Jump to content

Dalslandskanal 2009


SandvikTom

Recommended Posts

Gled deg.

Men husk: Venern er stor. Har vinden stått på er det mye sjø.

Ta med mat fra Halden. Og det er veldig begrenset muligheter mellom "viadukten" (Bengtfors?) og Venersborg.

Ta en døgn i Trollhettan. Vi gjorde det ikke og angret veldig etterpå.

Kom til Bommen i Gøteborg så tidlig som mulig. Du må jo en tur på Liseberg. Husk å ta veterantrikken :smiley:

 

Strekningen Gøteborg - Smøgen. Viktig: Hold utsikt bakover etter Storebroer og Nimbuser...... :sailing: Og normenn i fri utfoldelse..

 

Ta indre led fra Gullholmen retning Smøgen. Og indre fra Råssø til Strømstad.

 

 

Hilsen Nils :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde noen kjente som tok turen i fjor. Faktisk 4 båter i sammen. Var forsåvidt ok bortsett at det var ille mye strøm enkelte plasser pga høy vannføring i vassdraget. Dette medført til del dels en del utfordringer med hensyn til manøvrering før, i og etter slusene. De tok båtene på bil op pfra Halden.

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte i 2003 og 2008 flott tur! men pass deg for venern ikke gå ut når det blåser , snakket med en som hadde en 42 fot cabin cruser han kjørte aldri ut når vinden nærmet seg 10 sec meter , ble støre bølger pga snitt dybden er kun 10 meter , men det er ikke noe å grue seg for vi kjpasserte venern tidlig på morgenen da vår det max 2,5m bølge høyde på det meste det er ikke noe problem med min nordan 27 fot ,gled dere en tur dere kommer til å mimmre om i lang tid etterpå :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi fartet rundt med "hengerbåt" i nesten 20 år, og med utgangspunkt i Indre Østfold, ble det ofte helgeturer på Dalslandssjøene.

 

Hvis været er bra, så bør dere bruke en del tid til å utforske de idylliske farvannene utenom de merkede ledene i de nord-østlige sjøene Stora Le, Foxen og Västra Silen. Særlig i småfjordene langs østsiden av Foxen og i de sydøstre områdene av Västra Silen finnes mange fredelige perler. Dersom dere har tid til det, bør dere også ta avstikkeren opp i Östra Silen. Her vil dere finne den totale freden og roen i en flott natur - gjerne på en øy eller en holme helt for dere selv.

 

Dersom lysten på en "sivilisert" god middag etter hvert skulle melde seg, så kan Baldersnes Herrgård ved Laxsjön (rett øst for Billingsfors) anbefales.

 

Jeg regner med at du kjenner til hjemmesiden til kanalselskapet for Dalslands kanal. Her ligger det mye nyttig informajon.

Få tak i båtsportskartet over området (hvis du ikke har det allerede) og start planleggingen!

 

Beregn god tid, utforsk litt bortgjemte steder i de store sjøene og nyt freden og roen!

Link to post
Share on other sites

Vi har også tenkt endel på å ta denne turen. Og lurer da på hvor mye det koster å ta båten på lastebil fra Norge til Sverige.

 

Hei.

Det er ikke billig. Vår båt 25 fot koster 2500 sek kr for 3 mil Halden-Nøssemark i 2006. hver fot 100 sek kr . Idag pris?? Anbefale sterk båttur dalslandskanal. :yesnod::flag_sw:

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke billig. Vår båt 25 fot koster 2500 sek kr for 3 mil Halden-Nøssemark i 2006. hver fot 100 sek kr . Idag pris??

At-le

Erfaringen til en nabo som var på Dalslandstur i sommer, var at det kan lønne seg å sjekke priser med andre lokale/norske transportører, enn de som står oppgitt i Dalslands kanals hjemmeside. Da kan man riktignok måtte betale en avgift på en hundrings eller to for å få sette ut på brygga i Nössemark, men likevel kan det være kroner å spare totalt sett.

Link to post
Share on other sites

Dersom lysten på en "sivilisert" god middag etter hvert skulle melde seg, så kan Baldersnes Herrgård ved Laxsjön (rett øst for Billingsfors) anbefales.

på Baldersnäs har jeg spist bäver(heter det bäver på norsk)........hursomhelst på Gourmetrestaurang kan dom selge vad som helst :lol::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bengtsfors anbefales som bunkringsted for både tørt og vått, her er gjestebrygge ved siden av bensinstasjon med sentrum 5 min. spasertur unna.. Der finner du systembolag, bakeri, Ica, Konsum, bank, kafeèr, gatekjøkken, kles- og skobutikk. Skikkelig vakkert sted med masse koselige folk, som de aller fleste er i Dalsland. Anbefalen en tur innom Halmens Hus med en kopp kaffe og deres sinnsykt gode kake. De syklelystne kan leie dressin og sykle tur gjennom en vakker natur http://www.vastsverige.com/templates/produ...px?prodId=44890. Ha en riktig god tur, kos dere masse!!!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

når det gjelder dybden i vennern er det ikke noe problem, men du må ha kart og følge merking /staker på veien ut mot vannersborg/trollhetan kanal, det er her du må kjøre et stykke ut i åpent hav før du skal vende i rettning vannersborg ,her er det meget grundt ,men merkingen er veldig bra, derfor er det lurt å ikke kjøre ut når det blåser for mye, kan være ugunstig å snu når en først er alerede kommet utpå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som husker max bredde/lengde i slusene i Dalsland?

Og hvor store/tunge båter de tar på bil fra Halden - Nøssemark. Mener å huske at min båtvenn hadde en 34 fots Storebro som de tok på laneveien til Nøssemark.

 

Dalsland kanal er utrolig flott. Vi har tatt turen tre ganger og ønsker oss tilbake.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen som husker max bredde/lengde i slusene i Dalsland?

Og hvor store/tunge båter de tar på bil fra Halden - Nøssemark. Mener å huske at min båtvenn hadde en 34 fots Storebro som de tok på laneveien til Nøssemark.

 

Dalsland kanal er utrolig flott. Vi har tatt turen tre ganger og ønsker oss tilbake.

 

mvh Astor

 

Vi også, kanskje noen år?

 

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Da må du ta med litt lengre treplanker som fendre. Jeg har bare seilt i Dalslandskanalen én gang. En fantastisk opplevelse. Det er nødvendig å fendre i slusene. Trollhätta-kanalen Gøteborg - Vänersborg har vi seilt ca 7 ganger tur/retur. Dette er også en flott opplevelse. En gang seilte vi om natta fra Trollhätta til Lilla Edet - det var en stor opplevelse. Det er mulig å overnatte flere steder i denne kanalen foruten de vanlige "store" stedene. Jeg blir trolig aldri lei Trollhätta-kanalen. Flere ganger har vi om natta vært alene i slusene ved Trollhätta. Da har jeg hatt fantastiske muligheter for å teste ut effekt av rorbruk og bakking uten innvirkning av vind og strøm. Via VHF kan man be om å få litt mer tid i en av slusene slik at man kan få testet ut båten - men dette går selvfølgelig ikke når det er stor trafikk i kanalen. Det finnes eget spesialkart både for Dalslandskanalen og Trollhättakanalen. Jeg tor ikke man har godt utnytte av seilas i disse kanalene uten spesialkartene.

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte, Roald så har jeg i tre år på rad kjørt sluseveien fra øverst i Dalsland og ned til Gøteborg. En av de fineste feriene jeg kan minnes. Det å sluse er ikke noe å grue seg til dersom man har et samstemt mannskap. Jeg husker godt en tysker i en stor stålbåt sto midtskips og sluset alene. Uten problemer. Å sluse nedover er en grei sak. Sluser man opp er det best å ligge bakerst i slusen. Her jobber båten din mindre mot vannmassene.

Spesiellt i Dalsland kanal er det mange fine stoppesteder. Baldersnes herredgård er et praktskue. Campingen v/v er et hyggelig avbrekk dersom man har små barn ombord.

 

Er man heldig når man ankommer Bengtfors så møtes man til hyggelig underholdning i kanalparken like ved gjestehavna.

Et sted hvor vi stoppet opp og spiste var alt til salgs. Her kunne man få kjøpt stolen eller bordet man satt og spiste ved dersom dette var ønske. Svenskene er rett og slett fantastiske til å finne på.

Men best av alt i sluseveien er den renhet man finner over alt. Herlig!

 

I de store slusene i Gøta kanal ned mot Gøteborg brukte vi ikke fendre i det hele tatt. Vi sluset nedover og satt rolig ombord mens vi hold båten passe ut fra sluseveggen som hadde lange solide trestokker i passe avstand hele slusen i gjennom. Å sluse ned er som å trekke proppen ut av badekaret. Man gir bare litt etter på tauet mens vannet synker.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg vil kjøre Dalslandskanal til sommeren og kysten hjem. Tar imot råd og vink med stor takk. :cheers:

 

Hei!

 

Vi har feriert mange ganger i Dalsland. I fjor tok vi Bohuslänskysten og det var trivelig det, men neste år blir det Dalsland igjen. Trives veldig godt der. Det er sagt tidligere, men legg ruta om Västra -og Östra Silen. Spesielt Östra Silen. Der ligger det en klubbholme for en båtforening som har en fantastisk beliggenhet. Dersom du ønsker bilder fra Dalsland kan du sende meg en IM, så kan du få en ide om hva som venter dere.

God tur og lykke til!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...