NOR_Gandsfjord Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 (redigert) Ja, men av den 'dårlige' typen. Den varianten med to like tykke liner (ja, det er samme lina da. bare begge endene) hvor man haler begge to for full speed og kun en for full kraft er forsåvidt OK. (Men dyr dyr dyr). Den varianten som var på X'en var en ekstra 4x utveksling på en tynnere line fra bomnokken og ned som kom i tillegg til 6x (?) utvekslingen på det vanlige skjøtet. På denne varianten er ikke 'lavgir' varianten nyttig til annet enn fintrimmen. I Jibber er man nødt til å jobbe med den tykke enden av skjøtet hele tiden. Det å dra inn 'høygir' delen så mye at ikke 'lavgir' delen går i bunn er utfordringen. RED: Sann historie: på denne båten, i ca 12 m/s opplevde jeg at clam-cleaten til storskjøtet (grovhalet) vrengte seg! Aluminium clamcleat som deformerte og vrengte seg feil vei. Da gjorde jeg store øyne må jeg innrømme. Redigert 10.Oktober.2008 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Jeg har den "dårlige" varianten. Easymatic twospeed. Liker den egentlig. Det går veldig raskt å skjøte inn, og jeg får tilstrekkelig kraft. Men som du sier, det er svære krefter ute og går. Jeg opplever stadig, selv med min lille rigg, at cleaten sitter fast og må sparkes løs med foten. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 I den Comfortina 35'en som jeg har seilt endel er det den 'beste' typen grov/finhal: Jeg vet at den løsningen (ettermontert) kosta flesk, men ikke akkurat hvor mye flesk (en hel bondegård?). Oi, er den båten solgt? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Må høre med HP'en om det er en 39 på gang da Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Den er solgt for en stund siden faktisk , lå ikke mange dagene ute før den forsvant Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Men forøvrig er bav 47 cr en kjekk båt.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 I tyskerhal ligger det vel at skjøtet er ført forover på bommen og ned i hyttetaket.Istedetfor at det skjøtes i løygang. jeg mener du tar feil, så vidt jeg vet betyr tyskerskjøte at storseilsskjøtet føres til vinsj på begge sider av cockpiten, slik at du når storseilsskjøtet på vinsj rett ved rattet på begge sider. Løyegang - enten på hyttetaker (som den aktuelle Bavara 47 har) eller i cocpit kan det gjere være. Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) ang.tyskerhaling. http://re.kvasir.no/n/http://www.batliv.co...40&cat=4914 Se biledspesial. Redigert 11.Oktober.2008 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Inlegget er fjernet siden det ikke er helt stuerent aa kommentere andre merker enn Bavaria i denne traaden Redigert 12.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Ja det er helt idiotisk med sånn dør bak , ihvertfall om den er elektrisk og ikke kan løses ut fra vannet , godt det er få mindre båter som har den løsningen , det er nok oftere at det er flere ombord i en større enn en mindre båt Redigert 11.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Hvis man faller i sjøen når man seiler alene, er det egentlig bare å si takk for seg. Hvis det er andre ombord er det vel dufouren som alle andre båter, dvs at man må stole på at de som er igjen har evner (og har lyst til..) å få deg ombord igjen. Jeg syns egentlig døren er litt kul. Hvis jeg skulle kjøpt ny båt hadde jeg ikke valgt bort dufour pga den. Mye bra på den dufouren, men liker bedre cockpiten jeg har nå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 utrolig lite gjennomtenkt å lage en båt man ikke kan klare å komme oppi båten ,selv om båten skulle ligge stille. synes egentlig det burde vært en del av ce godkjenningen at det var mulig for normale mennesker. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Faller man overbord i åpen sjø så har man et problem uansett, ofte punktum finale og uavhengig av hvordan hekken ser ut! Derfor gjelder tre regler til sjøs; 1. ikke fall overbord, 2. ikke fall overbord og 3. ikke fall overbord. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 helt uenig hvis båten står stille. ikke mange motorbåter man ikke kan krabbe opp i etter et fall overbord. burde vært en selvfølge på alle båter synes jeg. åå så deilig å være litt uenig med deg igjen :-) husk : fall over bord skjer! Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sun Flyer Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 helt uenig hvis båten står stille. ikke mange motorbåter man ikke kan krabbe opp i etter et fall overbord. ¨husk : fall over bord skjer! Slik som motorbåtene er utformet er det ikke rart at "fall over bord skjer".. Men slik jeg ser det er det liten/ingen forskjell på seilbåter og motorbåter når det gjelder hvor vanskelig det er å komme ombord igjen. Og det eneste stedet min båt ligger helt stille er når den står på land. Bare for ordens skyld tok jeg meg en runde her på brygga nå. Jeg så ingen motorbåter (eller seilbåter) som jeg garantert hadde kunnet komme meg ombord i etter fall på sjøen. Noen ser enklere ut enn andre, men generelt holder jeg meg til Mouches 3 regler. Badestiger som er nesten umulig å løse ut fra sjøen er mest vanlig. Og det inkluderer min egen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 de fleste cabincruiserne har badeplattform. snekkene har stige fast montert . jeepene har en motor\brønn man kan kravle opp på. jollene er joller. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Noflow Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 på ghen brukte jeg motoren og et løftehåndtak som badestige, funka bra når vi dro tube. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 de fleste cabincruiserne har badeplattform. Ja, men med oftest uten noe å ta i. Stigen er oftest inni en eller annen mekanisme som er vanskelig å forstå når du ligger uti der og kaver. For ordens skyld har også de fleste nyere seilbåter badeplatform uten at dette i seg selv løser problemet. snekkene har stige fast montert . Langt fra alle. jeepene har en motor\brønn man kan kravle opp på. jollene er joller. Så derfor er skjærgårdjeepene de tryggeste farkostene? Statistikken sier noe annet. Har du prøvd å klatre om bord i båten din med klær mens den ligger ut på fjorden og gynger? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg leste (hørte?) en gang om en tragisk historie, jeg mener at det var i Middelhavet. En større seilbåt ble funnet med alle seilene oppe, men med ingen personer om bord. Teorien gikk på at alle om bord hadde hoppet på sjøen for å bade da det ikke var noe vind og båten lå helt i ro. Av en eller annen grunn klarte ingen å komme seg om bord igjen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Ja, men med oftest uten noe å ta i. Stigen er oftest inni en eller annen mekanisme som er vanskelig å forstå når du ligger uti der og kaver. For ordens skyld har også de fleste nyere seilbåter badeplatform uten at dette i seg selv løser problemet.( det er oftest noe å ta i , og plattformen er mye lavere enn akterspeilet på den avbildede seilbåten uansett.) Langt fra alle. Så derfor er skjærgårdjeepene de tryggeste farkostene? Statistikken sier noe annet. ( jeg har da ikke påstått de er de tryggeste båtene . men at de er lettere å komme oppi ved ett uhell enn den seilbåten) Har du prøvd å klatre om bord i båten din med klær mens den ligger ut på fjorden og gynger? nei. men om den gynger , skulle ikke det hindre meg å komme oppi. er det orkan? , ja da sliter man uansett. red: alt inne ( ) er skrevet av hifo. Redigert 11.Oktober.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Skjønner ikke helt diskusjonen, er det ikke slik at hvis en skal ferdes på dekk så brukes sikkerhetsline. Eller er det bare slikt en ser på tv under havseilaser ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) det er vel ikke bare under havseilas det er risikabelt å falle over bord. og tror du alle bruker line? Redigert 12.Oktober.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Careka Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Her var mange inlegg men lite om Bavve 47. skikkelig avsporing. Jeg får se på den i HAMBURG, DER BLIR DEN STILLT UT. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Ja, da får du rapportere fyldig hvorvidt den har badestige/redningsleider, tyskerskjøte og om fargene inne. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Bavaria 47 får samme type badetrapp som AC serien fra 2002-2005. I en test i et norskt seilmagasin fikk den så vidt jeg husker toppscore fordi det lot seg gjøre å få ut stigen fra sjøen. Bilde av badestigen på 47 cruiser kan dere se på www.lundebaat.no Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hvordan entrer man denne Dufouren om en faller i sjøen? Synes dette er meget dårlig løsning som de andre har seriøse aktørene gått bort i fra på de nye store modellene.. Eh... vet ikke hvorfor du nevner dette i en tråd om Bavarias nye 47-foter, men uansett: Dette har det jo blitt fokusert mye på, men hvor viktig er det egentlig? Detter man uti når man er underveis alene er det morna uansett. Detter du uti mens du f.eks. ligger på svai og har glemt å ta ned lem'en er det mer reellt. Det finens nød-stiger man kan kjøpe som lett kan utløses fra vannet dersom man er engstelig for det. Jeg leste (hørte?) en gang om en tragisk historie, jeg mener at det var i Middelhavet. En større seilbåt ble funnet med alle seilene oppe, men med ingen personer om bord. Mener å huske at dette var en film eller bok, kan ikke huske tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.