Bergen Startet 10.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2008 Fjernkontrollen (med ledning) til ankervinsjen (Lofrans) forut hos meg er defekt, når jeg åpnet den var det åpenbart at det med tiden har kommet fuktighet og salt i betjeningsenheten og det meste av kort og annet var rustet og tært i stykker. Med vårt bruksmønster er det anker akter som er det som blir mest brukt, men siden nå engang vinsjen er der forut vil jeg gjerne ha den operativ. Ny fjernkontroll får jeg for mellom et og to tusen. Men er det muligheter for en enklere (billigere) løsning basert på komponenter fra BT/CO, eller en elgrossist ? Det dreier seg jo kun egentlig om en vendebryter. Eller er det påkrevd med så mye elektronikk for å beordre et anker opp og ned Fra vinsjen til fjernkontrollen går det 4 ledninger. Rød,orange,brun og blå. Kobler jeg rød + orange går vinsjen opp, rød + brun =vinsj ned. Hva den blå ledningen er der for vet jeg ikke. Noen som har laget noe selv til slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Jeg ville vel åpnet dingsen for å se hvordan ting henger sammen- og eventuelt laget noe på deler fra elfa... Skulle ikke være umulig hvis det kun er snakk om en vendebryter som gir kontrollspenninger til vinsjen... Da kan du jo i samme slengen lage flere tilkoblinger og eller paneler:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hei. Nå vet jeg ikke hvilken Lofrans vinsj du har, men jeg har en Lofrans Scorpion vinsj selv. Og her er det ikke snakk om noe elektronikk i det hele tatt. Så jeg har en vanlig vippebryter med midtstilling på instrumentbordet. Til midtpunktet på denne venderen har jeg +12volt, og de to andre tilkoblingene går til opp og ned-releene ved vinsjen. Fullstendig koblingsskjema (uten selve venderen) på: http://trudelutt.com/skjema.pdf , side6. En slik vender for 10A får du for under 50 kroner. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hei....har en Lofrans Scorpion vinsj selv. Og her er det ikke snakk om noe elektronikk i det hele tatt. Så jeg har en vanlig vippebryter med midtstilling på instrumentbordet. Til midtpunktet på denne venderen har jeg +12volt, og de to andre tilkoblingene går til opp og ned-releene ved vinsjen. ... Samme hos meg, jeg har en Lofrans Cobra (1000W). Kan heller ikke skjønne hva den elektronikken du (bergen) refererer til er for noe. Jeg antar forøvrig at du har ledninger til reléet (ref. Lars), og ikke til selve vinsjen slik du beskriver? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Kan heller ikke skjønne hva den elektronikken du (bergen) refererer til er for noe. Jeg antar forøvrig at du har ledninger til reléet (ref. Lars), og ikke til selve vinsjen slik du beskriver? Ledningene går fra et rele som henger utenpå vinsjen ja. Angående elektronikken så er det en beskrivelse av innholdet i den gamle fjernkontrollen hvor det er et kretskort som er påhengt diverse duppeditter motstander,kondensatorer el. (har ikke kamera tilgjengelig nå). Men det høres jo ut som om Lars H sin metode er hva jeg også ser for meg og da er det bra å høre at andre har gjort det samme med suksess Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Ok, da må det være en vender fra en annen tidsperiode enn min, nyere eller eldre er ikke godt å si. Eller at du har en annen type vinsj. Min fulgte med vinsjen, og er merket "Lofrans", og har altså intet kretskort - kun en slik enkel vippebryter som Lars beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Venderen min er original med et lite skilt med UP/OFF/DOWN. Og den er litt spesiell i og med at for å kjøre ankeret opp, må jeg holde venderen i UP selv. Slipper jeg, går den i OFF. I DOWN posisjon går vinsjen til batteriet er tomt dersom jeg ikke stopper i tide (har ingen sikring). Kan kretskortet ha noe å gjøre med endestopp el.? Lars H. mitt webkamera Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Seatronic har robust sak fra Quick med kraftig LED-lampe innebyggd. Prisen er litt over 500kr. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hei, Har en radiokontroll som bare har vært brukt i ett forsøk som både styrer baupropell og ankerwinch fra Lewmar, som kan selges for en 1000 lapp. Den ble vraket til fordel for en Engbo radio som passet bedre mot winchen. Tlf 95885262 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.