Zappa_no Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Vi har slike vester og kan bekrefte at jeg har lest bruksanvisningen grundig . Ved sjekken på våren, blåses disse opp og sist jeg gjorde det, fikk jeg ikke tid neste dag til å jobbe videre. Alle vesten hadde like godt trykk i seg etter tre dager. Vestene brukes. Er ikke sikker på om sumo-vester hadde blitt brukt.... Redigert 13.Oktober.2008 av Zappa_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Men man må jo ikke svømme i seilervest for å holde seg flytende, det handler jo mer om an man må kunne snu seg i vannet, holde seg stabil i vannet. Opplever ikke det som at man må være svømmekyndig på noen måte. Der er jeg veldig uenig, og det mener jeg da står veldig klart i de bruksanvisningene på seielrvest jeg har sett ihverfall. Ang. det å bli skadet før man ramler i vannet så er jo det en temmelig marginal problemstilling. I hverftall ikke mer marginal enn at en oppblåsbar vest ikke skal virke. Hvis noen ufrivillig detter i vannet er det ikke utenkelig at det skyldes et fall på dekk, slag i hodet fra bom e.l. Det trenger ikke være særlig ekstremt en gang, det er som regel når man minst venter det at ulykken skjer: er det sterk vind og store bølger er man sannsynligvis kroket inn likevel. Å innføre ett risikomoment ved å ta i bruk en vest som man ikke kan stole på at gir oppdrift i det hele tatt, vel, det virker unødvendig. Heller en seilervest man vet alltid vil gi oppdrift enn en redningsvest som man ikke kan stole på. Vel, jeg mener den risikoen er svært, svært liten for at en oppblåsbar ikke virker, og at risikoen for at en MOB drukner på tross av seilervest er større. Dessuten: hvis man med oppblåsbar vest detter uti, automatikken svikter men man er forsatt i såpass vigør man må være for å overleve med seilervest, kan man enten utløse vesten manuelt eller blåse den opp. Redigert 13.Oktober.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Man kan selvfølgelig si at det henger sammen med vedlikeholdet, men hvem kan med hånden på hjertet si at de leste bruksanvisningen for sin oppblåsbare vest grundig og at de følger vedlikeholdsintervallene til punkt og prikke? Opp med hånden! Trodde en som driver en seriøs båtskole ikke kom med slike tåpelige utsagn. Jeg har 5 slike vester og bruksanvisningen blir fulgt til punkt og prikke. Hvis ikke folk skjønner viktigheten med å vedlikeholde vestene sine så anbefaler jeg selvfølgelig at de heller kjøper seg en "stor orange" istedet. Problemet er at slike vester nesten aldri blir brukt fordi de er ubekvemme og tar stor plass. Men det er jo typisk Ola Dunk da og ikke ta frem bruksanvisningen før ting ikke virker lenger...... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Vi bruker også "oppblåsbare" alltid - alle sammen. Dette blir gjordt siden det ikke er ubehagelig å bruke dem. Jeg vet det hadde blitt slurv, spesielt hos oss voksne uten de oppblåsbare Var å skulle hente nyinnkjøpt båt i sommer og hadde en kompis med. Selger sa det var vester i båten, men jeg slengte nå to av de oppblåsbare i baggen sammen med klær, kaffe & niste. Plutselig, på togstasjon,når det passet minst - ble baggen min dobbel så stor og så ut som den skulle ta av når som helst. Kaffikanna var ikke helt tett, nei . Det var ikke så veldig mye kaffi som var runnet ut, kanskje 1-2 dl, men nok til at vestene blåste seg opp. Redigert 14.Oktober.2008 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.