Jump to content

Friluftsrådenes landsforbund kamp mot båtmotorer.

oslofjord

Bør båtmotorer delvis forbys pga padlere og roere ?  

182 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I diverse tråder har jeg tidligere tatt opp det pussige faktum at de som er priviligerte å ha lønnet arbeid for å passe på og hjelpe oss båtfolk er rørende enige i at vi er noen idioter som ikke hadde klart oss på sjøen uten akkurat deres organisasjon eller etat.

Friluftsrådenes landsforbund tar skrittet ut å vil ta ondet ved roten ved å delvis forby motorisert ferdsel ....ikke bare 50 meter fra måkeøyer som nå, men de vil også verne kajakkpadlerne og roerne mot motorbåter.

De er ca 70 ansatte i friluftsrådene. Dekrever en økning på minst 45 millioner i statsbudsjettet og noe av det de bruker penger på er informasjonssider i bladet Friluftsliv.

På side 64 i siste Friluftsliv (nr 5) stiller Friluftsrådenes landsforbund spørsmålet: Hvilket båtliv er det plass til langs kysten ? Svaret synes å være at det er plass til roere og padlere men ikke motorbåter:

"Omfanget av motorbåtbruk er nå så stort at diskusjonen om stille soner på sjøen for seilere, roere og padlere rår grunnen aleine bør reises."

..."Når båter brukes som brautende utstillingsvindu for mer eller mindre ufortjent rikdom til skade for natur og friluftsliv, er det ikke lenger plass til den langs kysten."...

...Paralelt med de usmakelige trendene med arrogamt og livfarlig båtbruk, er det osgå tendenser til økt ikke motorisert båtferdsel. kajakkpadling har lenge vært på fremmars. På kystledhyttene i Oslofjorden er brulk av robåtene som følger med , en atraktiv aktivitetsmulighet."....

Dette er altså Friluftsrådenes Landsforbunds offisielle syn på båtfolket. Er det slik at motorbåtliv ikke er friluftsliv ? Selv nøt jeg stillheten da jeg padlet i villmarka i høstferien, men er dette en slags friluftsfundamentalisme hvor målet er at vi som Treje Vigen skal ro når vi skal til Danmark ?

I artikkelen sammenlignes forbudet på sneskutere på vidda og med motorbåter ved sjøen selv om det påpekes at man ikke kan ha smme regler for å regulere motorbåter som man bruker på snøskutere.

Det fine med det offentlige byråkrati er vanligvis grundighet, nøkterne sakbeskrivelser og faglig kompetanse. Friliftsrådene er jo tross alt interkommunale statstøttede organ som er viktige premissleverandører før politiske beslutninger. Å vurdere om vi båteiere har fortjent vår rikdom ...("Når båter brukes som brautende utstillingsvindu for mer eller mindre ufortjent rikdom...)" er vel ikke noe frilufsrådene har komptanse til å vurdere....

Det som er værre er om Friluftsrådnes Landsforbund har har nok maritim kompetanse.......på Friluftsrådenes Landsforbunds hjemmeside kan de se ut til at de har mer skog og landbrukskompetanse....enn maritim kompetanse....men det trengs vel ikke lenger når stillheten senker seg i f.eks. middagsbukta og roerne og padlerne baner veien for framtidens motorfrie-båtkultur...

Håper noen fra friluftsrådene leser dette slik at vi for utdypet det offesielle syn som står i informasjonsidene bladet Friluftsliv.

Redigert av salt (see edit history)

Desverre må vi ta dem på alvor fordi de er premisslevarndørene for politikerne. Kampen om virkelighetsforståelsen er viktig. Hvis vi stilltiende godtar vi motobåtfolk er et onde og at det finnes en visjon om et nytt og bedre båtliv der måker og padlere lever i harmoinisk lykke....kan lett politikerne velge dette lykkelige miljøvenlige framtidvalg hvor alle ror til eller sykler til hytta framfor å bruke E18.

Ja, det er synd at sånne flåsete uttalelser drukner budskapet.

Man vil jo ikke fjerne motorbåtene fra fjorden. Det er det jo ingen som mener.

Men jeg hadde ikke vært imot soner med forbud mot motorisert fedsel. Vi har det jo på land, så hvorfor ikke?

Økningen i bruk av kysten er så formidabel at noen begrensninger må vi nok tåle etterhvert.

Men jeg merker meg jo at motstanden mot begrensninger er stor. Diskutert i andre tråder.

Men jeg synes at dersom jeg har funnet meg ei lun vik kan jeg få være der i fred for tomgangslading og generatorer.

Så ett par plasser på Svenske kysten nå at det var kommet opp skilt om at dette var ett fredet område og .

Unødvendig jolle kjøring forbudt, unødvendig kjøring av motor forbudt, stopp motor så fort en har fortøyd.

Det var ikke noe forbud mot motorkjøring, men ett forbud mot UNØDVENDIG motor kjøring inne blandt holmene. Og det er jeg faktisk enig i.

Skilta ble satt opp på Vasholmane mens vi var der. Det var ikke en stille seanse. Bensindrevet pressluftsbor(fjellbor) en stille morgen, bråker no inn i H...te.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis mann virkelig skal ta den luftige ideen at man på sjøen som på påskefjellet skal slippe å høre motordur strander man av mange praktiske og prinsippiele grunner:

Turseilerne kommer seg ikke hjem fra disse motorfrie sonene hvis det blir vindstille.

Skal det bli enda flere soner man må sjekket på nettet før avgang eller skal skjærgården pepres med enda flere skilt ?

I de mest aktuelle skjærgårs områdene for eventuelle padlesoner indre og ytre Oslofjorden er det padling forbudt pga fuglereservater. Padlerne som andre båtførere er jo pålagt å holde seg minst 50 meter fra måkeøyer selv om de sikkert foretrekker å smyge seg langs land.

Det som står igjen da er jo steder som f.eks. Middagsbukta i Bærum hvor det ligger en Friluftsråds Kystledhytte med robåt ("Butikken"), men ønsker vi virkelig at Middagbukta St. Hansaften skal være folketomt kun med en og annen einstøing i kajakk ?

Skal hyttefolk på øyer som havner i en slik sone bli nektet å ta båt til hytta ?

Er det realistisk å tro at robåter vil ta over som effektivt transportmiddel eller er premissen at båter kun skal være leketøy og tidsfordriv. Selv indre Oslo-fjord har man ikke sjans til krysse i motvind med robåt når høststormen setter inn.

Kajakkpadling er flott tidsfordriv hvor man har nærkontakt med elementene, men ingen skal påstå at sikkerheten og drukningstatistikken til sjøss blir bedre hvis flere velger kajakk som framkomtmiddel isteden for stabile moderne fritidsbåter med dobbelt skrog. Spesielt når det er kaldt i vannet er kajakkpadling en risikosport.

Isteden for å riste på hodet over farlige hekkbølger, bør man se nærmere på om det er forsvarlig å legg ut på tur med de kajakktyper som ikke tåler litt bølger. Hvis målet er å bli sett er f.eks. spørsmålet om alle disse fromme padlerne bruker laterne når de kommer hjem i skumringen.

Kajakkfolket kan ikke snu problemstillingen på hodet å si at det et problem at det båter på sjøen.....som må bort for at padlerne skal ha fjorden som sin egen andedam. Roerne og padlerne som ønsker folate sine ro og padlebaner må ta til eteretning at det finns båter på fjorden og ha sikkerhetsrutiner tilpasset det faktum.

Nå tror jeg ikke slike soner kommer alle disse stenene som salt beskriver akkurat :rolleyes:

Synes det virker genailt med noen slike soner. Det bygges fotballbaner inn i hagene til folk på land. Da kunne vel seilsporten fått en sone på lite trafikerte områder som sine "idrettssoner" der de kan være ha regattaer eller opplæring i fred. Til gjengjeld så skal de ikke holdes regattaer eller opplæring utenfor dette området. Det vil også motobåtfolket tjene på.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Når friluftsrådets landsforbund legger fram sine framtidsvyer under overskriften: [i]"Hvilke båtliv er det plass til langs kysten ?"[/i], tror jeg neppe de nøyer seg med små seilbåtreservater. Språkbruken signaleserer heller at motorfolket ikke sitter igjen med mer enn noen trange småbåtleder som et nødvendig onde hvis byråkratne får det som de vil.......

Nok et sitat fra samme infoside i Friluftsliv: "Like sympatiske er ikke båter med overdimensjonerte motorer og skrålende mennesker uten kompetanse om båt, natur eller folkeskikk." Dette er altså friluftsorganisasjonenens landsforening offisielle mening........de vil også få bort støy fra skrålende båtfolk.....hvor ble det av ytringfriheten....er det forbudt å skråle også nå da....selv i nasjonalparker på fjellet er det skråååling....

(Selv kan jeg ikke huske å hørt noe skråling i sommer i mine farvann.....)

Når det gjelder båtmotorer er det vel mer stillegående å ha en stor motor på lavt turtall enn en undermotoristert motor på maks turtall....så er friluftsrådets bekymring for overdimensjonerte motorer basert på faktiske maritime vurderinger eller er det endel av myten om det snobbete motorbåtfolket (the bad guys) som skal nedkjempes av den gode armada av kajakker og årer i friluftlivets tjeneste....(???)

Som en virkelig friluftsentusiast kan jeg varmt anbefale siste nummer av Friluftsliv...og da kan man jo samtidig få mer offisiell og "saklig" informasjonen fra friluftsrådene (side 64) som neppe er formulert med tanke på at det motorbåtfolk blandt leserne.

Motorstøy er noe dritt, der er jeg helt på linje med dette krakilske rådet. Skulle gjerne hatt en lydløs motor i båten min. Men å fly rundt på dekk i kuling og regn og hale i taustumper for å ordne et seil med fare for å dette over bord og miste livet? Nei, - takke seg til å sitte inne i en god og varm båt i tøfler og slåbrok! Alternativet padle eller ro: Tror ikke det er alternative for meg og fruen (jeg er pensjonist) når vi skal på 4 ukers ferietur med en skipshund på 50kg. Tror ikke armene og skuldrene ville hatt godt av det. Og litt upraktisk for en familie med småbarn/babyer er det vel også? Nei, båtlivet er for alle uansett fremkomstmiddel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er jo jeg en representant blant alle de gruppene som er omtalt her. Jeg padler, seiler og har motorbåt

Syntes ikke dette er et så stort problem egentlig, når jeg padler tenker jeg jo at det kan komme en stor cabincruiser å lage store bølger. Når jeg seiler har jeg jo en mer stabil farkost med visse rettigheter på sjøen, de andre båtene tar jo til en viss grad hensyn. Og når det er jollekjøring har jeg bare opplevd et par ganger at lensepumpa har fått litt å gjøre.

Slike avsperrede områder vil jo fjerne noen av de fine ledene innaskjærs, men litt må man ofre når antall "båtfolk" bare stiger å stiger. Så lenge det ikke blir for mange tror jeg alle vil tjene på det. De litt mer uerfarne seilerne slipper cabincruiserne og de uerfarne med motor slipper jo noen av seilbåtene kryssende over hele fjorden.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Hastighetsbegrensninger blir det jo mer og mer av nær land. Det er bra. Seile?? Kan kanskje sette opp områder innaskjaærs og i trange leder der det blir ulovlig å seile. Føler imidlertid ikke at det er noe stort problem. Virker som 90% av de med seilbåt bruker motor i 95% av tiden. Åraken er nok mer at de føler at de får mer for pengene ved å kjøpe seilbåt som de kan bruke bruke motor på, enn at de heller vi seile. Untak finnes jo, med burde vel kanskje vært visa versa.. :rolleyes:

Når jeg seiler har jeg jo en mer stabil farkost med visse rettigheter på sjøen, de andre båtene tar jo til en viss grad hensyn.

Heldiggrisen! jeg har "bare" motorbåt og alle er ute etter å "ta" meg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Omfanget av motorbåtbruk er nå så stort at diskusjonen om stille soner på sjøen for seilere, roere og padlere rår grunnen aleine bør reises."

..."

Dette synes jeg er meget bra fra friluftsårdet (om det er der dette kommer fra da).... Tror jeg melder meg inn som støttemedlem, vel anventde penger er det i allfall

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her er det noe grunnleggende jeg ikke forstår. Kanskje noen husker denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=friluftsråd hvor det bl.a. blir diskutert Oslofjordens Friluftsråds praksis med å sette opp bøyer. Jeg meldte meg inn i denne foreningen for å ha rettigheter til å benytte bøyene.

Har det nå blitt slik at friluftsrådet i Oslofjorden skal ta opp bøyene igjen for å markere kampen mot båtmotorer - eller kanskje de vil endre på vedtektene og forbeholde bøyene for seilbåter, robåter, kajakker og kanoer? Ikke lett å forstå?

Når vi ser litt mere edruelig på hva disse 45 millionene skal brukes til enn hva medlemmet salt mener, så står det følgende at lese... H

Styret i FL mener midlene til friluftsliv må trappes kraftig opp i kommende statsbudsjett, og ber om økning på minst 45 millioner. Arbeid med kjøp av nye friluftslivsområder må styrkes med 10 millioner, det trengs minst 12 millioner ekstra til å tilrettelegge og drifte offentlig eide friluftslivsområder, aktivitetstiltak bør styrkes med 20 millioner, friluftsrådene ønsker 1 million i økt driftstøtte og det trengs særskilte midler for å gi funksjonshemmede friluftslivsmuligheter. Dette kom fram på helgas styremøte i Tromsø der strategier for arbeidet med statsbudsjettet 2009 var en av hovedsakene. (15.9.08)

Hvilket jeg ikke synes er så dårlig investerte midler om de blir innvilget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Noe av problemet med spissformuleringene mot oss båtfolk i Friluftsliv er at Friluftsrådets Landforbund er en statsautorisert lobbyorganisasjon som representerer landets kommuner. En grasrotorganisasjon kan gjerne kjempe med eller mot oss, men interkommunale råd bestående av våre folkevalgte bør ikke bruke skattepenger på å påstå at båtfolk har (mer eller mindre) ufortjent rikdom.

Selv om friluftsrådene skal gi inspill til kommunene representerer de også kommunepolitikernes offisielle syn fordi styrene hovedsaklig består av kommunepolitikere...og disse mottakerne av våre skattepenger mener altså at vi er ufortjent rike..(???)......

Det er alvorlig når Friluftsorganisasjonenes Landsforbund slynger ut slike hatske utfall mot båtfolket med trussel om at hvis vi ikke skjerper oss er det kroken på døra fordi Friluftsorganisasjonenes lansforbund har med sine interkommunale forbindelser og statstøtte i praksis makt og myndighet til å presse igjennom det de mener. Nok et sitat fra side 64 i Friluftsliv[i]:" I et miljø og folkehelseperspektiv er det viktig å legge til rette for det ikke-motoriserte båtlivet. Det er opptil motorbåtfolket å opptre slik at det ikke innføres flere og strammere regler og restriksjoner enn nødvendig for å sikre naturmiljø og trygt friluftsliv for andre brukere."[/i]

Håper Frluftslivets landsforbund legger ut hele sin uttalse (fra side 64 bladet Friluftsliv) på sin hjemmeside slik at forumets medlemmer kan lese hele saken og ikke bare mine sitater.

Håper de svinger innom dette forumet og retter opp eventuelle misfortåelser. I saken presiseres det diplomatsisk at det finnes båtfolk med vett og kunnskap men...

Det er vel noen her på forumet som er svigersønn eller hyttenabo til noen fra Friluftsrådene slik at de kan tipses om denne tråden slik at vi i almuen kan få litt førstehånds folkeopplysning om hvilke grad dete plass til oss motorbåtfolk i framtiden. Informasjonsartikkelen heter jo "Hvilke båtliv er det plass til langs kysten ?......[/i]så spørsmålet henger i luften...er det plass til oss med motor eller ikke ????

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...