svilukt fra slanger/støv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.