Jump to content

Fritidsbåter i Norge, statistikk?

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Jeg skal holde et innlegg om opplæring i forbindelse med fritidsbåt og derfor skulle jeg i tillegg til den velkjente ulykkesstatistikken hatt noen tall som f.eks viser utviklingen i antallet fritidsbåter i Norge de siste 10-20 årene. Hvordan størrelse og fart har utviklet seg hadde også vært interessant å se på . . . .

Forhåpentlig har noen et tips om en god kilde for denslags tallmateriale?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg takker for rask respons, men dette var forskjellige varianter av de velkjente ulykkestallene.

Det som jeg primært var ute etter er utviklingen i antallet fritidsbåter i samme perioden. Jeg ser nemlig for meg at båtantallet har øket så sterkt at det relative ulykkestallet må ha falt ganske kraftig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hva med å ta en telefon til F.eks Gjensidige, som jeg tror er de største på forsikring av fritidsbåt flåten.

De må vel ha en oversikt over hvor stor økning i antall forsikringer de har. Er du heldig så har de en oversikt over hvor mange båter med max fart under 10 knop, 10-20, 20 -30 etc. De har forsikret også.

Får vel ikke noe nøyaktig tall, men en indikasjon.

Ellers så er vel de fleste registrert i småbåtregistret. så de kan vel si hvor stor økningen har vært. Hvis de har noen kontroll på det da.

Kystpatruljen er vel ogå en mulighet. selv om mange småbåter ikke er medlem der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du kan jo alternativt ta for deg utbygging av nye fritidsbåthavner samt utvidelse av de gamle i den perioden. Det gir jo også en pekepinn over økningen i antallet fritidsbåter. Folk trenger jo gjerne en båtplass og det er ikke så mange som har sitt eget bryggeanlegg.