Jump to content

Hvor får du beste båtforsikring?

Pelle Parafin

Hvilket selskap er best?  

174 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ønsker innspill fra medl. på BP når det gjelder pris/dekning på båtfosikring.Etter som jeg har erfart er det store forskjeller ute å går.Skriv navn på de selskaper jeg har glemt,så legger jeg de inn. Det er en del å spare på valg av selskap,det er til vårt eget beste.:sailing:

Edited by Pelle Parafin (see edit history)

Når jeg sjekket forsikring på Askeladden Wasper med 150 hk/ 45 knop for et par uker siden, skulle IF som jeg er totalkunde hos ha 16.500,- :eek:

Endte opp med Norske Sjø gjennom KNBF til 5.500,-

Forsikring i Norske sjø forutsetter medlemskap i KNBF (300,- i året) og besktigelse av besiktigelsesmann fra KNBF (400,-)

Mvh. SAP

Fikk rimelig(Tror jeg...) forsikring hos IF . Fartsområde hele Norskekysten og deler av Svenske og Danske kysten Skagerak . Kan ligge på sjøen hele året .

Husker ikke premien men godt under 6000 kr pr. år med 12000 i egenandel .

Uten å sjekke andre så antok jeg dette som et greit tilbud , har alle forsikringer samlet i 'IF .

Edited by Sistestyrmann (see edit history)

Er veldig vansklig å gi noe esakt svar på denne pollen.

Kommer helt ann på båttype, total kunde og andre rabatter en måtte ha.

Jeg har hatt mine båter forsikret hos Gjensidige. bortsett fra i en 2 års periode 2001-2002 hvor Gjensidige plutslig satt opp polisen med 100%

Da var jeg 2 år hos Norske sjø. Så tok Gjensidige til fornuften. Så neste båt ble igjen forsikret hos dem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

For min del med 24 fots day cruiser med 240 HK diesel og ca 35 knop er Norske Sjø billigst med NOK 3.400,- pr år for kasko på båt med verdi på ca 450.000,-.

Hadde tidligere NB til 6.800,- mens IF og Gjensidige skulle ha ca 15.000,- :eek:

Men blilligst er jo ikke nødvendigvis best.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Helt klart Norwegian Broker for min del.

Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax koster meg 9.000 kr. i Gjensidige, men 2.600 i Norwegian Broker (!)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hvor du får det beste tilbudet avhenger selvsagt av hva slags båttype, brukssesong og fartsområde du ønsker.

Jeg er ganske fornøyd med Gjensidige, men det er der jeg har alle forsikringene mine og hvor jeg får rabatt som totalkunde, rabatt for et medlemskap jeg har uansett, og rabatt for maritimt sertifikat.

Min forsikring er for å bruke båten hele året, og gjelder for et relativt stort fartsområde. Det trekker nok prisen noe opp.

Det ville vel være nyttig å vite litt om erfaringene man har etter et skadeoppgjør, før man setter en pris eller en verdi av polisen.

De som arbeider med utbedring av skader er i alle fall i stand til å forklare hvilke selskaper som leverer en polise med høy eller lav nytteverdi for kundene.

De Norske selvskapene kommer generelt bra ut, og jeg tror forskjellen i premien ofte skyldes selskapenes oppfatning av båttype og risiko.

Av og til trenger de bare litt hjelp til å få satt båten din i riktig kategori, og dette føler jeg de setter pris på selv. Husk at når du ringer og forespør pris så slår de bare opp på data med navn og nr. Hvis noen da har puttet feil info inn i dataen så får man også ut feil data på neste spørring.

Si fra hvis du selv føler prisen er feil og gi dem gjerne en skriftlig sammenligning som de kan tygge på. Det har jeg gjort, og jeg har aldri opplevd at det er nødvendig å skifte selskap på grunn av pris for en og samme vare.

Det ville vel være nyttig å vite litt om erfaringene man har etter et skadeoppgjør, før man setter en pris eller en verdi av polisen.

Selv har jeg erfaring med Norwegian Brokers når det gjelder skadeoppgjør og min erfaring var meget dårlig.

Først måtte jeg vente en evighet på at deres håndplukkede takstmann skulle bli ledig. Han måtte fly til Stavanger for å ta saken, selv om det var helt sikkert var mange ledige her i distriktet.

Saken gjaldt motorhavari forsikring, og jeg fant fort ut hvorfor de hadde håndplukket denne takstmann. Hans holdning var at så lenge motoren ikke var eldre enn 5 år så var dette ikke en forsikringssak :confused: men en reklamasjon. Klart det i noen tilfeller kan være en reklamasjon men dersom du har dette som et utgangspunkt for alle saker så kan du forstå at NB kan lokke med gratis motorhavariforsikring på motorer nyere enn 5 år.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei,

Har hatt flere, men for meg har faktisk If blitt den billigste. Har kjørt skadefritt, har aldri hatt skader hjemme eller på båt siste 20 år. Har argumentert med dette.

Hadde et mindre uhell med båten i vår. Tok bilder og stipulerte pris på arbeidet. Fikk beskjed med en gang om å sette i gang og oppgjør ble utbetalt umiddelbart. Proffesjonelt håndtert fra IF

Har en båt med verdi 1,3 -1,4 Mill. 2005 modell, og betaler rett under 5000,- for full kasko. Tror jeg har 10.000 i egenandel.

På forrige båt gjorde jeg en større jobb og fant ut at Norske Sjø, Pantaenius og Norwegian Broker havner innenfor noen få hundrelapper på ca kr 6.700.-. De andre havnet rundt 12-15.000.- med verstingen Sparebank1 Forsikring på kr 21.000.-. så båten havnet i Norske Sjø. Liker prinsippet hos NS med at du får en direkte pris rett på nett og ingen vennskap og kjennskap, tryne- og humørfaktor spiller inn. Litt mer realt enn de andre synes jeg.

Har hatt en forsikringsskade som Norske Sjø ordnet opp i helt etter boka :cool: men krangler som fy for tiden med en bilsak i Sparebank1 Forsvindling :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg tok en runde for noen år siden og samla alle mine forsikringer (hus, biler, mopeder, båter, en buss, meg selv, innbo) i et selskap, den gang IF. For et par år siden tok jeg en runde med flere av de nevnte selskapene og ba om tilbud, da ble det gjensidige som vant meg som kunde.

Jeg er av den oppfatning at det er summen på alle forsikringene mine som avgjør hvilket selskap jeg velger.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg er av den oppfatning at det er summen på alle forsikringene mine som avgjør hvilket selskap jeg velger.

Enig, men hvorfor ikke bruker flere enn "bare" et selskap når man kan spare gode penger på det? Litt mere arbeid, kanskje en halv time i året, for å spare tusenlapper er meget god timebetaling etter mitt syn. Selv bruker jeg nå tre selskaper og har ingen betenkeligheter med det, ei heller opplevd noen dårligere behandling av meg som kunde eller at dette har hatt noen negativ betydning i forbindelse med de få oppgjørene jeg har hatt!

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I tillegg til å sjekke pris ville jeg også sjekket opp i hva vilkårene sier og sammenlignet dette etc. Så ville jeg valgt den forsikringa som hadde det, for meg, beste forholdet mellom pris og vilkår.

Hva er dette tullet med at forsikringen forutsetter at båten tas på land? Greit nok inne i Oslofjorden når isen legger seg på vannet. Men på Vestlandet hvor det ikke fryser har ikke båten vondt av å ligge på sjøen.

Det har Gjensidige sluttet med.

Når jeg skulle forsikre båten nå. Så spurte jeg om det kostet noe mer å ha båten på vannet i vintersesongen. fikk da til svar at hos Gjensidige var det ikke noe forskjell på polisen, om båten var på vannet eller sto på land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg er hos IF nå, det var ingen andre som kunne matche dem på totalprisen på hus/biler/mc/båt m.m.

Hvor fornøyd man er har nok likevel viktigere faktorer enn pris. Erfaringer ved skade/tyveri er det som bør veie tyngst ved omtale av forsikringsselakap.

Jeg har hatt blandede erfaringer med IF, mest på grunn av en relativt overarbeidet takstmann tror jeg.

Da jeg mistet båten i sommer forsvant det endel vannsportutstyr. Jeg har vanligvis ikke sånt liggende i båten men akkurat denne natta lå det noe igjen... IF dekker nå ikke sånt utstyr!! Det fikk jeg vite etter at jeg hadde levert erstatningskrav. Jeg fikk heller aldri noe oversikt på hva de faktisk dekket iht listen med tapte gjenstander jeg sendte inn.

Heldigvis er HK Motorservice her i byen veldig greie å ha med å gjøre så den biten av oppgjøret med IF gikk smertefritt.

Vil kanskje tro at de store forskjellene mellom selskaper kommer frem på båter i prisklassen rundt en mill og oppover? Jeg har båt til 250' og får vel dermed ikke de mest ekstreme variasjonene i forsikringspris.

.

.

bmhe