Jump to content

Merking på dynamo SEV Marchal og koblingskjema?

Even Neve

Recommended Posts

Tror den heter Marchal SEV. Men spørsmålet er som følger:

Jeg finner B + og D- og 61+ på denne dynamoen. Fra disse gikk det ledninger før alt ble rykka ut - og nå husker jeg ingenting.

B+ - går den direkte til batteriet eller skal den opp på tenningsnøkkelen ?

D- - det er minusen regner jeg med(?) og den skal til gods eller minus på batteriet?

61 + - Hva er den til ? Jeg synes å huske at dette var en tynnere ledning og den kanskje gikk opp til tenningsh*****tet men er usikker ?

Dette er i en snekke med sabb G og startmotor og ingenting annet. Den har glødeplugg som jeg skulle også hatt i drift igjen. Det går en relativt tykk ledning - 9 kvadrat - ut fra tenningsnøkkelsystemet som jeg tror var til glødepluggen. Kan det stemme?

Videre var det en lampe som lyste en stund før jeg vridde nøkkelen helt om da den slukket.

Nå er det snart for kaldt å sveive....

Even

Redigert av Even Neve (see edit history)

B+ Skal kobles til batteri pluss

D- Skal kobles til batteri minus og da gjerne i motorblokken.

61+ Er ladelampen.

Når det gjelder glødepluggen så kobles denne ofte direkte til en av de tre tykke terminalene bak på tenningslåsen på denne motortypen. Tenningslåsen har da en fjærbelastet posisjon til høyre før starteren slår inn, eller til venstre for den posisjonen hvor tenningsnøkkelen kan trekkes ut.

Ledningen til glødepluggen skal da kobles til der hvor du får strøm ut på tenningslåsen i denne posisjonen.

Håper du skjønner hva jeg mener.

Men hva mener du med "den andre siden av ladelyset"?

Ladelyset har to ledninger. Den eine går til dynamoen, til D+ eller 61. Den andre går då til tenningslås, til 15 / 54. Kanskje litt uklart sagt, men.

Magne

Red:

Tenningslåsen kan og ha ei tilkobling som heiter 19a. Den er og til gløding, men gir strøm kun mens startaren går. For å få gløding både i glødeperioden og når startaren går, må 19 og 19a koblast sammen.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...