Jump to content

Hva er forskjellen på "VP 110-120 seilbåtdrev"


benq

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle hva som er forskjellen på ett Volvo Penta 110 og ett 120 seilbåtdrev, nå tenker jeg utseende messig. Ett 120 drev tar større motor, men passer en motor som går på ett 110 drev på ett 120 drev og vise versa. Sole diesel har en motor med adapter som kan brukes på 120 drevet, den heter mini 17 og er oppgitt til 16 hk så egentlig skal den være i grenseland for å kunne brukes på 110 drevet også. Derfor dette spørsmålet om utseende. :flag:

Link to post
Share on other sites

Tja, moteringsflaten på drevet mot motoren er ihvertfall helt forskjellige.

110 har bolter i et rektangulert mønster, men 120 har boltene i en sirkel.

(Sikkert noen som kan legge ut illustrasjonsfoto, finnes bilde av 110s i denne annonsen:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Minibilde)

 

At 16HK skal være i grenselandet for 110S har jeg aldri hørt før?

VP leverte jo 110s på hele sin seilbåtmotorserie før det nyere 120-drevet kom.

Har følelsen at 110S er et meget slitesterkt drev, hvor evt motoren bukker under først.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Gammel tråd, men jeg henter den opp igjen siden jeg egentlig ikke har fått svar. Og jeg har googlet i øst og i vest for å finne det. Hva er egentlig forskjellen på 110s, 120s og 130s? Bortsett fra plasseringen av bolter. Etter hva jeg har funnet virker det som de har samme utveksling også? Dersom det er motorstørrelse, hvilke størrelser til hvilke drev?

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gammel tråd, men jeg henter den opp igjen siden jeg egentlig ikke har fått svar. Og jeg har googlet i øst og i vest for å finne det. Hva er egentlig forskjellen på 110s, 120s og 130s? Bortsett fra plasseringen av bolter. Etter hva jeg har funnet virker det som de har samme utveksling også? Dersom det er motorstørrelse, hvilke størrelser til hvilke drev?

 

100S, 110S og 120S er eldre typer. 100S og 110S fra 70/80-tallet, 120S fra 90-tallet frem til 2005. 

130S og 150S er dagens drev. 130S opp til D2-55, 150S for større motorer.

M25S muligens midt mellom 120S og 130S?

 

Oversikt:

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_1_oil_rec_7745608.pdf

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...