Nils1 Startet 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2008 Ser tid om annen at det averteres noe som betegnes som " strukturet fiskebåt" feks denne annonsen på Finn Kan noen forklare meg hva det betyr ? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Du finner forklaringen her Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
rogeri Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Det betyr at den selges uten kvote, da den er "utrangert/kondemnert" som fiskefartøy og kan ikke benyttes til "proffesjonelt" bruk lengre! Litt om kondemnering/strukturering her: Fartøy som er tildelt kondemneringstilskudd skal utmeldes av merkeregisteret straks tilsagnet er akseptert. Den som gis kondemneringsstøtte plikter å sørge for opphugging eller annen tilintetgjørelse av fartøyet som det tildeles tilskudd for. Innovasjon Norge kan stille de vilkår som er nødvendige for å sikre at destruksjon av fartøyet finner sted, herunder stille krav om dokumentasjon for at skroget er tilintetgjort. Utstyr og motor kan fjernes fra fartøyet før det destrueres. Det kan gis kondemneringsstøtte til dekning av destruksjonskostnader. Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke. Slikt salg til utlandet kan bare tillates i særlige tilfeller, og bare hvor dette er forenlig med norske interesser. Fartøyet kan bare selges til stater som har undertegnet Avtale av 4. desember 1995 om gjennomføring av bestemmelsene i De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982 om bevaring og forvaltning av vandrende fiskebestander og langtmigrerende fiskebestander, eller Avtale av 24. november 1993 om å fremme fiskefartøyers overholdelse av internasjonale bevarings- og forvaltningstiltak på det frie hav. Fiskerimyndighetene kan kreve ytterligere dokumentasjon eller gjøre egne undersøkelser for å sikre at fartøyet ikke benyttes i strid med nevnte avtaler. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Mange takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Javelnei. Ingen av innleggene forklarer sammenhengen mellom kjøp av strukturert fartøy og muligheten for "lag og foreninger" til å overta slike. Gjelder dette fremdeles og gjelder dette også strukturerte fartøy under 15 meter? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
skibsplast ohoi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Gretten så tidlig på kvelden..... Tror du finner det du spør om, om du følger linken min på første innlegg, og så velger å lese Retningslinjer for Strukturfondet. Forøvrig tror jeg de fleste av oss har problemer med å svare på spørsmål før de er stilt. Bortsett fra spåkonene til Saera Khan da Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Gnisten Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Gretten jeg? Regner med at du tenker på §7 i forskriften som du har vist til?: dupe Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke. undupe Jeg leser dette som om man kan overta et hvilket som helst strukturert farøy sålenge man tinglyser at det ikke skal brukes til fiske. Imidlertid ser vi jo stadig at slike fartøyer kun kan overtas av "lag eller foreninger". Hvor kommer dette fra? Redigert 11.Oktober.2008 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
rogeri Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg leser dette som om man kan overta et hvilket som helst strukturert farøy sålenge man tinglyser at det ikke skal brukes til fiske. Imidlertid ser vi jo stadig at slike fartøyer kun kan overtas av "lag eller foreninger". Så lenge ikke den aktuelle båten benyttes til aktivt kommersielt fiske kan hvem som helst overta et strukturert fartøy! Hva lag og foreninger anngår, tror jeg det har med kostnader og finansiering av driften på en slik båt å gjøre! Resten av det du lurer på kan jeg desverre ikke svare deg på nå, du må nok spørre først! Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Takk skal du ha rogeri. Det var da dette med lag og foreninger jeg har hengt meg opp i... Viser f.eks til denne annonsen på finn.no, der det heter (helt nederst i annonsen): Pga strukturering kan båten kun selges til stiftelser, lag eller foreninger. Dette er et vanlig krav ved salg av strukturerte fiskefartøyer. Spørsmålet består; hvor er dette hjemlet? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
skippy Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Skulle du være intressert i noe sånn kan du danne forening med ett medlem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.