Jump to content

Halogen lyskaster , et godt tips.

rogre

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt og montert min nye tråløse halogen lyskaster som jeg kjøpte på nettbåt , di annonserer dem nå til 1650.- , lyskaster som har kostet ca 5000 kr. Det negative er at fjernkontrollene er koblet motsatt men har ingen problemer med og leve med dette.

Prøvde den nettopp , kjempebra og et godt tips til dem som lurer på og bytte ut den gamle lyskasteren. :yesnod:

vurderer å kjøpe samme. Har du fått testet den "in real" også - lysstyrke, spredning osv?

Hadde egentlig tenkt evt. å koble om (selv om da bare en kontroll funker) - har du gjort det eller bruker den som den er motsatt opp/ned?

BONITA I

Prøvde den i går etter at den var montert. Den hadde en bra spredning og ikke minst lysstyrke så dette var jeg fornøyd med. Hadde i utgangspunktet tenkt og få koblet den om men som du sier , da virker kun den ene kontrollen. Det er bare en vanesak og bruke dem motsatt , tenker jeg.

Må si at pris kontra kvalitet så er dette utrolig billig , lånte en portabel i sommer av en kamerat men verken lysstyrken eller spredningen kan sammenlignes med denne her og han ga ca 3000 for sin.

Må jo være perfekt til å henge oppned under targabøyle eller lignende.

Hva i all verden er det som gjør at kun den ene fjernkontrollen virker om en kopler om? Høres veldig merkelig ut. Er det ikke bare å bytte ledninger til servoen som tilter reflektoren? Eller???

Hva i all verden er det som gjør at kun den ene fjernkontrollen virker om en kopler om? Høres veldig merkelig ut. Er det ikke bare å bytte ledninger til servoen som tilter reflektoren? Eller???

Ja, akkurat dette lurte jeg på også?? Jeg har kjøpt denne jeg også, ikke pakket ut ennå.

Men samtidig vil jeg vel anta at dersom det var en enkel sak å koble om ville de vel gjøre det selv i stedet for å slå av 4000,- på prisen ??

Vennlig hilsen Capt'n.

Har tenkt på og få en elektro kyndig til og se på saken. Hadde jo vært greit i en presset situasjon at knappene virket som dem skulle men til den prisen kan jeg godt leve med at jeg må tenke motsatt når jeg skal bruke lyskasteren , men lar det seg gjøre er ingenting bedre. :cheers:

Jeg ville ikke hengt en slik lyskaster (eller en annen) opp ned, da man kan risikere å få vann inn.<>
Det er vel egentlig bare to alternativ: lyskaster opp-ned -> vann inn i lyskaster, lyskaster rett vei -> vann inn i båten :lol: Har brukt (og bruker) en del tid på å finne små lekkasjer...

Etter å ha hatt fjernstyrt lyskaster på et par båter er min erfaring at en håndholdt xenon lampe som går på oppladbart batteri eller 12V uttak via batteri eliminator er det beste. Lyster MYE bedre og enklere å bruke. Selv på min modell som er en tidlig modell er lyset så sterkt at man "tror det ikke før man ser det". Lyser glatt opp refleksen på staker på minst 500 meters hold.

Jeg kjøpte min hos Seatronic. fant denne linken i et gammelt innlegg fra Roaldbj

Edited by Bitteliten (see edit history)
Er prisene hans bedre enn denne: http://www.xenonkungen.se/Xenon.htm ?

Det vet jeg ikke, men den annonsen du henviser til står det "Denna artikel är slutsåld!"

Jeg kjenner ikke Torgersen og hans firma fra innsiden, er bare fornøyd med prisene og servicen jeg har fått :smiley:

Et lite Tips:

Kort fortalt........ Når jeg skal ha et produkt, så ringer jeg og spør om prisen og så, med en selvsikker og hyggelig tone, så spør jeg selgeren om han kan gi meg en hyggeligere pris en hva den står aventert til. Da hender det seg rett som det er, at man får 5 - 40% "rabbat" på varen. :lol:

Funker for de fleste, bare de tørr :wink:

For tiden båtløs.

Det blir feil å sammenligne en fancy lyskaster med trådløs fjernkontrol til 1495,- med en håndholdt lykt til 4995,-

Skal man ha ett godt fastmontert søkelys vil jeg anbefalle ACR 100D, denne har 2x55w og ganske sentrert stråle. Lyser mye bedre enn de man ser i butikken til Maritim. Større båter i 50 fots klassen leveres med disse lyskasterene. Dette er robuste saker og ikke plast.

• 4 weeks later...

Disse fjernstyrte lyskasterene, er di træg, eller rask, fra styrbor til babor?? Ser for meg at manuelle kastere er mer brukervenlig. Har tengt å annskaffe meg en selv, men er usikker på om det blir f.styrt eller manuell.

Jeg kjenner kun til ACR, de har to hastigheter på motorene. Ene er kjekk for å søke med, eventuellt bare for å svinge lyset til der du trenger det. Laveste hastighet er bedre når du forsøker å lyse på samme stedet over tid, spesiellt om objektet er ett stykke unna er lav hastighet å foretrekke. Noen har automatisk økning av farten men det er etter min mening bedre å kunne velge det manuelt.

En håndholdt lyskaster har helt annet bruksområde enn en fastmontert. Ble etterhvert lei av å prøve å legge til i stummende mørke med bare ei håndholdt Biltemalykt som jeg stakk ut av sidevinduet som hjelp. Blir jo alt for få hender når en skal styre, kontrollere gir/gass og lyse samtidig. Kjøpte meg ei Golight Stryker, denne har som ACR lykta to hastigheter. Synes lykta lyser veldig bra, den har ei HIR pære som gir mellom 50 og 100% mer lys enn ei vanlig halogen 55W fjernlyspære (H3). Til lysing på kort hold rundt båten bruker jeg fortsatt Biltemalykta med sigarettennerplugg.

Det blir feil å sammenligne en fancy lyskaster med trådløs fjernkontrol til 1495,- med en håndholdt lykt til 4995,-

Skal man ha ett godt fastmontert søkelys vil jeg anbefalle ACR 100D, denne har 2x55w og ganske sentrert stråle. Lyser mye bedre enn de man ser i butikken til Maritim. Større båter i 50 fots klassen leveres med disse lyskasterene. Dette er robuste saker og ikke plast.

Hørtes fin ut helt til jeg sjekket prisen kr.13490.- :flag:

www.ribtjenester.no

Er nok ikke verdt det den koster i USA heller, i området 1500-1700 USD.

Oppgitt lysstyrke for ACR er under halparten av Golight Stryker som jeg kjøpte hos Nettbåt for 2350kr. Golight er ikke "pansret" slik som ACR, men jeg synes den virker solid bygd. Har mulighet til å bytte lyskaster noen ganger også uten å komme opp på ACR pris.

Golight Stryker @ Nettbaat.no

Det er den du har linket til jeg har ja, jeg betalte vel 3 lapper for denne på ebay og det er den verdt. Har hatt sealed beam kaster før og den kunne ikke måle seg med denne. Men jeg har ikke satt opp 200.000 stearinlys på kaien for å sammenligne...