Jump to content

Ny Bavaria 47 Cruiser lansert

Leading Edge

Recommended Posts

Ja, men av den 'dårlige' typen. Den varianten med to like tykke liner (ja, det er samme lina da. bare begge endene) hvor man haler begge to for full speed og kun en for full kraft er forsåvidt OK. (Men dyr dyr dyr).

Den varianten som var på X'en var en ekstra 4x utveksling på en tynnere line fra bomnokken og ned som kom i tillegg til 6x (?) utvekslingen på det vanlige skjøtet. På denne varianten er ikke 'lavgir' varianten nyttig til annet enn fintrimmen. I Jibber er man nødt til å jobbe med den tykke enden av skjøtet hele tiden. Det å dra inn 'høygir' delen så mye at ikke 'lavgir' delen går i bunn er utfordringen.

RED:

Sann historie: på denne båten, i ca 12 m/s opplevde jeg at clam-cleaten til storskjøtet (grovhalet) vrengte seg! Aluminium clamcleat som deformerte og vrengte seg feil vei. Da gjorde jeg store øyne må jeg innrømme.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

I tyskerhal ligger det vel at skjøtet er ført forover på bommen og ned i hyttetaket.

Istedetfor at det skjøtes i løygang.

jeg mener du tar feil, så vidt jeg vet betyr tyskerskjøte at storseilsskjøtet føres til vinsj på begge sider av cockpiten, slik at du når storseilsskjøtet på vinsj rett ved rattet på begge sider. Løyegang - enten på hyttetaker (som den aktuelle Bavara 47 har) eller i cocpit kan det gjere være.

Inlegget er fjernet siden det ikke er helt stuerent aa kommentere andre merker enn Bavaria i denne traaden

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis man faller i sjøen når man seiler alene, er det egentlig bare å si takk for seg. Hvis det er andre ombord er det vel dufouren som alle andre båter, dvs at man må stole på at de som er igjen har evner (og har lyst til..) å få deg ombord igjen.

Jeg syns egentlig døren er litt kul. Hvis jeg skulle kjøpt ny båt hadde jeg ikke valgt bort dufour pga den. Mye bra på den dufouren, men liker bedre cockpiten jeg har nå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

helt uenig hvis båten står stille. ikke mange motorbåter man ikke kan krabbe opp i etter et fall overbord. ¨

husk : fall over bord skjer!

Slik som motorbåtene er utformet er det ikke rart at "fall over bord skjer"..

Men slik jeg ser det er det liten/ingen forskjell på seilbåter og motorbåter når det gjelder hvor vanskelig det er å komme ombord igjen. Og det eneste stedet min båt ligger helt stille er når den står på land.

Bare for ordens skyld tok jeg meg en runde her på brygga nå. Jeg så ingen motorbåter (eller seilbåter) som jeg garantert hadde kunnet komme meg ombord i etter fall på sjøen. Noen ser enklere ut enn andre, men generelt holder jeg meg til Mouches 3 regler. Badestiger som er nesten umulig å løse ut fra sjøen er mest vanlig. Og det inkluderer min egen.

de fleste cabincruiserne har badeplattform.

Ja, men med oftest uten noe å ta i. Stigen er oftest inni en eller annen mekanisme som er vanskelig å forstå når du ligger uti der og kaver. For ordens skyld har også de fleste nyere seilbåter badeplatform uten at dette i seg selv løser problemet.

snekkene har stige fast montert .

Langt fra alle.

jeepene har en motor\brønn man kan kravle opp på. jollene er joller.

Så derfor er skjærgårdjeepene de tryggeste farkostene? Statistikken sier noe annet.

Har du prøvd å klatre om bord i båten din med klær mens den ligger ut på fjorden og gynger?

Ja, men med oftest uten noe å ta i. Stigen er oftest inni en eller annen mekanisme som er vanskelig å forstå når du ligger uti der og kaver. For ordens skyld har også de fleste nyere seilbåter badeplatform uten at dette i seg selv løser problemet.

( det er oftest noe å ta i , og plattformen er mye lavere enn akterspeilet på den avbildede seilbåten uansett.)

Langt fra alle.

Så derfor er skjærgårdjeepene de tryggeste farkostene? Statistikken sier noe annet.

( jeg har da ikke påstått de er de tryggeste båtene . men at de er lettere å komme oppi ved ett uhell enn den seilbåten)

Har du prøvd å klatre om bord i båten din med klær mens den ligger ut på fjorden og gynger?

nei. men om den gynger , skulle ikke det hindre meg å komme oppi. er det orkan? , ja da sliter man uansett.

red: alt inne ( ) er skrevet av hifo.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvordan entrer man denne Dufouren om en faller i sjøen? Synes dette er meget dårlig løsning som de andre har seriøse aktørene gått bort i fra på de nye store modellene..

Eh... vet ikke hvorfor du nevner dette i en tråd om Bavarias nye 47-foter, men uansett: Dette har det jo blitt fokusert mye på, men hvor viktig er det egentlig? Detter man uti når man er underveis alene er det morna uansett. Detter du uti mens du f.eks. ligger på svai og har glemt å ta ned lem'en er det mer reellt. Det finens nød-stiger man kan kjøpe som lett kan utløses fra vannet dersom man er engstelig for det.

Jeg leste (hørte?) en gang om en tragisk historie, jeg mener at det var i Middelhavet. En større seilbåt ble funnet med alle seilene oppe, men med ingen personer om bord.

Mener å huske at dette var en film eller bok, kan ikke huske tittelen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...