Fanafjord Startet 12.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2008 Jeg kjøpte en 30 år gammel seilbåt. (Albin Ballad) Jeg har de siste to eiere dokumentert men tilbake i tidlig 80tallet blir ting mer usikre. Båten er ikke registrert i småbåtregisteret. Jeg prøvde IF forsikring men de var helt klar: Ikke småbåtregistreret ingen forsikring. Er det forsikringer som ikke krever registrering? Hva er deres erfaring rundt dette? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
SuperGnisten Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 hei, Jeg har forsikring hos Gjennsidige.. båten er ikke registrert, men jobber med saken. De godtok HIN. koden som "forsikring om riktig båt" Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
abbor Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Ta kontakt med en båtforhandler i ditt nærområde som er Securemarkforhandler, gjerne en du kjenner, og hør om dokumentasjonen din godkjennes til å få den merket med Securemark og for å få den registrert i deres register. IF godtar Securmarkregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Jeg har to båter, og forsikring i Gjensidige. Når jeg skulle forsikre båt nr 2, ble jeg spurt om det var registrert. Det er den ikke. Var ikke noe problem i det hele tatt. Det forsikringsselskapet som nekter å ta imot pengene dine fordi du ikke har registrert båten i ett frivillig register tror jeg ikke finnes.. Særlig hvis du ymter om at du da fjerner hele porteføljen din over til noen som ikke er så vanskelige.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fanafjord Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Takk, da skal jeg prøve Gjensidige. If og TrygVesta var helt klart at det var et absolutt krav. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Neida, ringte Gjensidige. Forklarte mitt problem og spurte om det var et absolutt krav om småbåtregistret, så var det det. Jeg tror de selge forsikringer uten å spør, men så gjelder ikke forsikring likevel når båten ikke er registrert. TrygVesta sa faktisk at de ha strammet inn i det siste. Jeg synes dette er ille siden båtsregister er jo frivillig. Jeg forespør nå tyske forsikringselskaper (jeg er tysk selv), de er nok ikke fullt så vanskelig. Har andre forsikringer i Tyskland fra før og det fungerer helt fint. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtummel Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg synes dette er ille siden båtsregister er jo frivillig. Nå er det jo helt frivillig å forsikre båten også, så det går vel opp i opp. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Skal båten registreres, ville jeg helt klart valgt Securemark. Småbåtregisteret er helt ubrukelig. Står som eier av to båter som er solgt for flere år siden(til tross for omregistrering) Hadde en seilbåt som sto registrert på forrige eieren i samme register. (der har jeg kastet flere lapper ut vinduet i omregistrering og medlemskap) Gjensidige krever Securemark, eller småbåtregisteret, samt gjennfinningssystem på båter over 1,5mill. Norske sjø krever ikke registrering, men medlemskap i KNBF og besiktigesesrapport. Selv valgte jeg Gjensidige da de var klart biligst, og pakken med gjenfinning og Securemark virket fornuftig. Redigert 13.Oktober.2008 av Amfea II (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
lasmarquezas Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg har litt den samme situasjonen som Fanafjord. Har kjøpt en 30 år gammel 20-foter, som strengt tatt ikke er verdt så mye. Selv har jeg ikke noe behov for forsikring på den, men jeg har forstått det slik at dersom man ligger over tid i en havn, så kan havna kreve at du har en form for ansvarsforsikring ift skader din båt forårsaker andre (brann, etc.). Båten min er ikke registrert noe sted. Jeg har kontrakten fra forrige eier, men tror det er så som så med formell dokumentasjon på eierskap bakover de siste tiårene. Dette er en hyggebåt i en kort overgangsfase til større seilbåt, så det er uaktuelt for meg å bruke nesten like mye på registrering, forsikring etc. som båten kostet (godt under 20 000 kroner). Hva gjør man? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Mulig Gjensidige er grei mot meg siden jeg er totalkunde fra før. Båt nr1 er ei lita Steady-jolle som er registrert. Når jeg i våres skulle forsikre båt nr 2 snakket vi om lengde, fart, motor osv. Det ble spurt om den var registrert. Det svarte jeg nei på. Ble ikke noe mer snakk om det. Nå er ikke verdien av båt nr 2 mer enn ca 80 000,-. Kanskje det er utslagsgivende. Ikke vet jeg. På båt nr 1 står reg.nr i forsikringspapirene. På båt nr 2 står det "Kjennemerke ikke oppgitt". Det er alt. Snakket med IF for noen uker siden angående tilbud på å flytte alle forsikringene over til dem. I den forbindelse gikk vi igjenom alt jeg har. Ble da oppgitt til dem også at nr 2 ikke er registrert. Var ikke noe problem med å få den forsikret. Så lenge de har notert seg at den ikke er registrert uten å komme med noen motkrav om registrering innen en hvis dato osv, kan de ikke etterpå nekte utbetaling fordi den ikke er registrert. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hallaron Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Du kan gjøre som meg, bruke Pantaenius, de bryr seg ikke om noe småbåtregister.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
rarlykke Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Var ikke noe problem for meg og tegne forsikring på en uregistrert seilbåt. (hurley 20) over 30år. Måtte maile over ett par bilder av den for de skulle ha noe vurdering i tilfelle båten skulle bli stjålet. + De ville jeg skulle lage noe kjennemerker i båten på noen steder bare jeg viste hvor var.(som ett gammeldaks ku brennmerking.) Sparebanken 1 er mitt selvskap. No Problem der. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Jeg sitter vel igjen med et inntrykk av at om de vil, så kan de, men at veldig ofte gjør de seg vanskelige.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
rundtogrundt Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Jeg har forsikret min Marieholm IF hos IF forsikringsselskap. Båten er ikke registrert noen steder. Har kun kontrakt fra forrige eier. Kr 1300,- for full kasko. Må legge til at jeg er totalkunde. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Ta og skjekk Enter forsikring også. Har hørt de er billige. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Jeg har forsikret min Marieholm IF hos IF forsikringsselskap.Kr 1300,- for full kasko. Marieholm, er det seilbåt eller ? Aldri hørt om båttypen før. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Jeg har faktisk bestemt meg for å melde ut båten av registre neste år, fordi det ikke er noen generel bestemmelse om at en skal stå der. Seilbåten er jo allerede registrert hos NSF med seilnr. og hos Telenor med Kallenr. etc samt dette hin nr. støpt inn i skroget.Det må jo være nok på en båt, for å bevise at det er den båten det er? If har jo ikke noen reel krav om dette reg.nr skal være på båten? Vist dem prøver seg, at det skal være? Er det bare å flytte hele IF totalforsikringen over til en konkurrent Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sir Limmerick Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Marieholm, er det seilbåt eller ? Aldri hørt om båttypen før. En 26 fot Marieholm. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Ok, da skjønner jeg prisen på 1300,- for forsikring av båten. Litt eldre seilbåter er jo rimeligere å forsikre enn tilsvarende motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.