Jump to content

Rana 16, hvilke typer maling/lakk bør jeg bruke?

Leftlaner

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg har nå så smått kommet igang med å shine opp en eldre Rana 16" med vindskjerm (ikke HT). Båten er hel og i helt grei teknisk stand, men den trenger litt rubbing og et strøk maling for å bli pen.

Skroget innvendig har en ru overflate, man kan tydelig se glassfibertrådene på kryss og tvers. Det ser ut til at den har vært malt for noen år siden med en orange-beige maling, men den har flasset av her og der - og da kommer den originale gammelblå fargen fram. Jeg synes ikke noen av fargene er noe særlig pen, så jeg har lyst å pusse lett over eksisterende maling og legge på to strøk med offwhite. Men - hvilken type maling egner seg til dette formålet??? Viktig at malingen er slitesterk, den må jo tåle at man tråkker på den, og at man skrubber vekk fiskeblod etc..

Og så har vi overbygget/vindskjermen. Dette har en helt glatt offwhite overflate. Er dette gelcoat? Det er noen sår i overflaten her og der, og noen hull etter skruer som jeg vil sparkle igjen. Men når jeg har sparklet og pusset ned denne overflaten, hva slags maling (eller gelcoat/topcoat) skal jeg bruke for å få tilnærmet samme finish (glatt, halvblank) ?? Jeg har ikke tenkt å sprøytelakkere, ettersom det ville kostet mer enn hva båten er verd.. Jeg tenker å bruke Biltema Topcoat (Gelcoat + vokstilsetning), hvis ikke noen har veldig dårlig erfaring med dette..?

Forresten, jeg ser at Biltema har ett produkt som heter "Top Coat". Men så har de et annet produkt som heter "Gel Coat", som blandet med "vokstilsetning" også skal bli til Top Coat.. Hva er forskjellen på ferdigproduktet Topcoat, og blandingen av Gel Coat + voks???

Til slutt har vi skrog utvendig. Har hørt om noe som heter Jotun Shipolin? Er dette bra greier? Igjen, jeg kommer til å rullemalle, ikke sprøytelakkere. Regner med å få en grei finish med rulle også, flere strøk og litt mellompussing burde gjøre susen. Det kommer uansett til å se bedre ut enn det gjør per idag! :)

Takker for alle svar! God helg! :sailing:

"Løfter" denne tråden, jeg. 43 visninger og ingen svar foreløpig?? Ingen som har noen tips å komme med?

Edited by Leftlaner (see edit history)

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Jeg synes ikke noen av fargene er noe særlig pen, så jeg har lyst å pusse lett over eksisterende maling og legge på to strøk med offwhite.

Jeg er ingen kjemiker, men da ville jeg vurdert å legge på grunning, hvis du ikke vet hva som er smurt på der fra før.

Gelcoat er nokså tjukk, og da jeg malte med den i lasterommet (pensel) ble den matt. Men da var temperaturen ikke mer enn 13-14 grader, vet ikke om det har så mye å si.

Tja, kanskje det. Men det kommer vel også litt an på hvilken type maling jeg har tenkt å bruke..? Er det noen som har tips til slitesterk og bestandig maling..? Jeg kan tenke meg at det er en spesiell type maling, da vanlig husmaling sannsynligvis ikke tåler såpass røff bruk. Brukes Jotun Shipolin på slikt, mon tro?? For ordens skyld, vi snakker nå kun om innvendig skrog, inkludert dørken..!

Edited by Leftlaner (see edit history)

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Shipolin er for treverk! Den blir for myk å bruke på glassfiber. Biltemas Topcoat er en 2-komponent maling, som er godt egnet til dette formålet. Men den er altså ikke en egentlig topcoat :crazy: . Jeg ville ha brukt en to-komponent maling både utvendig og innvendig, enten Jotun Hardtop eller den nevnte Biltema Topcoat. Gjerne med tilhørende 2-komp grunning først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK, da utgår Shipolin med skyhøye kneskritt! Jeg er redd for at jeg mister teksturen tersom jeg bruker topcoat innvendig?? Men hvilken Biltema TopCoat er det i såfall jeg skal bruke? Produktet som heter TopCoat (2-komponent), eller Gelcoat + herder + voks = "Top coat"??

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Produktet som heter TopCoat (2-komponent)

Den ja! Rett og slett en to-komponent lakk som ikke har noe som helst meg Topcoat å gjøre! Men den bygger jo mer enn en komponent da, så om teksturen er viktig å beholde 100% kan du jo bruke Bengalakk i stedet. Men slitestyrken blir dårligere, hvis det har noen betydning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når det gjelder utvendig, så kan du sjekke med Rana-fabrikken hva slags fargekode som er brukt på overbygg. Så få tak i gelcoat sparkel i riktig farge , pusse ned sårene og hullene, vaske med aceton og legge i sparkel med sparkelspade i stål. Deretter puss/poler over når det har herdet godt. Blir ganske bra med litt øvelse, kanskje du slipper å male..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bengalakk blandet med litt owatrol 5-10% for å få lakken mer elastisk.

Dette har jeg brukt på utvendig skrog og overbygg på min 17 fot daycruiser. påført med skumrulle og mange tynne strøk ble

resultatet som sprøytelakkert. Du slipper da problemer med koking dersom det er lakkert med div

ukjente produkter på forhånd.

Jeg gjorde denne jobben våren 2003. Vasket senest over båten min lørdag (før vinterlagring).

Lakken er like fin fremdeles etter 6 sesonger.

En to-komponent lakk er sikker mer hardfør med tanke på dørker etc.

23.jpg

24.jpg

Wow, det ble jo et meget bra resultat med Benga lakk - det får en si! Jeg trodde Benga kun var til lakking av metall, jeg. Brukte du Benga på hele skroget, og så overmalte du dette med primer og bunnstoff under vannlinjen?

Jeg snakket med en kar fra Jotun, og han anbefalte meg å legge et strøk Antipest og så Shipolin på dørk og innsiden av skroget - dette var visstnok ganske "safe" når jeg ikke visste hvilken type maling som var der fra før.

Jeg tror dermed jeg går for Benga på utvendig skrog, Shipolin på innvendig skrog, og sannsynligvis Biltema Topcoat på overbygg. Høres dette ut som en grei plan, tror dere?

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Bruk Topcoaten på skroget også du! Den tåler mye mer slitasje enn Bengalakken, så du unngår mye riper m.m. med denne. Dessuten holder glansen seg mye lengre med 2-komponent lakk.

Hvis du først skal grunne med Antipest innvendig, kan du like godt bruke 2-komponent også som toppstrøk. Om noe skulle flasse er det jo grunningen som er påført den gamle malingen, ikke toppstrøket!

Takk for innspill! Jeg vil jo gjerne at båten skal være blank og fin på utsiden, spesielt selve skroget. Men dørken og interiøret forøvrig vil jeg gjerne ha en matt hvitfarge på. Det er snakk om en gammel allround fiske/småtur-båt, så jeg er ikke helt "hysterisk" på at den skal bli 100% strøken. Ettersom jeg også fikk båten "med på kjøpet" når jeg kjøpte motor, er jeg heller ikke interessert i å legge ned så altfor mye tid og penger. På den annen side er jeg litt perfeksjonist av natur, og jeg liker å gjøre ting skikkelig når jeg først gjør det.

Summa summarum handler dette om å finne et rimelig kompromiss mellom sluttresultat ("finish") og ressurser (tid og penger). Blir det ikke mye mer arbeid å legge tokomponent Topcoat på hele båten, fremfor Benga på utsiden og enkomponent Shipolin på innsiden? Og ikke minst, er det ikke mye vanskeligere å få en fin finish med RULLE (ikke lakksprøyte) når man bruker tokomponent Topcoat ?? Jeg bare spør, for jeg har ikke erfaring med hverken Biltemas Topcoat eller Jotun Shipolin. Har dog vært litt borti Bengalakk i min ungdom.. :)

Vedlagt er to bilder av båten. Det kommer kanskje ikke så godt frem på bildet, men skroget er flikket og sparklet på her og der - trenger litt pussing og et toppstrøk med andre ord. Og bunnsmøringen ser ut til å ha blitt påført uten maskeringsteip - det må vi definitivt ordne opp i! Overbygget er egentlig stort sett på utsiden, men det er litt småsprekker, tomme skruehull, rustrenner og ellers litt kosmetisk plukk på innsiden. Regner med å måtte bruke litt Biltema gelcoat sparkel og dernest TopCoat her når jeg kommer så langt.

dsc00067.jpg

dsc00066.jpg

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Du trenger ikke bruke gelcoat sparkel når du skal male over etterpå! Vanlig 2-komp sparkel er helt OK.

Minuset med 1-komponent er at du ikke kan bruke 2-komp. over denne senere, samt at den ikke er like slitesterk. Men den er helt klart lettere å jobbe med, selv om du kan få en helt OK finish med 2-komp. og rulle også. Jeg tror nok jeg ville brukt Bengalakk eller lignende direkte på skroget innvendig etter en skikkelig rengjøring og lett pussing. Utvendig? Tja, Bengalakk er billigere og enklere, Topcoat/Hardtop dyrere og bedre, men mer arbeid for å få et bra resultat. Hvis du er ute etter en rimelig løsning som ser helt OK ut en stund fremover er nok Bengalakk helt greit. Hvis du vil ha en overflate som fortsatt er blank om 10 år, og som er motstandsdyktig mot riper m.m., er nok 2-komp. løsningen. Så da er valget ditt, alt etter hvor mye tid og penger du vil legge i dette...

Edited by index (see edit history)

Hmm.. Hvis det viser seg at vi får brukt båten så mye som vi vil, blir det nok til at vi kjøper en litt nyere/dyrere båt om et par år. Og hvis det viser seg at vi nesten ikke får brukt båten, ja så har vi i alle fall ikke lagt ned mye penger i den. Uansett virker det på meg som at Bengalakk + standard 2-komp sparkel vil være det beste i dette tilfellet. Billig, kjapt, enkelt og greit resultat (hvertfall i noen år fremover).

For ordens skyld, Bengalakk kan altså males direkte på eksisterende overflate? Ingen grunning påkrevd? Kan man påføre bunnstoff direkte på Benga, eller må man bruke en sealer/primer først?

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Beglalakken vil nok sitte greit nok direkte på rengjort og mattslipt gelcoat ja, men det er klart at den vil nok sitte bedre om du grunner først da. Jeg tror nok at jeg ville ha grunnet først, selv om det er billigere uten..

Om du skal fjerne alt bunnstoff bør du legge 3-5 strøk med 2 komp. grunning før ny påføring. Da er du sikker på at det sitter som det skal, og du er relativt greit beskyttet mot plastpest.

Det blir fryktelig mye frem og tilbake her, hehe.. Men NÅ tenker jeg som så at hvis jeg likevel skal ta meg bryet med å grunne - så kan jeg like gjerne bruke 2-komp lakk både innvendig og utvendig. Det fine med 2-komp lakk (i motsetning til Benga) er jo at man har muligheten til å rubbe/polere overflaten til man får den finishen man er ute etter - bare man har et tykt nok lag med lakk.. :)

Kommer til å grunne hele båten med denne : http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=104648

Så tar jeg skrog innvendig og utvendig over vannlinjen + overbygg med denne : http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=104650

Farge HVIT på skroget, og OFFWHITE på overbygg.

Og til slutt under vannlinjen med denne (BLÅ) : http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=142516

Er det noe problem å bruke Biltema Topcoat på treverk mon tro? Skal snekre nytt foldebord og fundament til sofaen, og vil helst bruke akkurat samme hvitfargen som jeg bruker på skroget innvendig..

------------------

1968 Rana 16'

------------------

• 5 years later...