Jump to content

Vinteropplag av gummijolle.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Har hatt en Zodiac i mange år (10 - 11) de første 9 tok jeg den hjem og hang den opp i garasjen uten å ta ut luft (den var litt slapp allerede). I fjor tok jeg ut luften og pakken den sammen og la den i kjelleren. Denne våren når jeg pumpet den opp var den lekk. Det hadde komme et hull på grunn av sammenrullingen av båten. Måtte lappe den. Jeg gjør ikke det mer. Jeg lar luften være i.

har hatt gummijolle og rib de siste 6 sesongene, vi har aldri tappet ut luft, bare fjernet det som er av groe og lagt den til opplag i hagen og i sjøbua. Riben som sto i hagen i vinter sto på tre brus kasser og ble pakka inn i en presenning, gummijolla har vi bare at stående opp etter veggen i sjøbua

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Tips.

Ta ut bunnen og sjekk at all sand og småstein er borte under dørken(gnager lett hull).

Vask båten med ferskvann(slange).

Rens båten med Seapower cleaner.

Poler over med Seapower balsam.

Lagres kjølig og tørt. Utrullet hvis mulig.

Gummien kan få svakhet hvis den "knekkes" sammen.

Aldri bruk høytrykkspyler eller zalo- Tørker og svekker gummi, hypalon og andre gummityper.

Aldri bruk høytrykkspyler eller zalo- Tørker og svekker gummi, hypalon og andre gummityper.

Gjelder det når den er oppblåst også?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!