Jump to content

Hvilket lim og hva skal jeg bruke til.....?


glad

Recommended Posts

Hei!

Nå er jeg igjen innom baatplassen til å få noe hjelp til årest vårpuss...

 

Nå er det slik at jeg flere steder (på innsiden) i båten ønsker å feste diverse ting, uten å skru i selve glassfiberen (plastseilbåt).

Det jeg tenkte at kunne være lurt var å feste små eikeklosser (på ca. 2x2x1.5 cm) på en eller annen måte intill skroget/andre vegger, og at jeg da kan skru og herje så mye jeg vil i disse, uten at noe annet skal ta skade.

Finnes det noe lim eller "fugemasse" lignende som binder tre og glassfiber (temmelig godt) ?

 

Et annet sted på båten (ved ferskvanns- dekksforskruvningen) har jeg et annet problem. Der er det så vanskelig å komme til (en *tomskalle* av en selvbygger som ikke har tenkt på vedligkehold, og sveiset igjen hele greia), at jeg blir nødt til å lime fast røret til deksforskruvningen, og så montere dekksforskruvningen. Jeg kommer ikke til på innsiden, og kan ikke bruke salangeklemme.

Er det noen form for lim som kan binde et plastrør og en metallstuss forholdsvis bra?

Det vil jo ikke være trykk på denne slangen, men det bør sitte litt (og være tett naturligvis).

 

Noe annet jeg lurte på er hva jeg skal legge imellom "istedenfor sikaflex" når jeg skal koble sammen varm eksos fra dieselvarmeren og en metallstuss? Forslag?

 

Andre ting jeg leter etter er (i Osloområdet):

*Syrefast hullbånd

*En ca. 1x1 cm myk gummi "tetningslist". her mener jeg "Gummilist" på rull, ca. 1 cm bred, og 1 cm høy, "uendelig" lang.

 

Tips og forslag tast gjerne imot!!

 

lykke til videre med vårpussen.. sommeren nærmer seg!

 

Hilsen

 

Marius

Link to post
Share on other sites

Svaret ditt er nok epoxy tenker jeg. Limer tre, metall og plast.

Kjøp et sett AEROPOXY, West eller tilsvarene og sett i gang.

Ikkeno`særlig kreftfremkallene så glem for all del hansker og maske ( NOT ! )

 

Mellom eksosutløp og "en metallstuss" kan eksospasta brukes. Finnes på BILTEMA eller nærmeste STATOIL / SHELL etc..

 

Syrefaste hullbånd finnes på BILTEMA

 

Du sier ikkeno om tykkelsen på den gummi biten. Men BILTEMA har gummiflak i en og 2 mm tykkelse, kan kutte til en bit på 1x1 cm av det kanskje ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan kanskje helpe deg på det med å lime tre og glassfiber. Har ikke prøvd det sselv men mener å ha hørt at det skal fungere å bruke to komponent epoxy lim som man får kjøpt på bensinstasjonen. Jeg regner med at et slikt lim vil funke til din bruk. Problemet kan være hvis du en gang skal fjerne det du har satt opp igjen for dette limet sitter som bare f...

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dette sitter som f-------

 

Skjær til en passende bit 20 mm. Divinycell.

Fres en bit 4 mm. syrefast, størrelse avhengig av hva du skal feste, ned i Div'en.

Lim Div'en fast med limsparkel, Reichold eller Divilette, nedfrest syrefast ut.

Puss hjørner og kanter runde.

Laminer over med 4 x 225 g. CSM.

Bor gjennom laminatet og syrefast brikke.

Gjeng opp.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke brukt epoxy.

Epoxy er tyntflytende i utgangspunktet. Skal du lime noe til et litt ujevnt underlag, gjerne loddrett, trenger du å justere konsistensen.

 

Hvorfor ikke bruke sikaflex?

  • Svært lettvindt.
  • Kan brukes på ujevne underlag.
  • Siger ikke.
  • Holdes i posisjon av seg selv, intet press nødvendig.
  • Gir særdeles godt feste mellom glassfiberen og treverket.
  • Kan senere fjernes uten alt for store problemer.
  • Kanskje det mest anvendelige og fleksible monteringslim som finnes.
En kloss på 2 x 2 cm gir 400 mm2anleggsflate.

Med andre ord skal man slite hardt for å få den til å løsne.

Erfaringen er at treverket ofte splittes før limet slipper.

 

 

Hvis man skulle trenge den overlegne limstyrken til epoxy, er epoxy likevel et bedre valg.

 

Lotus

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

.

Epoxy er tyntflytende i utgangspunktet. Skal du lime noe til et litt ujevnt underlag, gjerne loddrett, trenger du å justere konsistensen.

Det finnes jo pulver ( bittesmå glasskuler) til å røre inn i epoxyen slik at konsistensen blir akkurat slik du vil ha den. Blir da veldig lett å jobbe med. Svekker vel limet littegrann, men ikke mye. Da kan du også legge en liten fuge rundt treklossen som forsterking. Det sitter som "f#¤#"  :confused: det også.

Har brukt den metoden selv når jeg skal ha festet noe skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...