Jump to content

Lanterneføring på ferje som går begge veier?

27 knop

Recommended Posts

Var en dag med en del yr- og regnbyger i rogaland, derfor brukte rutebåtene i dag lanterner. Flere av ferjene er slike toveisferjer, ferjer som kan gå begge veier, derfor lurte jeg på hvordan de gjorde det med lanterner? Kanskje et enkelt spørsmål for mange, men ikke for meg.

Svaret fant jeg. Ferja jeg undersøkte er rundt 85 meter og hadde derfor to topplanterner, akter- og sidelanterner. Ganske enkelt byttet kapteinen side på lanternene. Akterlanternen som var på den ene baugen ble slått av og den på baug nr.2 ble slått på. Topp- og sidelanterner ble slukket og tent motsatt side. Interessant!

Ein annen interessant ting i dette konseptet er to raude lys i styrehuset, eit i kvar ende. Hvis kapteinen har lys på det som han har foran seg, skal det blenda han aldri so lite, som ei påminning om å slå landterneføringa over til riktig ferdselsretning.

Magne

Og flagget trekkes ned i en sylinder i "feil" ende og heises i "rett".

Men alt dette er navigasjonsteknisk.

Selv pendelferger har ei bau og en akterende, uansett hvor like de er, og dermed en fast styrbord og babord side, som ingen snakker for høyt om om:)

Selv pendelferger har ei bau og en akterende, uansett hvor like de er, og dermed en fast styrbord og babord side, som ingen snakker for høyt om om:)

Blir vel helst nedi kjelleren det :wink:

Har lagt merke til at de fergene jeg bruker, er merket med forut og akter, så da burde det ikke være noen tvil om hva som er babord og styrbord :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Blir vel helst nedi kjelleren det :wink:

Yepp. Der nede bryr vi oss ikke om hvilken vei båten går. Styrbord er styrbord og babord er babord. Det blir for komplisert om maskinistene må se på både klokka og rutetabellen for å vite hva som er sb og bb. :crazy: