benq Startet 8.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2008 Er det noen som kan fortelle hva som er forskjellen på ett Volvo Penta 110 og ett 120 seilbåtdrev, nå tenker jeg utseende messig. Ett 120 drev tar større motor, men passer en motor som går på ett 110 drev på ett 120 drev og vise versa. Sole diesel har en motor med adapter som kan brukes på 120 drevet, den heter mini 17 og er oppgitt til 16 hk så egentlig skal den være i grenseland for å kunne brukes på 110 drevet også. Derfor dette spørsmålet om utseende. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Tja, moteringsflaten på drevet mot motoren er ihvertfall helt forskjellige. 110 har bolter i et rektangulert mønster, men 120 har boltene i en sirkel. (Sikkert noen som kan legge ut illustrasjonsfoto, finnes bilde av 110s i denne annonsen: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Minibilde) At 16HK skal være i grenselandet for 110S har jeg aldri hørt før? VP leverte jo 110s på hele sin seilbåtmotorserie før det nyere 120-drevet kom. Har følelsen at 110S er et meget slitesterkt drev, hvor evt motoren bukker under først. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Har sendt en forespørsel til forhandler av "Sole diesel" om den passer på 110 drevet også, vet at adaptret skal passe til 120 drevet. Den som lever får se. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Den flaten som vender mot motor på et 120 drev er rektangulær og festes med 6 skruer. Har et bilde på tlf, kommer senere. Redigert 9.Oktober.2008 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 "Opus" Du har nok rett i det at 110s drevet ble levert til større motorer også . MD11 hadde også 110s drev, vet ikke hvor jeg har vært borti at det var en grense på ca.16 hk til det drevet. Må vel ha drømt det. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Her er bilde av et 120 drev Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) Gammel tråd, men jeg henter den opp igjen siden jeg egentlig ikke har fått svar. Og jeg har googlet i øst og i vest for å finne det. Hva er egentlig forskjellen på 110s, 120s og 130s? Bortsett fra plasseringen av bolter. Etter hva jeg har funnet virker det som de har samme utveksling også? Dersom det er motorstørrelse, hvilke størrelser til hvilke drev? Redigert 6.Oktober.2015 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Gammel tråd, men jeg henter den opp igjen siden jeg egentlig ikke har fått svar. Og jeg har googlet i øst og i vest for å finne det. Hva er egentlig forskjellen på 110s, 120s og 130s? Bortsett fra plasseringen av bolter. Etter hva jeg har funnet virker det som de har samme utveksling også? Dersom det er motorstørrelse, hvilke størrelser til hvilke drev? 100S, 110S og 120S er eldre typer. 100S og 110S fra 70/80-tallet, 120S fra 90-tallet frem til 2005. 130S og 150S er dagens drev. 130S opp til D2-55, 150S for større motorer. M25S muligens midt mellom 120S og 130S? Oversikt: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_1_oil_rec_7745608.pdf Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.