Jump to content

Nødutstyr i båt - anbefalinger


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

har fortiden en Simrad HT50 VHF radio og noen "nødbluss" for bruke om dagen (røyk)  og om natta(rød fosforlys).

 

Kunne tenke meg litt mere utstyr, føler at dette ikke er nok.

 

Hva med dette i tillegg:

 

1- Nødraketter

2- Signalhorn

3- Drivanker

4- Paraply anker

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å anbefale noe i denne rettningen. Hva med ferdige nødkitt?

 

Hvor får jeg kjøpt dette?

 

Tar imot alle forslag med takk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Hvor får jeg kjøpt dette?

Både i Maritim katalogen og Watski katalogen er det flere sider med sikkerhetsutstyr. Ta en tur over til www.Maritim.no og snok litt, så finner du nok litt av hvert. Pluss i margen til deg for å være bevisst på dette med sikkerhet. Tenker en del på det selv og har nettopp gått til anskaffelse av: Brannteppe (Har to pulverapparat fra før), røykvarsler som detekterer begge typer gasser, sammenleggbar bøtte - praktisk i det daglige, men kan også brukes som slepedrivanker.
Link to post
Share on other sites

Hei  

Ser ut som du har ei brukbar liste alt, John Kr., men det avhenger litt av hvor du ferdes.

 

Selv hender det jeg bruker båten i åpent hav, og har derfor med følgende:

Gummibåt

Bærbar vanntett VHF

Håndholodt kompass

Lite speil

bluss/røykboks

nødraketter

Redningsselskapets overlevingsdrakter "light"

 

Har ikke kikket nedi boksen siden ifjord, så jeg er usikker på om listen er komplett.

 

...uansett, det viktigste er å ha et bevisst forhold til ting som kan skje, og tenke litt igjennom hvordan du vil løse en krisesituasjon for deg og dine.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Enig i at Watski katalogen er grei å se på. Vurder ankeret i katalogen (Fortress) som er "lett" og flatt. (mtp. plassering ombord er det kanskje perfekt og ellers annonseres det som verdens beste anker)

Watski har egne pakker med nødraketter/røykbluss for offshore, kystnære og innenskjærs bruk.

Ellers..... er det aller viktigste etter min mening. Bruk rednings vesten. (flytedress og flyteplagg holder ikke da man da ligger for lavt i vannet til å bli sett og plaggene er mer egnet til å gjøre det vanskelig å svømme enn å holde hodet over vannet)

Brannteppe og førstehjelps kit er et must.

"neonlys" er rimelig (slike som man brekker så lyser de i noen timer) og plasseres i lomme på seildressen. kan være greit å ha om man skulle falle over bord i mørke til tross for sikkerhetsliner osv ombord.  

Radar burde muligens stått på liste over sikkerhets utstyr.

Link to post
Share on other sites

Bra liste det der Gunga Din, men det er merkelig at ikke førstehjelpsutstyr står nevnt. Jeg har alltid med to førstehjelpsskrin: ett for mennesker og ett for (skips)hunden. Kunne ikke falle meg inn å dra på tur uten.

 

Jeg har litt sansen for mottoet: "Håp på det beste, men forbered deg på det verste".

Link to post
Share on other sites

Bra liste det der Gunga Din, men det er merkelig at ikke førstehjelpsutstyr står nevnt. Jeg har alltid med to førstehjelpsskrin: ett for mennesker og ett for (skips)hunden. Kunne ikke falle meg inn å dra på tur uten.

dom har skrivet 'förbandsartiklar', vilket er ett annet ord.......

 

'första hjälpen', hade varit bedre, helt klart!   :confused:

Link to post
Share on other sites

Kanskje en svensk/norsk ordliste burde inngå i nødutstyret?

 

mvh

Poseidon

:confused: :confused:

 

Eftersom jag ofta seglar med norsk besettning så har jag 'Nödprosedyren' för VHFn

upptryckt på båda språken med 'navn o callsign' + hur man slår på kanal 16,

var man kan lese av posisjonen  osv

det har jag på en inplastat på en A5-side,  norsk o svensk på var sin side!

 

 

för det meste så går språket greit ( er det så man staver eller er det grejt?)

 

men det finns vissa ord som har nesten diametralt motsatt betyding

 

rolig !

 

en rar tös !

 

ikke så värst !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...