Pelle Parafin Startet 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2008 Må luften tappes ut av jollen ved vinterlagring,eller kan den bare legges inn på sjøhuset? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Har du plass, så tror jeg det beste er å slippe ut litt luft av jolla, for så å legge den vekk i "nesten full størrelse" Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sistestyrmann Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Vasket rein tappet luft , demontert dørkplater , rullet fint sammen og kastet i boden . Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Jeg vasker, tapper ut litt luft, snur den med bunnen opp og lagrer den hengende oppunder carporttaket. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Har hatt en Zodiac i mange år (10 - 11) de første 9 tok jeg den hjem og hang den opp i garasjen uten å ta ut luft (den var litt slapp allerede). I fjor tok jeg ut luften og pakken den sammen og la den i kjelleren. Denne våren når jeg pumpet den opp var den lekk. Det hadde komme et hull på grunn av sammenrullingen av båten. Måtte lappe den. Jeg gjør ikke det mer. Jeg lar luften være i. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Jeg lar luften være i. Som vel også er det som anbefales av de som produserer og forhandler gummibåter, etter min erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
C-marine Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 har hatt gummijolle og rib de siste 6 sesongene, vi har aldri tappet ut luft, bare fjernet det som er av groe og lagt den til opplag i hagen og i sjøbua. Riben som sto i hagen i vinter sto på tre brus kasser og ble pakka inn i en presenning, gummijolla har vi bare at stående opp etter veggen i sjøbua Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Campingkongen79 Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Kjører selv en rib. Den settes inn i Telt hver vinter. Der er det mørkt og kaldt og luften i båten "krymper" uten varme og direkte solys. Det har holdt i masevis for meg Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Di gummibåter/ribber som jeg har vert bort i skal oppbevares med så mye luft i som mulig, men jeg kan ikke garantere at dette gjelder alle produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Gummibåten lagres inne og den er oppblåst hele året. Fungerer greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Er det sånn at eg bør rull an ut og blåse opp igjen båten ? Har litt dårlig med plass intil jeg har fått bygget garasje. Noen blir jo solgt med oppbevarings bag . Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Rull den ut til våren. Ingen krise slik jeg ser det om den er nedpakket en vinter. Såpass må den tåle. Hvis ikke får du reklamere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Hei Lagra den på ein stad utan rotter eller mus. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 rotter eller mus. Ask Det har jeg ikke tenkt på Er mus råå på gummi ? Kan tenkes at ei og annen luremus roter seg inn i boden . Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Eg venta på den... Ask Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 En venn av meg hadde båten utpå sjøen hele vinteren.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
terjegj Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Det er det samme, om den er med eller uten luft, men det er best den blir lagret innendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Tips. Ta ut bunnen og sjekk at all sand og småstein er borte under dørken(gnager lett hull). Vask båten med ferskvann(slange). Rens båten med Seapower cleaner. Poler over med Seapower balsam. Lagres kjølig og tørt. Utrullet hvis mulig. Gummien kan få svakhet hvis den "knekkes" sammen. Aldri bruk høytrykkspyler eller zalo- Tørker og svekker gummi, hypalon og andre gummityper. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Aldri bruk høytrykkspyler eller zalo- Tørker og svekker gummi, hypalon og andre gummityper. Gjelder det når den er oppblåst også? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Seasu Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 -Ja, bruk kun rensemidler beregnet for gummibåter/rib. Mulig at pvc-båter tåler mer, uten at jeg kjenner til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 -Ja, bruk kun rensemidler beregnet for gummibåter/rib. Mulig at pvc-båter tåler mer, uten at jeg kjenner til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 har brukt Seajet båtvask på gummibåten de siste to år. Har ikke merket noe spesielt hverken til eller fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.