Jump to content

Hansvik 18 cabin (ikke HT) noen som kjenner den?


jonol

Recommended Posts

Hei!

Jeg fant et bilde av båten i en Hansvik båtbrosjyre fra midten av 80-tallet (Moral: Ikke kast noen ting - alt kommer til nytte!) :yesnod: Det var ingen beskrivelse av båten, kun en opplysning om at den ble bygget på bestilling. Ser ut til å kunne være en grei båt - ligner kanskje litt på Nordan 18 eller Rana 18 Cabin utvendig(?) Regner med at Hansvik Boat kan skaffe mer informasjon.

 

http://www.minebilder.no/stream_thumbnail....1&dx=150&dy=113

Link to post
Share on other sites

Hmmm, jeg tror du muligens kan mene Hansvik 18 HT. Den ble også omtalt som Cabin. I så fall kjenner jeg den relativt godt da jeg kjøpte en ny i 1986 og hadde den til i fjor høst.

 

Den har en litt annen inredning enn dagens 18 HT Fisker. Den har et mini-pentry, plass til kok (enplaters primus av valgfri type) pluss oppvaskkum og innlagt vatn (pumpe). Videre har den ett bord som kan benyttes både inne i kabinen under hardtop'pen og ute ved vinkelbenken. Når bordet ble lagt ned mellom benkene inne i hardtoppen, pluss to ekstra ryggstøtter, fikk man en stor "binge" som rommet to voksne + 3 barn (små)...

 

Min båt hadde samme skrog som dagens 18 HT Fisker. Dvs helplanende, men med en liten kjøl som gir båten meget god stabilitet ved "ikke-planende" fart.  Jeg var meget fornøyd med båten!

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Takker for bilde. Jeg prøvde faktisk å ringe Hansvik hvor jeg fikk snakke med Finn Hansvik. Det er vist han som konstruerer det meste der i gården, men der fantes ikke info. om båten hos dem. Denne ble laget før alt og alle skulle dokumenteres, så det ble aldri gjort.  :flag:. Det er jo ganske utrolig, men han var ellers riktig hyggelig å prate med.  :flag:.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

En nabo hadde denne båten for noen år tilbake. Hans kommentar var at "båten var farlig!" Han hadde 90 Hk påhenger, men var "urejerlig" (overraskende sjøegenskaper!). Den ble bare solgt i noen få eksemplarer. (Forøvrig vet jeg at noen på fabrikken til Hansvik, forlenget et par stykker av denne til 21 fot, og at disse hadde helt andre og bedre sjøegenskaper.)

Rana hadde en lignende båt, også kalt 18 HT, men DEN ble meget populær og har utmerkede sjøegenskaper!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Rana hadde en lignende båt, også kalt 18 HT, men DEN ble meget populær og har utmerkede sjøegenskaper!

Rana-Plast hadde en med lignende overbygg som bildet over, den het 18 Cabin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rana og Rana Plast er 2 forskjellige bedrifter som laget forskjellige båter:-)

 

Rana plast 18 cabin var min første familie båt. Var fra ny utstyrt med 115 HK. Mercury.

Kjempebra båt til å være så liten. Vi vokste ut av den etter 3 år:-) (Ungene altså, som vokste)

Link to post
Share on other sites

Rana og Rana Plast er 2 forskjellige bedrifter som laget forskjellige båter:-)

 

Det stemmer, Rana Båtfabrikk som produserte 17 fisk, Rana 13, 15, 20 osv. Og enkelte Fjord-modeller + Fjordling.

 

Den andre het vel (hvis jeg husker riktig) Præsteng Industri som produserte båter under navnet Rana Plast

 

Og idag er det en bedrift, Rana Plast AS, som produserer båter fra begge de overnevnte.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...