Lazyjack Startet 9.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2008 Bavaria 38 Cruiser med genoa på ca. 36kvm. Båten er levert med Lewmar 40 vinsjer som er alt for smått med mindre man er gorilla. Hvor store vinsjer bør jeg velge og hva innebærer nummereringen(40, 46 osv.) Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Trodde 40-vinsjer var stort, jeg. Vil bare vise min interesse for emnet, for jeg har for små vinsjer selv. Har knapt 12m2 fokk, og når vinden passerer 15m/s greier jeg såvidt å skjøte den stramt. Tror de jeg har er 8, men skulle gjerne hatt 16 eller 30 med to hastigheter. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Jeg har 44vinsjer på ca 32 kvm genoa og synes det er litt smått , hadde jeg valget på en ny båt under bestilling og det var en turbåt så ville jeg oppgradert til 46-48 på den størrelsen Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Jeg ville gått for 46-vinsjer. På min gamle 33-foter hadde jeg 44, og det var ikke noe for stort. Du kan jo bruke de gamle vinsjene som spinakervinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Enig. Min forrige båt (40 fot) hadde 48 vinsjer og det var ikke mer enn det måtte være. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Vår Cruiser har 48 wincher. Kona synes det kan være litt slitsomt. Det er ikke overdimm. på cruiserne. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 hvor stor genoa har du baatsmann Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 hvor stor genoa har du baatsmann Mener genoan er på 56 kvm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Å herre ,det er et stort seil da trenger du virkelig de vinsjene du har Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Bavaria 38 Cruiser med genoa på ca. 36kvm. 46 høres passe ut. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hadde også 48 vinsjer på 51.5 m" Genoa, og det syns jeg var i minste laget når det blåste litt, de burde vært 53/54, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 hva innebærer nummereringen(40, 46 osv.) Stemmer det at tallet står for kvadratmeter seil, sånn omtrent? Så kan man selvfølgelig ønske seg større vinsjer, men at dette er utgangspunktet? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Har Lewmar #40 til genoaskjøte. Til brøkdelsrigget båt er det passe. Til fall/trim har jeg en #10 og to # 7. Syverne er litt små, men ett langt vinsjhåndtak kompenserer. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Har Andersen 46 ST til ca 50 m2 genoa og det er ikke noe for stort. Størrelsen angir kraft (power ratio) i forhold til 1. Dvs mine vincher trekker 46 ganger mer enn 1. (ble det dårlig forklart dette?) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Jeg far 40 vinsjer på 32m^2 seil. Hvor stor forskjell er det på 36 og 32 m^2 seil. Jeg synes ikke det er problem med 40 vinsjene Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 40 vinsjer kan nok være tilstrekkelig for noen med 36 kvm. forseil men det kommer selvsagt også an på hvor mye saft man har i overarmene. For min del blir det for lite selv med lange vinsjehåndtak. Får kanskje begynne å pumpe jern.... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 På noen båter gjør vinsjenes plassering det vanskelig å finne en god "arbeidsstilling". Vet ikke hvordan 38cr er, men 38 ac (02-05) er ihvertfall slik. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kosmix Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 En tommefingerregel, som Herman nevner i #12, som sier velg vinjsstørrelse større enn/lik antall kvadratmeter forseil. Er det flere som mener dette kan være et godt utgangspunkt? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kasund Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Har Andersen 46 ST til ca 50 m2 genoa og det er ikke noe for stort.Størrelsen angir kraft (power ratio) i forhold til 1. Dvs mine vincher trekker 46 ganger mer enn 1. (ble det dårlig forklart dette?) Utveksling er vel ordet du leita etter? :p Redigert 11.Oktober.2008 av Kasund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Hvis du føler at du har for små vinsjer, er et godt råd å slippe sjøtevognen lenger bak. Det er alltid bedre at den er for langt bak. I tillegg kan rormann/kvinne bidra ved å ta det litt rolligere i slagene. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Careka Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Her finner du tabell over wincher og størrelser i forhold til hvor stor seilet er, flere typer seil. osv. http://www.harken.com/charts/winchusechart.php å her kan du finner mer ang. hva utsyr båten kan trenge, http://www.harkencompuspec.com/ Redigert 12.Oktober.2008 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Forstår jeg tabellen til Harken rett når en genoa på 55kvm bør ha en vinsj i størrelse 64 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Syns det er rart at seilets størrelse kan være så avgjørende for størrelsen på genoavinsjene. Det er båtens rettende moment som avgjør hvor mye press man får i seilet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Blanco Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hønen og egget . Regner jo med at seilets størrelse reflekterer båtens rettende moment. På samme båt er det helt klart enklere å håndtere en 3'er enn en skikkelig stor 1'er med metervis av skjøte som skal inn før båten er på ny rett kurs. Gjøres tingen fort og gale, oppleves aldri vinsjene som store nok for den stakkaren som er igjen i le for å trimme inn genoaen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sjøtummel Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Hvis du føler at du har for små vinsjer, er et godt råd å slippe sjøtevognen lenger bak. Det er alltid bedre at den er for langt bak.I tillegg kan rormann/kvinne bidra ved å ta det litt rolligere i slagene. Skjøtevognen bruker du for å trimme seilet, da bør du forholde deg til lusene og ikke til protester fra den som står ved vinsjen. Forstår jeg tabellen til Harken rett når en genoa på 55kvm bør ha en vinsj i størrelse 64? Antagelig ikke. Få med deg teksten i tabellen: "Max sail area 100% foretriangle" og formelen I*J*½ - det er med andre ord ikke arealet på en genoa 1 eller 2 du skal regne med. Større forseil bety gjerne mindre vind, og de totale kreftene skulle bli omtrent de samme. På den annen side er tabellen til Harken en omtrentlig veiledning, og det lønner seg å lytte til både båtprodusent og folk med erfaring fra samme båtmodell som du har selv. På min egen båt skal jeg klare meg med en 44-vinsj i følge tabellen (og i følge båtprodusent). Jeg har ikke store problemer med å dra til min genoa med en 40-vinsj (og et langt to-hånds håndtak), men personlig foretrekker jeg en 46-vinsj. (En liten bonus er at det blir mye lettere å heise opp folk i riggen.) Prismessig blir det vel 2-3.000 kroner dyrere å velge 46 i stedet for 44. Store vinsjer er dyre saker. Redigert 13.Oktober.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.