Jump to content

Ny Bavaria 47 Cruiser lansert


Leading Edge

Recommended Posts

Den er flott med mange fine løsninger, men ustillingsbåten som viste veien, en 43 Cruiser hadde bommet litt på fargen i int. Lys blå. Har en bekjent som solgte sin 46 tidligere i år, valgte en ny 46 igjen. Han likte den bedre.

 

Men det er en del løsninger som jeg kunne tenkt meg. Og pluss for 6 kvalitet-winscher. Ingen andre i segmentet har det. Samme med tysker-skjøte.

Vi sees!

Link to post
Sikkert praktisk og kostnadseffektivt, men ikke spesielt nytenkende når det gjelder design spør du meg....

 

Egentlig tror jeg det er mer en "facelift". Det er 46 skroget, kun litt større plattform bak. Ingen store forandringer. Forandringen er i "kjellern".

 

Så enig her framtia. Så vil tiden vise om den slår ann eller ei.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Har vanskelig for å forstå kritikken av fargevalget på i salongen på 43-fotern. Synes lyseblått var et friskt pust som sto utmerket til det lyse treverket, og det er ikke mange som lager like trivlige innredninger som Bavaria.

 

Det jeg ikke likte, var skilleveggen i akterkabinen. Ideen med flyttbar vegg er god, men når den ikke når helt opp til taket synes jeg det er liten vits i sånn løsning.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Er de store nok?

 

Og der var du :lol: . Helt ærlig, jeg vet ikke. De er nok på samme størrelse som andre i samme sjanger. Så de er nok ikke overdimmersjonert. Kona ønsker el. winsch/el winschehåndtak hos oss.

 

Men det som er fint er at de har tyskerskjøte. Når du seiler innaskjærs på svenskesiden hvor vi ferdes, er det en stor fordel å ha skjøte for hånden. Spes hvis få i båten. Det er en stor trygghet.

Vi sees!

Link to post

Når jeg fikke min første båt med tyskerskjøte i 2004 syns ingen av mine bavariavenner at det var et poeng. Spesielt minus var mer tauverk i cockpit og på dekk. Heldigvis går verden fremover... Men på de dyre båtene er skjøtet i kanaler under dekk og det er tøffere. :yesnod:

 

Forøvrig likte jeg godt bav 43 cr og syns 47 cr ser smartest ut i 4 lugars versjon. Men er fremdeles overrasket over at lunde båt reklamere med økt fokus på seilglede når båten har samme skrog og rigg som forrige generasjon til tross for at den veier mer... :confused:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

På den båtstørrelsen du opererer i er det unødvendig. Løsningen ble opprinnelig brukt på større båter. Men hvis alternativet er å ha skjøtet på hyttetaket, er det jo en grei løsning også på mindre båter. Men med løygang i cockpiten er vel skjøtet greit å ha der på tradisjonelt vis. Spesielt når båten er under 40 fot?

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Når jeg ser på bilde av Bavariaen så ser jeg ikke helt fordelen med tyskerhaling. Hva er vitsen. Kunne forstått dette om man hadde 2 vinsjer tverrskips på hver side som man kunne operere fra styreposisjon. Er dette bare noe som er blitt "in" for tiden eller..

 

Jo, synes også at bavaria har koselige innredninger. Over le virker de bare kjedelig.

Link to post

Man må jo huske at det er mye mere effektivt å justere storseilet med løygangen på kryss. Og den er fremdeles ubrukelig langt unna med en utveksling som umuliggjør effektiv bruk. Men bevares, tyskerhalingen er et fremskritt, uten å ha avgjørende betydning for seilgleden. Det må jo være den Lunde-båt tenker på når det reklameres "økt fokus på seilegenskaper"? :confused:

 

Mulligan: Neida, det heter tyskerhaling tilogmed når løygangen er i cockpit. Poenget er at skjøtet er ført frem langs bommen og tilbake til vinsjer på cockpitkarmen på begge sider.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg har seilt som storseiltrimmer på en X-362 sport med 'vanlig' storseilskjøte på løygang i cockpit. Max-roach racingseil i kullfiber o.l.

Bare så det er klart: Dette krever sin mann. Var nødt til å hive seilhanskene og bytte til forede arbeidshansker. I jibbene hadde jeg røykutvikling fra hanskene (ikke tull dette). Man skal absolutt ikke ha problemer med ryggen om man skal prøve seg på et storseil av denne størrelsen. Nå kan man si at det går an å øke utvekslingen, men det blir uhorvelige mengder line i cockpit av dette da.

 

Så, min tanke er: Skal jeg ha et storseil av denne størrelse eller større er tyskerskjøting en nødvendighet.

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...