27 knop Startet 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2008 Var en dag med en del yr- og regnbyger i rogaland, derfor brukte rutebåtene i dag lanterner. Flere av ferjene er slike toveisferjer, ferjer som kan gå begge veier, derfor lurte jeg på hvordan de gjorde det med lanterner? Kanskje et enkelt spørsmål for mange, men ikke for meg. Svaret fant jeg. Ferja jeg undersøkte er rundt 85 meter og hadde derfor to topplanterner, akter- og sidelanterner. Ganske enkelt byttet kapteinen side på lanternene. Akterlanternen som var på den ene baugen ble slått av og den på baug nr.2 ble slått på. Topp- og sidelanterner ble slukket og tent motsatt side. Interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Ein annen interessant ting i dette konseptet er to raude lys i styrehuset, eit i kvar ende. Hvis kapteinen har lys på det som han har foran seg, skal det blenda han aldri so lite, som ei påminning om å slå landterneføringa over til riktig ferdselsretning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Smart! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Og når man først er igang så aktiveres pendelferje funksjonen på gyrokompasset, så hopper kursen frem 180 grader... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Og flagget trekkes ned i en sylinder i "feil" ende og heises i "rett". Men alt dette er navigasjonsteknisk. Selv pendelferger har ei bau og en akterende, uansett hvor like de er, og dermed en fast styrbord og babord side, som ingen snakker for høyt om om:) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Viktigste er at ferja går når den skal. Redigert 9.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Selv pendelferger har ei bau og en akterende, uansett hvor like de er, og dermed en fast styrbord og babord side, som ingen snakker for høyt om om:) Blir vel helst nedi kjelleren det Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Har lagt merke til at de fergene jeg bruker, er merket med forut og akter, så da burde det ikke være noen tvil om hva som er babord og styrbord Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
rover Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Pendelferjer er vel som "folk"....... Har ræ...... bak uansett....:-) Men på ferjene ser man ofte foran og bak på skorsteinene, som regel bak midten..... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Blir vel helst nedi kjelleren det Yepp. Der nede bryr vi oss ikke om hvilken vei båten går. Styrbord er styrbord og babord er babord. Det blir for komplisert om maskinistene må se på både klokka og rutetabellen for å vite hva som er sb og bb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.