Jump to content

Ferskvannspumpe - frostsikring med alkohol?

Fjord-duden

Recommended Posts

Båten skal ligge ute i vinter og ferskvannspumpa er vanskelig å tømme skikkelig. Tanken var å kjøre pumpa til alt vannet er borte, fylle vodka eller annet nøytralt brennevin med en % styrke mellom 20 og 40. :cheers: Deretter kjøre pumpa til det kommer godsaker ut av kranen :diving: og la denne være frostsikring.

Artigst kan bli første tur til våren når tørsten melder seg.

Noen som har prøvd dette før? Tåler pumpa denne lagringsmetoden?

Redigert av Fjord-duden (see edit history)

Det er mye bedre for motoren om du beholder kjølevæsken, men forsikre deg om at frysepunktet er lavt nok. Nyere motorer har også ei spesiell legering innvendig for å hindre korrosjon, så om det blir fylt på ei væske som ikke legeringen tåler, så blir den brutt ned ganske fort.

Alkohol er vel også ikke korrosjonsbeskyttende, slik som kjølevæsken er. Så jeg fraråder deg til å prøve ut dette eksperimentet.

En kollega i båthavna har kjøpt "frostveske" beregnet på drikkevannsystem. Dette har han kjøpt i Wærners Båtbu i Sandefjord. Jeg var litt tvilende når han først fortalte det, men det er faktisk tilfelle. Spør i nermeste båtutstyrsforetning. Denne er merket med "Non toxic" om noen skulle lure på dette.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Da får jeg ta en tur nedom Wærner når jeg kommer hjem.

I Mariell så er ferskvann systemet med kobberrør og ikke slanger.

Og de kobberrørene tåler frost dårligt. tidligere eier har hatt sprukne rør 3 ganger selv om han har tømt og blåst igjennom rørene.

Det å finne lekasjen bak panelen er ett H.... Så trur jeg skal forsøke å trøkke noe av den "frostvesken" inn i systemet.

Cognacen eller Akevitten skal i allefall ikke inn i de røra. :crazy::nonod:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Båten skal ligge ute i vinter og ferskvannspumpa er vanskelig å tømme skikkelig. Tanken var å kjøre pumpa til alt vannet er borte, fylle vodka eller annet nøytralt brennevin med en % styrke mellom 20 og 40. :cheers: Deretter kjøre pumpa til det kommer godsaker ut av kranen :diving: og la denne være frostsikring.

Artigst kan bli første tur til våren når tørsten melder seg.

Noen som har prøvd dette før? Tåler pumpa denne lagringsmetoden?

Prøv heller med varme ombord i vinter,ikke sløs med cognacen :cheers:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)

Er impeller/o-ringer etc. i vannpumpen beregnet for alkohol da? Har som andre sier her koblet av på begge sider av pumpen og latt pumpen gå noen sekunder... Først er tank og bereder tømt via pumpen...på ene båten samlet det seg vann i en bøy bak pentryet og der måtte jeg koble fra hver høst for å få ut det som lå der......

Jeg har drevet i mange år med å slå en flaske sprit (HB) på vanntanken etter jeg har tømt den. Kjører så vannpumpa til det kommer sprit ut av krana. Deretter tømmer jeg berederen for vann. Jeg oppnår i tillegg til frostsikring at tanken desinfiseres. Jeg har bestandig drukket vannet i vanntanken, da jeg har godt vann ombord. En hygienesykepleier mente det gode vannet kom av at jeg fikk desinfisert tanken hver vinter.

Sprit til frostsikring av drikkevannsystemet anbefales.

Jeg kjørte pumpa til det var tomt i kranen på badet og ved pentryen, deretter åpnet jeg dusjen på badeplatformen..

Når det ikke kom mer vann så fikk jeg koblet fra hurtigkoblingene på selve pumpen.

Tømte varmtvannstanken til det ikke kom mer vann.

Men så blåste jeg inn i slangen fra badeplatformen, og jaggu kom det ikke enda mer vann ut av varmtvannstanken...

Jeg blåste med munnen bare, og blåste og blåste til det til slutt bare kom luft..

Det samme gjorde jeg på kranene og dusj slangen inne på badet.. så nå er det bare luft i systemet.

Ikke lurt å bruke kompressor eller lignende, det kan fort sprenge systemet sikkert. :)

Alternativt kan en vel bruke waeco sin støvsuger som kan suge vann også sette den på en slange, så suger du tanken og slangene tomme..

Er det en ide kanskje?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Tøm ferskvannstanken ved å kjøre pumpe med kraner åpne. Drener varmtvannstank, det er en tappeventil på tanken. Kople fra slangen mellom vanntank og pumpe. Sett en luftpumpe på slangen og pump luft inn i vannledningen mot vannpumpen. Åpne de forskjellige kraner i rekkefølge til vannledningene (kald/varm) er tom. Stor håndpumpe til oppblåsbare båter er tilstrekkelig, kjøpes hos Clas Ohllson eller Biltema.

• 7 år senere...

Jeg løsnet slangen på vvberederen slik at den ble tømt helt (etter at pumpen hadde tømt begge tanker). Kjøpte en billig liten hobbykompressor på Jula og blåste forsiktig gjennom alle kraner. Så helte jeg på 2 liter desinfiseringsveske beregnet for formålet på tanken og kjørte pumpen til den var tom.

Med frostsikring i motorrom og kabin, samt at båten ligger på sjøen, tipper jeg at frostskade ikke oppstår med slik beandling.

(HB er det rikelig tilgang på i Trøndelag, men foretrekker edru unger i båten :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...