Jump to content

Hjemmelaget Fjernkontroll til Lofrans Ankervinsj ?

Bergen

Recommended Posts

Fjernkontrollen (med ledning) til ankervinsjen (Lofrans) forut hos meg er defekt, når jeg åpnet den var det åpenbart at det med tiden har kommet fuktighet og salt i betjeningsenheten og det meste av kort og annet var rustet og tært i stykker. Med vårt bruksmønster er det anker akter som er det som blir mest brukt, men siden nå engang vinsjen er der forut vil jeg gjerne ha den operativ.

Ny fjernkontroll får jeg for mellom et og to tusen. Men er det muligheter for en enklere (billigere) løsning basert på komponenter fra BT/CO, eller en elgrossist ? Det dreier seg jo kun egentlig om en vendebryter. Eller er det påkrevd med så mye elektronikk for å beordre et anker opp og ned :confused:

Fra vinsjen til fjernkontrollen går det 4 ledninger. Rød,orange,brun og blå. Kobler jeg rød + orange går vinsjen opp, rød + brun =vinsj ned. Hva den blå ledningen er der for vet jeg ikke.

Noen som har laget noe selv til slikt ?

Hei.

Nå vet jeg ikke hvilken Lofrans vinsj du har, men jeg har en Lofrans Scorpion vinsj selv. Og her er det ikke snakk om noe elektronikk i det hele tatt. Så jeg har en vanlig vippebryter med midtstilling på instrumentbordet. Til midtpunktet på denne venderen har jeg +12volt, og de to andre tilkoblingene går til opp og ned-releene ved vinsjen. Fullstendig koblingsskjema (uten selve venderen) på: http://trudelutt.com/skjema.pdf , side6. En slik vender for 10A får du for under 50 kroner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei....har en Lofrans Scorpion vinsj selv. Og her er det ikke snakk om noe elektronikk i det hele tatt. Så jeg har en vanlig vippebryter med midtstilling på instrumentbordet. Til midtpunktet på denne venderen har jeg +12volt, og de to andre tilkoblingene går til opp og ned-releene ved vinsjen. ...

Samme hos meg, jeg har en Lofrans Cobra (1000W). Kan heller ikke skjønne hva den elektronikken du (bergen) refererer til er for noe. Jeg antar forøvrig at du har ledninger til reléet (ref. Lars), og ikke til selve vinsjen slik du beskriver?

Kan heller ikke skjønne hva den elektronikken du (bergen) refererer til er for noe. Jeg antar forøvrig at du har ledninger til reléet (ref. Lars), og ikke til selve vinsjen slik du beskriver?

Ledningene går fra et rele som henger utenpå vinsjen ja. Angående elektronikken så er det en beskrivelse av innholdet i den gamle fjernkontrollen hvor det er et kretskort som er påhengt diverse duppeditter motstander,kondensatorer el. (har ikke kamera tilgjengelig nå).

Men det høres jo ut som om Lars H sin metode er hva jeg også ser for meg og da er det bra å høre at andre har gjort det samme med suksess :flag:

Venderen min er original med et lite skilt med UP/OFF/DOWN. Og den er litt spesiell i og med at for å kjøre ankeret opp, må jeg holde venderen i UP selv. Slipper jeg, går den i OFF. I DOWN posisjon går vinsjen til batteriet er tomt dersom jeg ikke stopper i tide (har ingen sikring). Kan kretskortet ha noe å gjøre med endestopp el.?

Lars H.

mitt webkamera

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...