Pjolter Startet 20.April.2004 Del på Facebook Startet 20.April.2004 Hei igjen et kart / Plotter spørsmål.. Noen har har noen meninger om Max sea? posetive og negative meninger og erfaringer taes imot med takk. Har tatt en god titt på det nå og må jo si at det ser rimelig heftig ut.. Ingen med erfaringer eller synspunkter?? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Pjolter Svart 20.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2004 Drar denne opp igjen jeg siden det er ingen som har svart enda.. Er det virkelig ingen som har hørt eller brukt MaxSea?? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Careka Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Har ikke Maxs sea sjøl, men det er mye brukt i Seil /regatta/havseilas sammenheng, så om det er det beste for deg det vet jeg ikke, Men det er sikkert like godt som mange andre. Det finnes flere utgaver at dette progm. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
p.aas Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Dette er state-of-the-art innen navigasjon. Har selv benytett programmet som mannskap ombord på en 47 foter. Programmet leser både raster og vektoriserte kart og det finnes tilleggsmoduler bl.a for værinformasjon m.m. Eneste ulempe er at programmet har en høy pris ! Programmet benyttes bl.a i alle båtene i Volvo Ocean race. på http://www.racenavigators.no/ finner du ytterligere informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 20.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2004 hey hey hey, stilig.. Har programmet på pc`n nå og sitter å tester det.. Virker megabra. med alle tillegsmodulene Tusen takk Flere som har erfaring?? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
BjornLie Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 Har selv brukt versjon 10 i 3 år. Bruker både CMAP og raster kart. Fungerer bra, savner kun "course up" som er tilgjengelig på nyere versjoner. BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Mulligan Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 Er du helt sikker? Dette er 10.3 Sitér dette innlegget Link to post
Tore_L Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 MaxSea er sikkert like godt som de fleste andre programmene. Men mange ganger så dyrt. Hvorfor betale så mye, når du får TIKI, Fugawi og mange andre meget gode PC-programmer for navigasjon nesten gratis? Jeg kjenner ikke prisene på MaxSea's rasterkart, men jeg tviler på at de er like gode og like billige som Maptech BSB-kart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 men jeg tviler på at de er like gode og like billige som Maptech Tvil i vei. Maxsea kan bruke Maptech kart. Sammen med en haug andre, både raster og vektor. Samtidig. Å sammenligne Maxsea med TIKI blir litt søkt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Bruker MaxSea og er godt fornøyd. Bruker PBG til å oppdatere havbunnen i 3-D og har mye moro med det, men må bytte ekkolodd da vårt ikke sender dybdedata oftere enn hvert 8 sekund. Begrensningene ligger i hvor mye en klarer å sette seg inn i på dette programmet. Krever endel av maskinen hvis du har oppe 3-D bildet med mye data (mange detaljer og stort område. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 En ting jeg fundererpå i forbindelse med PBG'en. Reduserer den automatisk for tidevann? Før var jeg brennsikker på at den gjorde det, men nå er jeg usikker. Og, legger den dine egne dybder i eget layer? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Bruker PBG til å oppdatere havbunnen i 3-D og har mye moro med det Hvilken versjon snakker vi om da? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Hei Var ute i båten i helga (overnattet på Songvår) og da husket jeg å se etter versjonen, men å huske den helt til i kveld... Den begynte med 10. og jeg mener å huske at det fortsatte med 1.3.2 Finner ikke kurs opp i denne versjonen, men det kan kanskje ha sammenheng med kodene som hører til dongelen. Dataene fra PBG lagres sammen med kartdataene, men jeg kan velge om jeg vil vi at de skal brukes når programmet lager 3D modellen. Det er også mulig å lagre dataene som egen fil med passord og det hele og laste den etter ønske I PBG ligger det et valg for tidevann der jeg bruker valget "nærmeste havn" og regner med at programmet har tidevannstabellen innebygd. Dettte er imidlertid ikke interessant her i Søgne hvor tidevannet er ca 20 cm. Beklager sent svar Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Høres morro ut dette ja, har ikke festet dybdesensoren min skikkelig enda så jeg burker ikke PBG enda, men skal bli spennende å teste det ut Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hva er PBG? Fikk nettopp oppgradering fra 12.0... til 12.5. AIS er ikke inkludert og må kjøpes for vel 2k. Raster og vektor kart kan nå ikke benyttes samtidig. Har ikke satt meg så godt inn i systemet enda. Er det en enkel måte å logge tilbakelagt distanse? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hva er PBG? Vet ikke hva det er forkortelse for men slik jeg har skjønt det definerer en ett vindu, la oss si 10x10 meter, dybdedata blir lagret etterhvert som en seiler. En vil da kunne få frem disse dataene i 3D. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 PBG = Personal Bathymetry Generator. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) PBG er et system som lagrer inndata fra ekkolodd i en datafil. Disse dataene brukes til å få et mer nøyaktig bilde av bunnen i 3D. En kan velge om en vil lagre punkter tett eller mere spredt feks 1,5x1,5 meter på grunt vann og spesielle plasser og feks 25x25 meter på dypt vann. Kan også velge oftere lagring dess grunnere vannet er. De oppmålte dybdene vises ikke i normalvisning, men i 3D oppdateres kartet fortløpende for hver måling. En kan alltid velge om en vil at de oppmålte dybdene skal beregnes med eller om en vil bruke orginalkartet. Kom på at en også kan lagre bunnbeskaffenhet med diverse farger på bunnen for fjell, gjørme , sand osv hvis ekkoloddet sender slikt signal Mons Redigert 24.Oktober.2006 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
chremo Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Korleis bruker eg 3D kart? Må ein ha ein grunnpakke frå før, eller kan ein lage karta me sin eigen GPS? I så fall, nokon som kan forklare litt? (Har versjon MaxSea V10 1.3.2) Redigert 27.Oktober.2006 av chremo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Ang course up. En kommentar til Mulligan. Jeg har v 10.1 etter eller annet, mao det kom med v.10.3 tror jeg. BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
chremo Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Meinte sjølvsagt Ekkolodd, ikkje GPS. Fint om nokon kan skrive litt om korleis ein lagar desse 3D karta:D Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 Jeg vurderte PBG til Maxsea ifm et prosjekt jeg holdt på med, men droppet det av forskjellige årsaker. Jeg fant ikke ut hvordan det reduserte for tidevann, jeg fant ikke ut hvordan det forholdt seg til vertikalt datum og jeg fant ingen mulighet for å justere lydhastighet. Kjenner jeg Maxsea rett, har de sikkert en lur løsning på det og, uten at det er skrevet noe sted. Men den største anstøtstenen var at når mine ekkoloddata hadde gått inn i Maxsea, var det ingen mulighet for å lese de ut igjen. Så jeg logget eksternt. 3D visning tar man gjerne ut fra et mellomstadium i kartproduksjon. Etter at data er behandlet og prosessert til et "grid" eller rutenettverk. Da kan man gjerne velge koteavstand osv, samt vise data som 3D. Det jeg tror Maxsea gjør, er en "reverse engineering" på datasettet i kartet for å lage et grid som oppdateres av eget ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Mulligan, du mener at Course up er på v 10.3, men skjermbildet er fra v 12?? BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Mulligan Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Bildet viser min 10.3. Sitér dette innlegget Link to post
Stolmen Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Heisann.. Fekk lagt inn på Maxsea no tidlegare i haust.. Synst dette såg veldi bra ut.. Heilt til eg såg det at kartet "saksa" veldi some plassar... Er det innstillingane mine so det er noko gale med eller skal det vere slik?? Programmet elles ser veldi bra ut men vist eg ikkje kan verte kvitt desse unøyaktigheitene trur eg at eg vil la vere å bruke det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.