Jump to content

Stell av propellaksel pakkboks


rattatta

Recommended Posts

Hei.

Ut fra hva jeg kan se på bildene er dette utstyret levert fra Sleipner. Vedlikeholdet på dette er ganske enkelt. I pakkboksen som sitter nærmest motoren bør det byttes talgpakninger når det er behov.(Lekasje som ikke fettet stopper,drypping.) Den gummislangen som forbinder hylse og pakkboks må byttes med jevne mellomrom da de kan ryke, etter 5-6 år. :nono:

http://www.sleipner.no/  Hvor ofte den bør byttes kan sleipner mer om,men en i vår havn måtte kjøre en Årø 28 inn på stranda ifjor da denne røk under kjøring :lol:. Det gikk heldigvis bra, rednigskøyta tømte den for vann og fikk den inn til fjeldberg. Det som er jobben er at du må løsne akselen fra flensen og skyve f--nskapet ut for og sette på ny slange :yesnod:. Dette er vanskelig og få gjordt når du er på vannet da dette er en såkalt våt hylse :diving

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Synes den pakkboksen ligner den samme som sitter i båten min. Det skal være en Volvo-hylse. Den er det ikke noe talgpakning i, så vidt jeg kan huske. Mener det bare er simmerringer som tetter der. Jeg har ikke gjort noe som helst med denne siden jeg monterte den i 1990. Har bare sjekket med et speil for å se på gummihylsa om den ser ok ut, samt at jeg har sjekket om slangeklemmene sitter skikkelig. Det begynner nå å bli litt svetting ved akselen, så det kan hende jeg bør ta ut akselen og sjekke tetningene snart, men tror ikke det blir i år. Regner med at den holder litt til. Svettingen kan også komme av at jeg drar litt for mye fett ned i hylsa når jeg etterdrar på fettkoppen, det er visst ikke mye som skal skrus på den omgangen.

Men det kan være interesseant om andre her mener det bør gjøres noe med sytemet. Da bør kanskje jeg også være på vakt.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som samme pakning som jeg har. Jeg skrur av lokket og fyller det med Grease. Skrur så til lokket 1/2 omdreining hver tiende gangetime.

Dette er slik jeg fikk det beskrevet av mitt lokale bårverksted. Iht til dem, sitter det en simring i hver ende av hylsa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...