Jump to content

Eberspächer D4 - lukter svidd når den går på fullt!


bjoris

Recommended Posts

Det er nok ingen problem å montere varmeren under en kallesje - der lufter det nok, men å motere den i salongen i en lukket båt anbefales ikke. Det er ikke noe jeg tror, men referer bare installsjonsveiledninegn for maritim montasje.

Ellers er det bare å lese veiledningen fra EBER som er linket til ovenfor. Om man velger å følge den eller ikke får bli opp til den enkelte, Anbefaler i hvertfall at et uttak er kosntant åpent :wink:

 

For orden skyld har jeg hatt båter med varmer plassert både i motorrom og innefor skottet i siden i salongen... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Jeg fikk testet litt mer i går, var ute å seilte i nattemørket og satte den på når jeg nærmet meg land så jeg kunne varme meg litt når jeg vel var fortøyd. Passet på å ha alle luftingene åpne, men jammen var det samme luktene da også, så nå satser jeg på at det er varmeren som må "brennes" inn, men samtidig sier sunnfornuft meg at det er litt rart, den har jo gått ganske mange timer nå også på fult så jeg har en følelse av at det kanskje ligger noe i ett rør, noe sika eller ett eller annet som lager denne lukten.

 

Studerte rommet der den er montert, ingen lukt eller røyk der så ting ser helt normalt ut, tross denne litt irriterende sviluktene. Det er litt mer enn jeg liker, får sende en epost til Nelson å høre om de har hørt om dette før...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Måle temp på luften ut av varmeren med steketermometer? Kan bli høy hvis det er stor motstand i slangene. (lange, krappe bøyer)

 

Hvordan skulle jeg fått gjort det? Det kan kanskje være enklere å kjenne/måle på utvendig rørtemperatur. Har ikke kjent på den, tenkte jeg skulle gjøre det i går, men det er litt krøkkete å komme til... Hvor varmt skal det "normalt" være utvendig på blåserøret ved varmeren? Antar det må kunne bli rimelig varmt... siden jeg 5 meter fra dette punktet med div bøyer nesten kan brenne meg på fingrene av den luften som kommer ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hvis det ikke i utganspunktet er luften inn til varmer som lukter litt og at det forværrer seg mye når den blir varmet opp? At den f.eks kanskje drar inn mye støv e.l. betyr sikkert også litt.

Kan det være at slangene ligger inntil noe som tåler varme dårlig, gummi e.l.? Jeg kunne merke litt "trelukt" inne på toalettet. Der er varmluftsutløpet montert i en trekasse av heltre eik som jeg har laget. Siden slangen går inne i denne kassen så ble det litt lukt av varmt treverk. Egentlig litt godlukt synes jeg, men fyllte litt isolasjon ned i og da ble det bedre.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Kjøpte meg nettopp en Eber D5 og la merke til liknende lukt som deg. Fant ut at det var fra den gummien som sitter under varmeren på monteringsplata. oransje på farge. Den får nok ikke god nok luft gjennomstrømning så den blir vel noe for varm trur eg. Eg skiftet den første meteren med slange siden denne var laget lik som en tørketrommel slange og det gav for stor motstand.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Skal ta noen bilder i morgen, har ikke sett noe orange sak og slangen fra varmeren er såvidt jeg ser 90 mm aluminiumsrør hele veien... Tror jeg da... Hvorfor du får mer motstand i tørketrommelslange skjønte jeg ikke, det er vel dimmen som betyr noe?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

I starten av innkjørinsperioden av min D4 kjente jeg også en uvanlig lukt som spredde seg i båten når varmeren gikk på fullt over lengre tid. Det spesielle med denne lukten var at det ikke var noe brent eller svidd lukt, men en ubestemmelig lukt som jeg faktisk ble litt uvel av og avogtil fikk litt hodepine av...

 

Kan det være noe avgassing fra alluminiumen i slangen??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Skal ta noen bilder i morgen, har ikke sett noe orange sak og slangen fra varmeren er såvidt jeg ser 90 mm aluminiumsrør hele veien... Tror jeg da... Hvorfor du får mer motstand i tørketrommelslange skjønte jeg ikke, det er vel dimmen som betyr noe?

 

Det har seg slik at tørketrommelslangen faktisk er 100mm men den er utstyrt med streng vet du og er derfor ruglete innvendig. Derav større motstand.

I vent bransjen som eg var før var det slik at 1 stk 90 grader bend (i rør altså) tilsvarer ca 10 meter med rett strekk. Har du 4 bend er det altså ca 40 meter med rør og det er vel over annbefalt lengde på montasjen. Får du inn feil type slange i tillegg vet vi jo hvorfor varmeren kanskje blir litt varm.

 

På bildet ser du gummien som eg snakker om. Oransje under varmeren..

 

 

eberspcher.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Har studert dette problemet litt nermer i dag... Tror jeg fant ut av det... Se her:

 

varmer__mulig_aarsak_til_svilukt.jpg

 

Når vi var i Tyskland og monterte plotteren trakk vi ledninger til kobling mellom VHF og plotter, men disse ble liggende i en kveil ved varmere og har ligget der siden. Som en ser har denne kommet bort i kobberrøret som stikker ned under varmeren og gummien på ledningen har smeltet. Jeg håpar og tror det er her svilukten har kommet fra, dette er jo nært der den henter luften inn. Når jeg oppdaget dette satte jeg varmere på fult, stengte alle ventiler unntatt den som da ikke kan stenges, skalket lukene og lot den gå på fult mens jeg studerte de nye mastesleidene, hovedprosjektet i dag... Kunne ikke kjenne noe svilukt mer når jeg åpnet lukene igjen etter 20 minutter. Vi får se nå, den gikk ikke så veldig lenge denne gangen så det kan jo være noe annet... Ser jo at plata den er skrudd i er blitt litt brun, men jeg kan ikke tro dette lager lukt? Som sagt har jeg før vært bak i rommet og luktet, men da på andre siden uten å kjenne noe lukt... Vel, jeg klamrer meg til at dette var forklaringen samtidig som jeg ikke blir så overrasket om det viser seg at det ikke var det...

 

Vel, slik er den montert, noen som ser noe urovekkende? kunne jo ha vasket litt bak i her, det er en del støv på varmere etter produksjonen, men tviler på om det gir noe svilukt... Da har jeg mer tro på at denne gummien har ulmet litt og lagd dårlig lukt, det skal ikke mye til. Ellers må jeg si at den varmer heftig. I dag var det ca 8 grader og rått og surt. Etter 10-15 minutter er det så varmt ned at jeg ville skrudd ned tempen

 

img_4044.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har samme varmeren som deg, Bjoris, men har ikke opplevd problemer med svilukt.

 

Forhåpentligvis har du allerede funnet ut av dette - men jeg oppdaget en liten detalj ombord i dag:

Til min store forundring, etter en liten "inspeksjon" under stikkøya i akterlugaren på min 320, fant jeg en Y-forgreining hvor røret fra varmeren var hoppet av.

Resultatet ble mindre luft inn i båten - mye varm luft inn i motorrommet. :sweat:

 

Slangeklemmen som holdt dette på plass var såpass varm at jeg ikke kunne holde på denne uten å svi fingrene - denne aluminiums slangen ser ut til å være festet med en kombinasjon av slangeklemmer og noe "fugemasse."

Det er mulig det er dette plastgriset som lager lukta hos deg? Hos meg så dette ut til å være noe "smeltet." :rolleyes:

 

Har du mulighet til å inspisere røropplegget ditt "hele veien" fra varmeren helt akter - og helt frem til salongen?

 

Og en annen ting: hvor er det egentlig tillufta til hhv varmer og vifte for motorrom ventilasjon kommer fra på disse Hanse båtene? :confused:

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg fant ikke ut av dette og det har vært litt til og fra med denne lukten. MEN når det går mot høst og vinter blir det mer fremtredende så nå har jeg undersøkt litt nærmere og har tro på at det er lukt fra dette røret som er lagt over eksos-slangen. En kan se at det er litt svidd. Siden innsuget står nært kan en ikke kjenne lukt før en får strekt nesa nesten helt inn mot innsuget, DA kjente jeg at det var samme lukt som i båten... Noen som vet hvordan denne eksosen skal skjermes mot varmeren? Skal varmeren tåle varme n som kommer fra eksosen, tenker på plasten på selve varmer "boksen", det blir skikkelig varmt som en jo kan se av denne slangen som er begynt å gå i oppløsning... Ser det også er brukt en slange stuss der hvor eksosen går ut gjennom skroget, men der har ikke eksosen blitt så varm at slangen har blitt ødelagt... Jeg har pt ikke fått tid til å teste nærmere, men lukten ble borte når jeg snudde denne slagen, men er nå kommet tilbake så jeg antar det er slangen som begynner å bli ødelagt på ny...

 

Noen forslag til hvordan jeg burde isolert mot varmeren? Noen som har bilder av hvordan det er gjort på deres båt? Som sagt er jeg redd det blir for varmt hvis jeg bare tar bort denne slangen...

 

img_4570.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Har montert noen slike, men har alltid brukt det forhandleren har levert med...har alltid brukt Diesel og Elektroservice i Alvøen...

 

Det jeg stusser på er den slangen som er utenpå eksosrøret ditt...

På de jeg har kjøpt har det vært steinull (el tilsv.)inni denne for isolere og distansestykker i endene slik at eksosrøret forblir sånn ca, i midten av slangen på endene. Likevel blir det godt temperatur på slangen når varmeren går på fullt... kan du se noe inni den du har?

Nå er det noen år siden, men husker forhandleren sa at jeg burde forøke å få plass til hele slangen som ble levert med på et vis slik at det ikke ble så høy temperatur ved skroggjennomføringen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Dette er det beste bildet jeg har av hvordan det ser ut inn i. Bildene ble tatt når den gikk på fult så det var varmt å ta i:) fikk vel en følelse av at dette var noe ekstra de hadde lagt på... Men som en ser av dette bildet ser ikke eksosen her helt tett. Jeg snakket med en på båtmessa i Bergen som solgte disse og han mente det mest sannsynlige var eksoslekkasje, men jeg har sett når jeg starter den og det har ikke kommet antydning til eksos i dette rommet som den står i, men dette mente denne personene at jeg ikke nødvendigvis ville se da dette kunne gå direkte i innsuget hvis det var små mengder... Mja, jeg syns det er rart at det ikke blir mindre lukt når den er blitt varm da, her er det rimelig likt...

 

img_4566.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...