Jump to content

Inverter


Tine IV

Recommended Posts

Heisann alle sammen .Skal ut på en liten shoppingtur imorgen , og skal bla annet ha en inverter eller rett og slett nytt tv med inverter som følger med. Men har ikke sett dette enda live så må ta en titt først. Seatronic selger 14" farve tv med tekst og fjernkontroll med 300 w inverter (1960-) .Spørsmålet er som følger ,er 300w nok ,kan jeg bruke 300 w til litt div i båten eller blir det litt lite ? Kun til tv er det vel ok , men hvis jeg vil bruke den til div andre ting . Hadde vært knall med noen synspunkter før jeg reiser imorgen formidag.

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

300W er mye. Med litt virkningsgradtap trekker du borti 30A konstant fra batteribanken din. Ingen 14" reise-tv bruker så mye, kanskje ikke engang halvparten.

 

Kommer jo litt an på hva du skal bruke. Jeg har en 110W inverter som spissbelastes til 150W. Men jeg har ikke TV, video, spillkonsoll osv. En bærbar pc og ekstern skjerm. Mixer. Mobillader. Er gjerrig med bruk av mine Ah. Bytter i en 300W. Har større PC. 110W blir for lite. PC brukes når jeg kjører + begrenset tv-titting. (tv-kort)

 

Vær obs på at kvaliteten på invertere varierer mye. Noen gir en dårlig modifisert sinus. Andre gir en god moidifisert sinus. Noen gir ren sinus. Noen har oppgitt kontinuerlig effekt, noen spissbelastning og noen kontinuerlig i max 30 minutter. Det beste er å få anbefalt en inverter av noen som er fornøyd.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en 300w fra Clas Ohlson ifjor da vi skulle på ferie med bilen (chevy van) fint for ungene tenkte jeg, den skulle drive en 14" tv pluss en playstation2, da kan barna se tå tv, film og spille, fint når turen blir lang. men flere ganger når det var på det varmeste slo den seg av, men fungerte helt fint når det var litt kaldere, men så var det jæ....... varmt ifjor,

Er nok rimelig sikker på at 300w holder til tv, er heller usikker på kvaliteten på de enkelte merker, hadde jeg skulle kjøpt meg en ny ville jeg satset på et godt merke Mascot er jo store på slike, Elfa bør ha kunnskap til å gi deg en god en.

De kan også brukes til andre ting, men ikke til slike ting som hårføner, vet ikke hvorfor :confused:, har heller ikke prøvd det på min,  hos Elfa fikk jeg også fortalt at skulle jeg bruke pc på den, måtte jeg ha en med ren sinus kurve og ikke en med modifisert sinus kurve, hvorfor, vet jeg ikke :sailing:

Har ikke prøvd den i båten,  i båten er jo dette med strøm mye viktigere enn i bil, greiest å la bli har jeg tenkt til nå, men kanskje iår :nonod:

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at kvaliteten på invertere varierer mye. Noen gir en dårlig modifisert sinus. Andre gir en god moidifisert sinus. Noen gir ren sinus.

 

Ingen inverter gir ren sinus, det er det kun en roterende generator som kan lage.

 

Alt annet er mer eller mindre modifisert firkantpuls. Til mer modifisert til mer trappetrinnform får pulsen. Med veldig mange trappetrinn blir det likevel veldig nær sinus.

 

De billigste leverer ren firkantpuls, de dyreste temmelig nær ren sinus.

 

Må dog bemerke at jeg ikke er elektromann, men har et par stykker rundt meg på kontoret.

Link to post
Share on other sites

Ja du har sikkert rett i at det er ingen som leverer ren sinus, henviser kun til det jeg fikk som svar fra Elfa, at man måtte ha en som leverte ren sinus kurve, dvs en kurve som går i bølger og ikke i firkanter, på min er det  regnet inn en firkant kurve på inverteren. Men de hadde en som kunne levere "ren" kurve

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Jeg kjøpte ett 14" farge TV med video som går på 12/220 volt det bruker 48/6 watt  (4,5 amp) Jeg brukte tidligere et 220 volt 40 watt Tv på hytta  med inverter brukte jeg da 7 amp. Denne inverteren var på 100watt.

Jeg ville kjøpt ett kombi TV og heller tatt med en batteridrill hvis du trenger det.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Ingen inverter gir ren sinus, det er det kun en roterende generator som kan lage.

Alt annet er mer eller mindre modifisert firkantpuls. Til mer modifisert til mer trappetrinnform får pulsen. Med veldig mange trappetrinn blir det likevel veldig nær sinus.

 

De billigste leverer ren firkantpuls, de dyreste temmelig nær ren sinus.

 

Må dog bemerke at jeg ikke er elektromann, men har et par stykker rundt meg på kontoret.

Den rene sinus er en myte i elnettet og telenettet. Det finnes alltid noe som ødelegger.

Noen garanterer i alle fall at sinusen er like ren som den du får ut av stikkontakten i heimen. Kanskje enda renere fordi du slipper transienter og annen styggedom.

 

http://www.waeco.no/elektronik/elekt9.html

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men om behovet kun er å drive en Laptop, hvor rene kurver trenger man da? :confused:

Av innleggene over ser jeg at det finnes billige invertere som gir "stygge" kurver og dyre som gir "pene".......  

Clas Ohlson har vært nevnt tidligere.  Kan denne anbefales til slik bruk?

Jeg har en såkalt billig inverter,med firkantkurve, den er ikke å anbefale på laptop, fikk beskjed om at laptopen kan ta skade, vet ikke hvorfor. men skal man kun drive laptop, skjekk mye volt den går på,

min laptop vil ha 15volt, så den bruker jeg rett i båten uten noe annet, volten i båten ligger jo

på over 14volt som regel.

Link to post
Share on other sites

Skal den ha 15 volt pga at den skal lade et batteri.

Broder kjørte en dell direkte på 12V og det gikk også bra, på strømforsyninga stod det 15V.

På strømforsyninga mi står det 15v, den brukes når er hjemme, den brukes også til lading av batteriet, det er vel derfor det går ann å bruke strøm direkte i båten og bilen, batteriet blir jo svakere og svakere helt til det har nådd en angitt styrke, så vil ikke pc noe mer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en 300w fra Clas Ohlson ifjor da vi skulle på ferie med bilen (chevy van) fint for ungene tenkte jeg, den skulle drive en 14" tv pluss en playstation2, da kan barna se tå tv, film og spille, fint når turen blir lang. men flere ganger når det var på det varmeste slo den seg av, men fungerte helt fint når det var litt kaldere, men så var det jæ....... varmt ifjor,

Er nok rimelig sikker på at 300w holder til tv, er heller usikker på kvaliteten på de enkelte merker, hadde jeg skulle kjøpt meg en ny ville jeg satset på et godt merke Mascot er jo store på slike, Elfa bør ha kunnskap til å gi deg en god en.

De kan også brukes til andre ting, men ikke til slike ting som hårføner, vet ikke hvorfor :yesnod:, har heller ikke prøvd det på min,  hos Elfa fikk jeg også fortalt at skulle jeg bruke pc på den, måtte jeg ha en med ren sinus kurve og ikke en med modifisert sinus kurve, hvorfor, vet jeg ikke :lol:

Har ikke prøvd den i båten,  i båten er jo dette med strøm mye viktigere enn i bil, greiest å la bli har jeg tenkt til nå, men kanskje iår :lol:

Hei

Jeg også kjøpte en 300w inverter .

Prøv og plaser invertern på et skyggefult sted ikke få sollys på den da vil den kutte kanske snart.

Jeg plaserte min i et rom under førersete der var det litt kjøligere en rett ved førerplassen.

 

Lykke til med bruken i år hvis du setter den på rett plass kan ungene se tv og spille når dere har lange strekk og kjøre .

Link to post
Share on other sites

Heisann .Kjøpte meg en 300w inverter i dag  .Men den funker ikke på mitt tv (14" farve) men tv'n er litt gammel så kansje den er en slukhals etter strøm .Men syntes det var litt rart at dette ikke funka da. Skulle egentlig ha nytt tv i dag også men dem hadde ikke der jeg var .Så blir nok en tur og shoppe litt imårra også .Funker ikke den nye inverteren på 300w på det nye tv må jo noe være galt ?`Foresten passe dritt lei og reise til div båtforetninger og samme svar gang etter gang ,nei desverre det er vi utsolgt for .Gud veit hvorfor båtforettninger i  både Moss og Arendal har så sinnsyke svære byggninger  da innholdet er så lite .Kunne spart mye husleie der ja.Så bare sånn for og nevne det ,ring og spør før du kjører og sjekk om dem har det du skal ha ......

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Heisann .Kjøpte meg en 300w inverter i dag  .Men den funker ikke på mitt tv (14" farve)

Noen TV'er trekker så mye strøm i startøyeblikket at du må prøve gjentatte ganger før det virker. Andre ganger er TV'en så kresen at den forlanger noe som i alle fall ligner litt på en sinuskurve.

 

At TV'en ikke virket med din nyinnkjøpte inverter er intet godt tegn.

 

Selv har jeg en inverter med ringkjernetrafo. Ikke noe opphakka switch mode greier. En tung norskprodusert sak som klarer beskjedne 110W, men det klarer det under alle tenkelige forhold rundt spenning og temperatur.

 

Lotus.

Link to post
Share on other sites

Vanlige 14" TV krever ofte over 300w i startsekvensen til tross for at de sluker mindre på vanlig bruk.

Dette er ganske vanlig på vanlige tver.

Vil sterkt anbefale LCD TV. Lett og hendig og kan monteres rett på vegg. Bruker kun ca. 30w.

Kan evt. monteres rett på 12V.

Selv selger jeg 1 vanlig TV for hvert 50` LCD TV til tross for at vi har begge på lager og markedsledende pris på begge deler.

300w er litt vel mye til det meste av ting man trenger å lade i båt så slik sett sparer man inn en del av prisforskjellen ved å velge en mindre inverter på 100 eller 150W.

Du har kanskje også en 300w inverter som kun gir 150W via sigarettuttak?

Skal man ha 300W må man direkte på batteri!

+du har vifte som da støyer noe veldig? Båten synker i verdi! Lydløs LCD skjerm, sylskarpt bilde, lavt strømforbruk og ingen stråling - båten STIGER i verdi! :)

 

Atle

Link to post
Share on other sites

Heisann .Kjøpte meg en 300w inverter i dag  .Men den funker ikke på mitt tv (14" farve) men tv'n er litt gammel så kansje den er en slukhals etter strøm .Men syntes det var litt rart at dette ikke funka da. Skulle egentlig ha nytt tv i dag også men dem hadde ikke der jeg var .Så blir nok en tur og shoppe litt imårra også .Funker ikke den nye inverteren på 300w på det nye tv må jo noe være galt ?`Foresten passe dritt lei og reise til div båtforetninger og samme svar gang etter gang ,nei desverre det er vi utsolgt for .Gud veit hvorfor båtforettninger i  både Moss og Arendal har så sinnsyke svære byggninger  da innholdet er så lite .Kunne spart mye husleie der ja.Så bare sånn for og nevne det ,ring og spør før du kjører og sjekk om dem har det du skal ha ......

 

Hilsen Tine II

Brukte du sigarettuttak? den gir mindre(150w) jeg bruker min direkte på batteriet med gode kabler, det er da den skal gi 300w, hender også at jeg må slå av og på min par ganger, er nok riktig det som Lotus skriver at det et starten som er strømkrevende, jeg har som sagt brukt min ifjor sommer på biltur, da sto et stk 14" tv og ps2 på mye, har 3 barn og da er dette redninga for ferien, når det blir mye kjøring.

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg også kjøpte en 300w inverter .

Prøv og plaser invertern på et skyggefult sted ikke få sollys på den da vil den kutte kanske snart.

Jeg plaserte min i et rom under førersete der var det litt kjøligere en rett ved førerplassen.

 

Lykke til med bruken i år hvis du setter den på rett plass kan ungene se tv og spille når dere har lange strekk og kjøre .

 

Det har du nok rett i, skal gjøre det neste gang vi skal på bilferie, iår blir det båt for alle penga

bokstavligtalt :confused::smiley::blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...