Jump to content

Størrelse på genoavinsjer

Lazyjack

Recommended Posts

Skjøtevognen bruker du for å trimme seilet, da bør du forholde deg til lusene og ikke til protester fra den som står ved vinsjen.

I regatta kan du gjerne se det slik. Kommer an på hvilken skjøtevogn du har og anordning for å justere den.

Å seile tur med litt for åpne seil burde ikke være noe heft. :discuss:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Forstår jeg tabellen til Harken rett når en genoa på 55kvm bør ha en vinsj i størrelse 64 ?

Så vidt jeg forstår tabellen, så er det slik.

På Hulda har jeg genoawinch 58 på en genoa som er 59 kvadrat. Hulda formodes å ha et saftig rettende moment. Denne winchen er muligens litt i underkant med korte håndtak fra Biltema, jeg greier ikke å dra seilet helt ned for hånd. Hvis jeg bruker motoren (dette er en EL-winch), så drar den genoaen ned i dekket uten problemer. Jeg har også 65 winch. Denne er mer enn stor nok med Biltemas utmerkede winchåndtak.

Ved siden av meg i brygga ligger det en Benetau 50. Altså en vesentlig større båt enn Hulda. Benetau'en er utstyrt med Harken 53 for genoa. Disse winchene skulle være nesten umulige å seile med, størrelsen på genoa tatt i betraktning. Antakelig har Benetau'en et lavere rettende moment.

Hvis jeg forstår tabellen til Harken korrekt, så vil jeg nok si at den er noe konservativ. Jeg vet da søren hvordan det skal blåse om jeg skulle få problemer med min 65. Jeg tror seilet ville revne lenge før winchen ville gi opp.

Hønen og egget :smiley: . Regner jo med at seilets størrelse reflekterer båtens rettende moment.

Ikke nødvendigvis. Sammenlign elan 37 med genua med elan 380 som har fokk. Aldri i verden om man kan gå ned i vinsjstørrelse fordi man har mindre forseil. På min båt har jeg harken 53 på et forseil som er 65 kvm. Den er i underkant, men det merkes ikke før vi seiler med 4'er (som er 35kvm) og to rev i storen. Det er båtens vektarm som avgjør.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jammen, da snakker vi om samme greia,, 'rettende moment'. Med to meter dypt ror og fire meter båtbredde, skal det noe til før Hulda kaster styringen. Det var av samme grunn UK Syversen fikk beskjed om å bruke 'det sterkeste' de hadde. Resultatet er at jeg har et storseil som er nesten umulig å pakke, men det står fjellstøtt selv i 18 m/s uten reving.

Kvadratmeter oppe og rettende moment gjennspeiler seg i lasten på seil og strekk i skjøter. Som igjen styrer størrelsen på wichene. Jeg tror det blir for enkelt kun å vurdere kvadratmeter. Det er nok denne kjensgjerningen som speiler vurderingen til Harken.

Admiralen trodde jeg var blitt sprett gæren da jeg kom trekkende med et par 65 wincher. De så enorme ut der salongbordet hjemme i stuen knirket under vekten av dem. Montert på båten ser det ikke fullt så galt ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...