Jump to content

Noen som har erfaring med Maxsea ??


Pjolter

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei

Billigste fritidsversjonen koster 10800 inkl mva, så du bør ha spesiell interesse før du kjøper det. Kartene kommer i tillegg, men dette programmet kan ta alle former for kart, også scannede.

 

I Søgne DK er vi heldige og har avtale med en forhandler om at han kan bruke båten vår til demo for fiskere ol, og vi har derfor en full fiskeriversjon med bunngenerator og alle tilleggene. Tror den ville kommet på nærmere 50 lapper til ordinær pris.

Du får programmet med lisens for en maskin eller (som vi) med dongele som kan flyttes mellom flere maskiner.

Programmet har utrolig mange muligheter, og begrenses nesten bare av fantasien.

Svært stabilt og driftssikkert.

 

Se hjemmesiden her http://www.maxsea.no/

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Riktig så ille er det vel ikke, kr 6750 koster MaxSea Navigator Pluss som er den minst dyre versjonen ifølge deres prisliste.

Ja, men dersom du seiler og ønsker weather routing kan du like gjerne kjøpe utgaven til kr 10.875.- og ønsker du å få se AIS-data i kartet så må du ha utgaven som koster deg nesten 52 båtpenger.

 

Tror nok jeg ville tatt en titt på RayTech også (selv om det ser ut til at Raymarine er i tenkeboksen med hensyn til prising av den nye versjonen).

Link to post
Share on other sites

Suzuki skal endelig ta skrittet inn i den digitale tidsalder, ikke bare i sofaen, men også ombord.

Bør jeg satse på f.eks MAXSEA framfor enkle framvisningsprogrammer som tiki mfl ?

 

Suzuki

 

Utifra det du skriver antar jeg at du skal bruke en PC med kartprogram, og ikke plotter.

 

Jeg har prøvd litt forskjellig. Både Ozi, Seaclear, Tiki, samt diverse unevnelige "ulisensierte" programmer.

 

Jeg bruker i dag stort sett Ozi Explorer med scannede kart. (BSB kart)

Dette fungerer veldig bra, da jeg i tillegg liker å ha papirkartene oppe samtidig. Da er det utrolig enkelt å følge med underveis.

En annen grunn er at med lik layout på papir og PC, så er det også enkelt for Konemor å følge med. Det kan være ett poeng i forbindelse med sikkerheten.

 

Dersom du trenger kart, er det bare å ta kontakt, så kan du få mine scannede kart. (Du har jo selvfølgelig originalkartene, og da tror jeg du kan få de scannede uten at vi bryter noe lisensrettigheter, trur eg...)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Suzuki skal endelig ta skrittet inn i den digitale tidsalder, ikke bare i sofaen, men også ombord.

Bør jeg satse på f.eks MAXSEA framfor enkle framvisningsprogrammer som tiki mfl ?

 

Hva koster en Maxsea lisens for vanlig fritidsbehov ?

 

Suzuki

 

Maxsea navigator får du fra € 580.-, ca. NOK 4700.-.

Den har det meste du noensinne vil få bruk for.

Routeing module, for de som trenger det, koster € 290.-.

 

Mange fordeler med Maxsea. Du har et omtrent ubegrenset antall layers med egen infomasjon. Antall waypoints og ruter er begrenset av harddisken. Du kan åpne kart i mange vinduer i forskjellig målestokk. Og, den store styrken, du er ikke i lomma på en bestemt kartleverandør. Maxsea leser det meste som er ute og går, både fra brikke og CD. Jeg har brikkeleser i tillegg til min. Du kan kjøre vektorkart og rasterkart samtidig. Du trenger heller ikke noe spesiellt planeringsprogram eller hjemmeprogram. Du installerer bare en versjon til av Maxsea hjemme. Brukerlisensen din, sammen med lisensen til kartene, ligger i donglen.

Jeg ville ikke brukt egenscannede kart. Vriene å kalibrere inn, og du fanger ikke opp projeksjonen. Mange små feil kan bli til en diger en.

 

Men jeg ville begynt et annet sted. Den viktigste enkeltkomponenten i et sånt system er posisjonsensoren. GPS mottakeren. Jeg ville lagt litt penger i en god mottaker før jeg handlet noe annet. Jeg har en haug mottakere i pris fra 1k til 13k. Det er forskjell på de. Furuno GP 32 er mye mottaker for penga.

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig det du skriver Mulligan, men det er også et spørsmål om hva man trenger. Trenger man egentlig så avanserte og gode systemer for å ta seg fram i en fritidsbåt?

 

Har kommet fram til at mye av det vi lar oss facinere av egentlig er ganske unødvendig. Jeg tror de aller fleste vil klare seg helt fint med f.eks billigste utgave av Tiki, eventuelt et gratisprogram som seaclear samt BSB kart.

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig det du skriver Mulligan, men det er også et spørsmål om hva man trenger. Trenger man egentlig så avanserte og gode systemer for å ta seg fram i en fritidsbåt?

Trenger og trenger, siden det er snakk om fritidsbåt bør nok diskusjonen ta høyde for at mangwe av oss har interesser som dekker alt fra teknologi til å hente velsmakende måltider opp av sjøen. :fishing:

 

Jeg klarer meg veldig godt med papirkart, kompass og en windex i toppen av masta, men jeg har såpass stor interesse for seiling at det er fare for at jeg har glede av navigasjonsprogram som kan gjøre weather routing og forholder seg til informasjonen i båtens polardiagram. Om det er nyttig er et helt annet spørsmål. :wink:

 

Jeg har vurdert Maxsea, men det er i dyreste laget i forhold til de funksjonene jeg ønsker. Prisen for gjeldende utgave av Raytech kjenner jeg ikke, men forrige utgave var et billigere og brukbart alternativ. For å trekke fram et tredje alternativ så har Expedition lagt prisnivået i overkant av 10 båtpenger. Dette er et navigasjonsprogram som er helt uinteressant for dem med motorbåt. :crazy:

 

(Ok, noen kjøper avanserte ekkolodd, andre kjøper dyre navigasjonsprogrammer, og noen kjøper kikkerter og sekstanter - så lenge vi har det moro i fritiden er det ingen mening å diskutere nytteverdi og hva vi faktisk trenger for å ta oss fram i en fritidsbåt.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek::eek::eek::eek::eek:
Tviler ikke et sekund på at MaxSea er et bra program men til den prisen bør det jo også være akkurat det...

 

Hvis du går for C-Map så er SOB et billig og godt brukende alternativ. Du laster ned og kjører "Lite" versjon i ubegrenset tid eller registrer deg og får en litt mer utvidet versjon du kan kjøre i 180 dager. På denne tiden bør du ha funnet ut om det gjør den jobben du vil og kjøp koster da USD30 for standard lisens eller USD 185 for PRO lisens. Forskjellene ser du i sob-linken over. Om du finner ut at SOB ikke er tingen for deg har du likevel kartene som du kan bruke med alle andre C-Map kompatible plotteprogram uten at det har kostet deg noe mer enn kartene. Skriv ut og les manualen :smash: :smash: :smash: SOB har et litt uvant grensesnitt sammenlignet med standard Window$ programmer og det er fordi det er designet for bruk med berøringsskjerm men fungerer utmerket med mus likevel.

 

En stor C-Map kartpakke som den jeg har dekker Limfjorden (DK) til Namsos og koster snaut kr 3.000.- Der finnes også mindre pakker til ca. kr 2.000.-

 

En norsk versjon av SOB er snart tilgjengelig og en pre-release kan dere få av meg ved å sende meg en IM men din e-postadresse. Denne krever dog at der allerede er en installert og fungerende versjon av SOB på din maskin.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

jo; altså.

Nå er ikke jeg veldig dreven på elektronisk navigering. Selvom Maxsea har alt jeg trenger, og sikkert mere til, er påenget kanskje å kunne komme i gang med elektronisk navigering uten å bli ruinert.

Ettersom skikkelige plottere, med OK skjerm er grisedyre. Jeg ser ganske dårlig, så en 4-5" skjerm anses å være for liten. Og - jeg resonnerer sånn at den sikkert er for liten akkurat når den trengs som mest, ellers ikke.

 

Derfor vil jeg forsøke å ta med laptopen ombord, selv om dette heller ikke er den optimale løsning. Men -nøden lærer den stygge å like fluer, jeg har iallefall tenkt å gjøre et forsøk.

 

Jeg ønsker meg et enkelt system, som er bra nok til mitt behov. Det er etterhvert blitt ganske stor forskjell på "bra nok" og "optimalt". Ettersom lommeboka mi også er av kategorien " bra nok" men ikke " optimal" får jeg klare meg med en billigere løsning enn Maxsea i første omgang. Men - kartsystem som også kan lese kart fra kort, og ikke bare vanlige datafiler, høres veldig interessant ut. Er det bare SOB som er alternativet da ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville lagt litt penger i en god mottaker før jeg handlet noe annet. Furuno GP 32 er mye mottaker for penga.

 

Jepp. Endel penger også. Koster ca 3400kr ( fritt etter husken ) og det er nesten like mye som en liten plotter :rolleyes:

 

Har en GPS 76 fra Garmin, dog uten ekstern antenne. Det trenger den absolutt, men disse er grisedyre. Mulig noen har tips til et alternativ til de originale antennene, fra EBAY el.l.

Har også en GPS120. Denne er helt umulig, lurer på om internbatteriet er gåent ?

Bruker iallefall timesvis på å kjøre igang hver gang den har vært avslått. Aner meg at det er fordi den må hente ned komplette registerkataloger for satelitt søk ? Uansett - den dritten er ubrukelig.

Mulig jeg skal få meg en nyere fastmontert GPS for dette formålet..

 

Mener du at en Furuno GPS32 er dobbelt så bra som en Garmin 152 ? Den er dobbelt så dyr,selv om den har dårligere garantier ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men - kartsystem som også kan lese kart fra kort, og ikke bare vanlige datafiler, høres veldig interessant ut. Er det bare SOB som er alternativet da ?
Jeg vil tro at alle plotteprogram for C-Map kan bruke både kort og CD/harddisk men vær oppmerksom på at kortleserene er vesentlig tregere enn å ha kartene kopiert inn på harddisk. Om du vil prøvekjøre SOB så følger der med et dusin eller så mindre kartområder i samme kvalitet/oppløsning som de kartene du kjøper men det nærmeste er det meste av Stockholms skjærgård.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har også en GPS120. Denne er helt umulig, lurer på om internbatteriet er gåent ?

Bruker iallefall timesvis på å kjøre igang hver gang den har vært avslått. Aner meg at det er fordi den må hente ned komplette registerkataloger for satelitt søk ? Uansett - den dritten er ubrukelig.

Mulig jeg skal få meg en nyere fastmontert GPS for dette formålet..

Suzuki

Hei.

Ser du har GPS 120. Den har jeg brukt siden 95 og har virket helt fint hele tiden. Overgangen til år 2000 tok noe tid, noen timer, men siden har den alltid vert å stole på.

 

Du mistenker dårlig batteri, i manualen er det nevnt at med batterikrasj vil man misse ruter, veipoint mm. Har aldri merket noe slikt på min enda den ikke har vert i bruk om vinteren bortset fra to sesonger.

 

GPS-en er tilkoblet en laptop der jeg bruker kart og program fra Maptech. Denne løsningen har jeg vert fornøyd med. Bakdelen er at man får ikke disse kartene for Ålesund og nordover.

 

Det var en billig løsning å komme i gang med. Har nå lastet ned TIKI (demo), kommer trolig til å kjøpe den.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Aller billigst er scannede kart brukt med SeaClear II. Veldig greit program som også kan lese AIS. SeaClear kan også lese BSB (Maptech)-kart, dvs "ferdigscannede", men IKKE nyeste versjon av kartene. På nyeste versjon av BSB er det TIKI som anbefales.

 

Jeg hadde en preferanse for rasterkart (dvs scannede) fordi det hadde et kjent grensesnitt, samt at c-map hadde for mange "tastefeil" fordi disse var manuelt inntastede kart, men nå med elektronisk oppmåling og overføring av data er nok dette en saga blott.

 

Da får c-map og tilsvarende vector-kart følgende fordeler:

- Du kan selv bestemme hvilke detaljer som skal vises

- Du kan selv bestemme fargene

- Du kan få 3D-visning

- Du kan få "faktiske" blink av fyr og lykte direkte i kartene

- Kan legges inn egendefinerte opplysninger

- Mange tilleggsopplysninger kan vises, som strøm, tidevann, båthavner osv

 

Konklusjonen er at jeg har nok "konventert" til C-map. For tiden bruker jeg TelChart, som ved hjelp av bl.a. stor kontrast på fargene gjør at det er lett å se på en gammel laptop selv i sollys!

 

Eneste aber med C-map (utenom pris?) er at det finnes et "utall" av forskjellige standarder og versjoner som i alle fall ikke jeg forstår meg på...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...