Jump to content

Spørsmål om fyr og merker

27 knop

Recommended Posts

1. Er det forskjell på rød og grønn (uren) sektor?

2. Stolper med trekanthatter der det står et tall og en farge (rød/grønn(babord, styrbord)), merket som med femkantet stjerne med prikk inni, som sender ut rødt eller grønt lys. Hva forteller dette merket deg unntatt hvilken side man skal passere på? Hva betyr tallet?

3. Hva er forskjellen på en båe og en grunne?

4. Sitat fra "båtboka" mi: "Av de større fyrene skjelner vi mellom kystfyr og lykter. De siste kalles også leifyr fordi de markerer skipsleia i trange farvann." Er ei lykt det samme som et leifyr?

5. Hva slags fyrkategori går f.eks. et lateralmerke eller et senterledsmerke innunder?

Dette er typiske spørsmål i forbindelse med båtførerkurset. Der går vi grundig gjennom alle de punktene du er innom - og mange andre ting.

Neste båtførerkurs begynner snart og har du tid og lyst, så blir vi helt sikkert enige :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette er typiske spørsmål i forbindelse med båtførerkurset. Der går vi grundig gjennom alle de punktene du er innom - og mange andre ting.

Neste båtførerkurs begynner snart og har du tid og lyst, så blir vi helt sikkert enige wink.gif

Tok akkurat prøven som privatist. :yesnod: Disse spørsmålene fant jeg ikke svar på i båtførerprøveboka mi; kunne tatt et kurs, men føler det er bedre å få svar her.

Det er mulig dette kan bli en lang tråd. Jeg vil likevel anbefale deg å søke på noen av temaene du bringer opp, og du vil få mange treff, eksempelvis denne nye tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=lateralmerker. Men for all del: det er viktig å stille spørsmål på ny.

Disse spørsmålene er garantert stilt før, og fant forresten svar på spørsmål 1, takk roaldbj! Vet det er kjedelige, standardspørsmål for flesteparten, men trenger hjelp her.

Svar i rødt:

1. Er det forskjell på rød og grønn (uren) sektor?Dette har du vel allerede funnet svar på

2. Stolper med trekanthatter der det står et tall og en farge (rød/grønn(babord, styrbord)), merket som med femkantet stjerne med prikk inni, som sender ut rødt eller grønt lys. Hva forteller dette merket deg unntatt hvilken side man skal passere på? Hva betyr tallet? Tallet er bare et løpenummer, så identifisering av merket blir enklere (Men jeg har ikke sett at det står i kartet) Den trekantete "hatten" er bare en plate som skal reflektere lyset fra lampa som står over. Dette skal visstnok bedre synligheten av merket, selv om jeg synes det ser ut som en hvilken som helst gatelykt.

3. Hva er forskjellen på en båe og en grunne? Tja, same shit - new wrapping?

4. Sitat fra "båtboka" mi: "Av de større fyrene skjelner vi mellom kystfyr og lykter. De siste kalles også leifyr fordi de markerer skipsleia i trange farvann." Er ei lykt det samme som et leifyr? Vill vel si det ja. Kystfyr har vanligvis bare hvitt lys som sveiper rundt (ser på avstand ut som det blinker) lykter og leifyr har som regel fargete sektorer. I tillegg har du overrettfyr. De har ofte også bare en farge, men hvis de enkeltvis også fungerer som leifyr kan de flere sektorer

5. Hva slags fyrkategori går f.eks. et lateralmerke eller et senterledsmerke innunder? De er ihvertfall ikke kystfyr :wink: , det er mer å regne som en stake med lykt på

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Takker og bukker for oppklarende svar, men det ene svaret gjorde at et tilleggsspørsmål meldte seg:

Vill vel si det ja. Kystfyr har vanligvis bare hvitt lys som sveiper rundt (ser på avstand ut som det blinker) lykter og leifyr har som regel fargete sektorer. I tillegg har du overrettfyr. De har ofte også bare en farge, men hvis de enkeltvis også fungerer som leifyr kan de flere sektorer

Det er vel ikke bare lykter/leifyr, men og kystfyr, som har fargede sektorer og lyskarakterer?

Edited by 27 knop (see edit history)

Som regel har kystfyr kun hvitt lys, nettopp fordi de ikke viser vei gjennom noen lei, og derfor ikke behøver noen røde/grønne sektorer. Men at det ikke finnes kystfyr med fargede sektorer skal jeg ikke banne på, derfor skrev jeg "vanligvis".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Som regel har kystfyr kun hvitt lys, nettopp fordi de ikke viser vei gjennom noen lei, og derfor ikke behøver noen røde/grønne sektorer. Men at det ikke finnes kystfyr med fargede sektorer skal jeg ikke banne på, derfor skrev jeg "vanligvis".

Heilt rett, det er ikkje så mange, men nokre er det.

For eksempel Svenner :wink:

svenner.jpg

Mvh

Rossicus