Jump to content

Detroit-verksted østlandet

Christina 3

Recommended Posts

Ja jeg har tittet litt på den. Klar over de i Oslo og Bergen, Svolvær er vel ikke akkurat i nærheten det heller. Etter hva jeg har forstått på Dieselteknikk i Oslo er det ganske mye justering som kan påvirke effekten. Det å justere opp en detroit er det ikke hvem som helst som kan gjøre......

Venter og ser om det kommer flere tips jeg.

Hvilken maskin har du ....

Og hva vil du oppnå? ...

Grunnlaget er en maskin med roots blower og Governor som begrenser topp turtall....

Deretter så blir det en blanding av dyser, turbo og intercooler for oppjustering ...

Hvis du kun vil ha en "tune-up", så er det en par timers jobb ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Mulig Tønsberg Turbodiesel eller Vestfold Skips- og Industriservice er aktuelle kandidater (om de er oppegående enda...).

Hvilken motor har du og hva har du problemer med?

Detroit Diesel er greie og robuste saken som de fleste med generell dieselkunnskap kan ta seg av...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hvilken maskin har du ....

Og hva vil du oppnå? ...

Grunnlaget er en maskin med roots blower og Governor som begrenser topp turtall....

Deretter så blir det en blanding av dyser, turbo og intercooler for oppjustering ...

Hvis du kun vil ha en "tune-up", så er det en par timers jobb ....

Jeg har en 6V53. Ps: er ikke intercooler på denne. Problemet er når jeg skal starte når den er kald (stått 2 dager). Er det en varm sommerdag går det greit. Men er det på en sommerdag som det er "bare" 18 grader virker det som om den ikke starter på alle sylinderene. Den harker og hoster i 5 sek før den "slår inn" og får normal gange. Ryker da selvfølgelig mye siden det blir mye uforbrent diesel. Den kunne også være litt slik før å, men da snakker vi om start ned mot 0 grader. Dette er vel normalt siden det ikke er kaldstart ordning på disse. Men midt på sommeren ,selv om det var kaldt og regn , var det aldri noe problemer med å starte den, før nå. Gjorde et forsøk og varmet opp motorrommet med en vifteovn en gang. Da startet den med en gang så teorien med at dieselen skulle renne tilbake eller at det skulle være luft i systemet virker ikke riktig.

Noen Tips ?

Har selv erfaring fra detroit 8V71TI, den var også vanskelig å starte vinterstid, men ikke om sommeren. Jeg monterte en dieseldrevet vannvarmer og kjørte denne en 15 min før start, og motoren startet med en gang helt uten røyk uansett.

Ja som sagt snakker jeg om midt på sommeren. Er det 25 + grader og steikanes sol er det ikke noe problem men med den sommeren vi hadde i fjor med 18 grader og overskyet var det ikke morro å røklegge havnene. (Men etter start ryker den ikke mer)

Ellers en kjempemotor. Aldri stoppet eller noe annet tull.

Ok.... en Tune-up vil muligens gjøre jobben...

Består av å kople av gasskabler, bakke ut tomgangsskruen og buffer (samt Start aid hvis du har en), og juster ventiler og dyser ... Deretter sette tomgang, buffer og start aid igjen... litt "ollete" å sette racken på en V6, men burde ikke ta for lang tid... enkelt verktøy men trenger håndbok...

Hvis problemet fortsetter etter så hadde jeg begynt å mistenke kompresjon og sylinderringer mm.

KIS ... begynn med det enkle ... og hvis du vil sjekke sylinderforinger, så kan du gjøre dette visuelt med å åpne sylinderenes inspeksjonsluker... eller gjennom luftkammerene til kompressore....... roots blower...(muligens du må ha ny pakkning tilgjengelig).

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...