Jump to content

Varme i båten på vinterstid


windystorm

Recommended Posts

Hei

 

Har nett tatt båten opp fra sjøen og jeg lurer på hvor mye varme jeg trenger å ha på i båten når frosten setter inn.

Har hørt at det holder med en 40watt lyspære i motor rommet, eller må jeg ha på en varmeovn, evt finnes det spesial ovner/varme for vinterlagring?

 

Noen som kan hjelpe meg :-)

Link to post
Share on other sites

Dersom du "Askeladden7" har vinterkonservert motoren med frostvæske på saltvannssiden av kjølesystemet, sjekket at frysepunktet på frostvæsken på både ferskvanns- og saltvannssiden er akseptabel, drenert og fjernet vann fra eventuell(-e) varmtvannsbeholder(-e), ferskvannstank(-er), vannkran(-er), septiktank(-er), dieselfilter(-e), vannslanger og andre mulige steder som kan inneholde vann, skulle det ikke være nødvendig med varme i motorrommet. Alternativt kan du ha frostvæske i septiktank(-er) også etter at denne er pumpet gjennom toalettskålen og systemet for øvrig. Batterier bør også disse være rimelig bra oppladet. På andre steder utenom motorrom må også vann dreneres og fjernes for å hinde frostsprenging.

 

Når det gjelder nødvendigheten av varme i båten eller ikke under vinteropplag for å unngå jordslag/mugg, er det diskutert i det vide og brede i flere tråder her på forumet, og det ser ut til å være mange ulike måter å gjøre dette på.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...