Jump to content

Hva er strukturet fiskebåt?


Nils1

Recommended Posts

Det betyr at den selges uten kvote, da den er "utrangert/kondemnert" som fiskefartøy og kan ikke benyttes til "proffesjonelt" bruk lengre!

 

Litt om kondemnering/strukturering her:

 

Fartøy som er tildelt kondemneringstilskudd skal utmeldes av merkeregisteret straks tilsagnet

er akseptert.

Den som gis kondemneringsstøtte plikter å sørge for opphugging eller annen tilintetgjørelse

av fartøyet som det tildeles tilskudd for. Innovasjon Norge kan stille de vilkår som er

nødvendige for å sikre at destruksjon av fartøyet finner sted, herunder stille krav om

dokumentasjon for at skroget er tilintetgjort.

Utstyr og motor kan fjernes fra fartøyet før det destrueres.

Det kan gis kondemneringsstøtte til dekning av destruksjonskostnader.

 

Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre

formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra

merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal

tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk

fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som

fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke.

 

Slikt salg til utlandet kan bare tillates i særlige tilfeller, og bare hvor dette er forenlig med

norske interesser. Fartøyet kan bare selges til stater som har undertegnet Avtale av

4. desember 1995 om gjennomføring av bestemmelsene i De forente nasjoners

havrettskonvensjon av 10. desember 1982 om bevaring og forvaltning av vandrende

fiskebestander og langtmigrerende fiskebestander, eller Avtale av 24. november 1993 om å

fremme fiskefartøyers overholdelse av internasjonale bevarings- og forvaltningstiltak på det

frie hav. Fiskerimyndighetene kan kreve ytterligere dokumentasjon eller gjøre egne

undersøkelser for å sikre at fartøyet ikke benyttes i strid med nevnte avtaler.

Link to post
Share on other sites

Gretten så tidlig på kvelden.....

Tror du finner det du spør om, om du følger linken min på første innlegg, og så velger å lese Retningslinjer for Strukturfondet.

Forøvrig tror jeg de fleste av oss har problemer med å svare på spørsmål før de er stilt. Bortsett fra spåkonene til Saera Khan da :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Gretten jeg? :boxing::wink:

 

Regner med at du tenker på §7 i forskriften som du har vist til?:

 

dupe

Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre

formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra

merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal

tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk

fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som

fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke.

undupe

 

Jeg leser dette som om man kan overta et hvilket som helst strukturert farøy sålenge man tinglyser at det ikke skal brukes til fiske. Imidlertid ser vi jo stadig at slike fartøyer kun kan overtas av "lag eller foreninger". Hvor kommer dette fra?

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg leser dette som om man kan overta et hvilket som helst strukturert farøy sålenge man tinglyser at det ikke skal brukes til fiske. Imidlertid ser vi jo stadig at slike fartøyer kun kan overtas av "lag eller foreninger".

 

 

Så lenge ikke den aktuelle båten benyttes til aktivt kommersielt fiske kan hvem som helst overta et strukturert fartøy!

Hva lag og foreninger anngår, tror jeg det har med kostnader og finansiering av driften på en slik båt å gjøre!

 

Resten av det du lurer på kan jeg desverre ikke svare deg på nå, du må nok spørre først! :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha rogeri. :cheers:

Det var da dette med lag og foreninger jeg har hengt meg opp i...

 

Viser f.eks til denne annonsen på finn.no, der det heter (helt nederst i annonsen): Pga strukturering kan båten kun selges til stiftelser, lag eller foreninger.

 

Dette er et vanlig krav ved salg av strukturerte fiskefartøyer. Spørsmålet består; hvor er dette hjemlet?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...