Even Neve Startet 10.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2008 (redigert) Tror den heter Marchal SEV. Men spørsmålet er som følger: Jeg finner B + og D- og 61+ på denne dynamoen. Fra disse gikk det ledninger før alt ble rykka ut - og nå husker jeg ingenting. B+ - går den direkte til batteriet eller skal den opp på tenningsnøkkelen ? D- - det er minusen regner jeg med(?) og den skal til gods eller minus på batteriet? 61 + - Hva er den til ? Jeg synes å huske at dette var en tynnere ledning og den kanskje gikk opp til tenningsh*****tet men er usikker ? Dette er i en snekke med sabb G og startmotor og ingenting annet. Den har glødeplugg som jeg skulle også hatt i drift igjen. Det går en relativt tykk ledning - 9 kvadrat - ut fra tenningsnøkkelsystemet som jeg tror var til glødepluggen. Kan det stemme? Videre var det en lampe som lyste en stund før jeg vridde nøkkelen helt om da den slukket. Nå er det snart for kaldt å sveive.... Even Redigert 10.Oktober.2008 av Even Neve (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 B+ Skal kobles til batteri pluss D- Skal kobles til batteri minus og da gjerne i motorblokken. 61+ Er ladelampen. Når det gjelder glødepluggen så kobles denne ofte direkte til en av de tre tykke terminalene bak på tenningslåsen på denne motortypen. Tenningslåsen har da en fjærbelastet posisjon til høyre før starteren slår inn, eller til venstre for den posisjonen hvor tenningsnøkkelen kan trekkes ut. Ledningen til glødepluggen skal da kobles til der hvor du får strøm ut på tenningslåsen i denne posisjonen. Håper du skjønner hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Om eg no huskar feil, so pleier glødeposisjonen på tenningsnøkkelen vera merkt med 19. Strømuttaket på 15 / 54 skal til den andre siden av ladelyset, og tenningslåsen skal ha strøm fra batteriet på 30 / 51. Men som sagt, om eg huskar feil. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Strømuttaket på 15 / 54 skal til den andre siden av ladelyset, og tenningslåsen skal ha strøm fra batteriet på 30 / 51. Magne Takk. Tenningslåsen har strøm så den er grei. Jeg sjekker om jeg har 19 og prøver glødepluggledningen der. Men hva mener du med "den andre siden av ladelyset"? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Men hva mener du med "den andre siden av ladelyset"? Ladelyset har to ledninger. Den eine går til dynamoen, til D+ eller 61. Den andre går då til tenningslås, til 15 / 54. Kanskje litt uklart sagt, men. Magne Red: Tenningslåsen kan og ha ei tilkobling som heiter 19a. Den er og til gløding, men gir strøm kun mens startaren går. For å få gløding både i glødeperioden og når startaren går, må 19 og 19a koblast sammen. Redigert 11.Oktober.2008 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.