Jump to content

Oppblåsbare vester

Pelle Parafin

Recommended Posts

Godt spørsmål.

Jeg har i tillegg opparbeidet en viss utrygghet i forhold til vedlikehold og varighet av disse.

I og med at utløsermekanismer, m.m. krever utskiftninger og vedlikehold,

samt at det er en "mekanisme" som står for oppblåsingen, har jeg sluttet å bruke "nakkepølsene"

og er nå gått tilbake til vanlige seilvester med flyteelementer.

Jeg har, som flere andre, opplevd at "pølsa" ikke har blåst seg opp slik den skal.

Det er godt mulig jeg ikke har vært nøye nok med vedlikeholdet,

men med redningsutstyr og sikkerhet ønsker jeg godt slingringsmonn og minst mulig rigide

vedlikeholdsprosedyrer for at sikkerheten skal være på topp.

Når man kjøper en ny oppblåsbar vest følger det med en bruksanvisning. Inni den er det beskrevet hvordan den skal vedlikeholdes og hvor hyppig dette skal utføres. mangler denne kan sikkert importøren hjelpe.

En oppblåsbar vest kan kjøpes med forskjellige utløsningsmekanismer. Noen er helt automatiske, mens andre kan aktiveres ved å dra i en snor el. lign. og noen kan sågar blåses opp som en aller siste utvei hvis den automatiske ikke fungerer. Prisen er ofte forskjellen her..

Når man skal foreta vedlikehold, enten det er å gjøre det selv eller den leveres inn, kan man man godt iføre seg vesten og hoppe på sjøen/basseng før dette for å se at den virker og at den er tett. Husk bare å skylle den i ferskvann og heng den opp for å få den tørr..

Fordelen med en slik vest er at den tar liten plass å lagre ombord, lett å ta på og hemmer ikke annen aktivitet når man jobber på dekk. Men det påløper litt kostnader med vedlikehold.

Det har vært noen tilfeller av at salttabletten som ligger inni utløsningsmekanismen har blitt så oppbløtt at den har blåst seg opp utilsiktet. da er det ofte mye overvann (stadig sjøsprøyt over de på dekk)eller at den har hengt lagret i fuktige omgivelser som gjør at dette skjer... Selve mekanismen ligger ganske så skjermet for å unngå at bare litt regn eller sjøskvett skal være nok til at den blåser seg opp.

Husk at en helt vanlig seilervest ikke snur deg fra mage til ryggleie hvis du er bevisstløs.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Oppbåsbar redningsvest er noe dritt. De burde ikke hvert lov å selge. Man vet ALDRI om de virker før den dagen du ligger i sjøen. Jeg er sjømann og har sett 2 eksemplere med loser hvor vesten ikke blåste seg opp. En gang ikke i det hele tatt og en gang bare ett kammer. Sto å lese i en Shipping avis for ett års tid siden om en los på vest kysten av US som falt i sjøen og som forsvant. Du får kjøpt gode og sikkre vanlige vester som er behagelig å ha på seg og som du kan teste så myr du vil og som du vet at er uhellet ute så er du safe.

Oppbåsbar redningsvest er noe dritt. De burde ikke hvert lov å selge. Man vet ALDRI om de virker før den dagen du ligger i sjøen. .....

Du bruker nok sterkere ord enn jeg ville ha valgt, men i sak er vi tydeligvis enige......

Jeg pleier å si det slik på mine kurs: "Alt som inneholder en snev av intelligens kan svikte!" og det har, som du er inne på vist seg gang etter gang at feilprosenten på slike vester kan være skremmende (les: livsfarlig) høy.

Det beste er utvilsomt å satse på vester med permanente flyteelementer, disse er "stup dumme" og dermed har man altså ingen intelligens som kan svikte når den trenges mest.

Man kan selvfølgelig si at det henger sammen med vedlikeholdet, men hvem kan med hånden på hjertet si at de leste bruksanvisningen for sin oppblåsbare vest grundig og at de følger vedlikeholdsintervallene til punkt og prikke? Opp med hånden! :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg er sjømann og har sett 2 eksemplere med loser hvor vesten ikke blåste seg opp. Du får kjøpt gode og sikkre vanlige vester som er behagelig å ha på seg og som du kan teste så myr du vil og som du vet at er uhellet ute så er du safe.

Det som forundrer meg , er at de som bruker oppblåsbar vest ikke bruker den riktig .

Det gjelder for alle typer vester ,at skal de ha optimal funksjon må de strammes og justeres riktig .

Alle snorer og klips skal knytes og lukkes etc...

Ang loser rundt om i verden og dessverre også her i Norge , har jeg tatt i mot los uten reddningsvest / event drakt .

Noen loser har jakke med flyte element , men kommer som regel med jakken godt åpen i hals .

Ombord her hvor jeg jobber bruker vi ikke oppblåsbare ,men en type arb vest som kan minne om gode gammle HH ,bare den har tynnere elementer og er behagelig å ha på.

Vesten til kona (8 -9 år gammel Regatta) hadde blåst seg opp når vi var nede i båten igår. Årsaken var nok at vi hadde sloss mot bølger og regn i stormen forrige helg, og at det da hadde samlet seg noe vann inne i vesten som etter en dag eller to løste opp salttabletten. Det er jo betryggende at vesten blåser seg opp, om enn noe upraktisk. Uansett skulle tablett og CO2-patron skiftes, så det var jo en grei test på at det virker. MEN, når vi så den igår hadde den vært oppblåst siden forrige mandag(?) Jeg reagerte på at den var unormalt slapp. Hvor lenge skal en slik vest vare, gitt vanlig vedlikehold? Når den ikke klarer å holde på luften i en liten uke mens den ligger på land, hvor lenge klarer den da når du ligger og spreller midt i Skagerak? 1 time?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvor lenge skal en slik vest vare, gitt vanlig vedlikehold? Når den ikke klarer å holde på luften i en liten uke mens den ligger på land, hvor lenge klarer den da når du ligger og spreller midt i Skagerak? 1 time?

Dette er ikke holdbart,oppfordrer alle til å boikotte disse vestene iom. at det medfører en falsk trygghet. Det virker som det er bare flaks hvis den virker når den skal. Det er bedre å ha det litt ukomfortabelt med en "vanlig" vest når du er ombord,og komfortabelt, hvis du går overbord.

For å svare på spørsmålet: Har ikke opplevd at regn eller "vanlig sjøsprøyt" har utløst en vest, men har opplevd at en av mannskapet som som satt nede i le fikk en bølge som slo opp i vesten så den løste seg ut. EN annen ting ar at den manuelle utløsermekanismen kan hgen seg op pså vesten blir utløst.

M.h.t. bruk av oppblåsbare så må hver enkelt bestemme det selv. Hvis det er slik at man ville ha brukt konvensjonelle redningsvester m. krage etc. uansett, så er jo det det tryggeste. Men for meg er det heller slik at det er bedre å bære en oppblåsbar vest enn ingen i det hele tatt. Man kan sikkert som skipper si at alle skal bruke (rednings)vest bestandig uansett, men i praksis er det ikke like lett når det er finvær, lite vind og flatt vann - og hvem vil vel da gå rundt med en klumpete redningsvest (eller for den saks skyld jobbe på dekk med å beslå seil etc. med en slik). Med en oppblåsbar vest er det mye mindre (nesten ingen) komfortmessig/bevegelsesmessig grunn til ikke å ha på vest, så da kan man ha det på til enhver tid.

Mye skremselspropaganda her. har brukt og bruker oppblåsbarvest. Den har virket som den skal litt hver gang jeg har ramlet i vannet. Selvfølgelig krever disse vedlikehold. Hvis dere er så udisiplinerte at dette vedlikeholdet virker som et ork, så er det dere det er noe galt med, ikke vestene.

Dessuten finnes det flere typer mekanismer med forskjellige utløsnings metoder.

1. de som drives av fuktighet, der en utløser må oppløses i vannet. Følsom for sjøsprøyt og lagring i fuktige omgivelser.

2. De som utløses av vanntrykk, disse tåler sjøsprøyt langt bedre. De utløses ved at man havner 0,5 m under vann når man dette uti. Disse er også jevnt over dyrere en de andre.

3. de som utløses manuelt, disse brukes i situasjoner der man må ut av en cockpit eller styrhus hør den skal løses ut.

4. det finnes kombinasjonsvester også, som kombinerer 100N oppdrift i skum elementer og 150 N i oppblåsbar del.

Ellers så er jeg på sjøen rundt 2000t i året og ser utrolig mange "idioter" når vi tenker redningsutstyr. Skal man ha glede av en redningsvest, må den være påmontert bruker til enhver tid så lenge man befinner seg i båten, det er for sent å skal ta den på seg når man har falt over bord. Også observert at man fester vesten på targabøylen på båten for å ha den lett tilgjengelig.

Så min konklusjon er at det er mange som synes at "livskiten" ikke er så mye verdt, dette bevist gjennom handling.

For de som lurer så er det til hensikt å provosere litt med dette inlegget.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Familien vår har også gått tilbake til seilervest. Ser ikke hensikten med å fortsette å bruke en vesttype som potensielt =0. Og som presser frem vedlikeholdsrutiner.

En seilervest gir deg litt flytehjelp, men du må svømme aktivt selv. Dvs. du er for det første avhengig av å ikke bli skadet i det du detter uti, for det andre at du blir plukket opp igjen raskt, for det tredje må man være relativt svømmekyndig.

For min del anser jeg at risikoen for at en oppblåsbar ikke virker er vesentlig lavere enn at man skader seg i det man faller og/eller at blir liggende for lenge i vannet. Er det litt bølger og kaldt vann blir man fort utmattet. Hvis det første MOB-søket mislykkes har man da tross alt noe mer overleveslesmulighet med en vest som gjør at du ligger riktig vei.

Jeg mener altså at flytevest er bedre enn ingenting, men ikke så mye bedre.

Den sikreste vesten er den MAN HAR PÅ, hersker liten tvil om at de gode gamle tykke er de beste.

Regner med at du med "best" her tenker "redder ditt livet"? Mener å huske at diverse tester viser at automatvestene er de som er best og de eneste som med rimelig sikkerhet vender deg rundt slik at du får puste hvis du faller i vannet og mister bevisstheten.

Synes ikke at vedlikeholdet på disse vestene er noe problem og jeg bytter "bobiner" hvert annet år som vel er det som produsentene nå anbefaler (tidligere hvert år), tar ut co2-patronen og sjekker at den ser hel ut og kontrollerer det med å veie den på en brevvekt, blåser opp vesten manuelt og lar den ligge over natten osv. Gjør dette ved sesongstart og sjekker midtveis i sesongen. Etter bruk i vått vær er det viktig å tøreke av vestene for salt og henge de til tørk. Har en gang opplevd at en vest åpnet seg når den ikke skulle, men da er det jo bar eå tømme den for luft og sette inn reservepatron/bobin som jeg alltid har med, værre er det ikke!

Alle i familien har fått sjansen til å frivillig hoppe i sjøen og få "gleden" ved å oppleve hvordan vestene virker og det har de gjort hver gang både ved frivillige og ufrivillige bad. Hvis vesten ikke løser seg ut automatisk så kan man dra i en snor og hvis det ikke virker heler så kan man forholdsvis enkelt blåse denne opp manuelt.

De kronene det koster og den tiden det tar å vedlikeholde disse vestene er verdt hver krone og hvert minutt, etter mitt syn, mens andre har andre prioriteringer!

Ingen får meg eller noen i min familie til å gå rundt med en gammeldags redningsvest, men ingen problemer for alle å bruke en automatvest, like naturlig og selvfølgelig som å ta på sikkerhetsbeltet i bilen! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ingen får meg eller noen i min familie til å gå rundt med en gammeldags redningsvest, men ingen problemer for alle å bruke en automatvest, like naturlig og selvfølgelig som å ta på sikkerhetsbeltet i bilen! :yesnod:

Støtter dette fullt ut. :flag:

Har prøvd det som er av vester opp igjenneom årene.

Har hatt "automatvester" de siste 4 årene - uten problem.

Som Mouche skriver - har hele slekta vært i sjøen med de på.

Ingen ting vedlikeholder seg selv - og den stunden det tar en gang i året å se etter - er vel anvendt.

Å oppfordre til boikott av slike vester ?

Ret tøv spør du meg :smiley:

Man kan selvfølgelig si at det henger sammen med vedlikeholdet, men hvem kan med hånden på hjertet si at de leste bruksanvisningen for sin oppblåsbare vest grundig og at de følger vedlikeholdsintervallene til punkt og prikke? Opp med hånden! :wink::wink:

:seeya:

Testes hver vår. veier patroner og bytter tabletter om det er behov. Blåser de opp og ser at de holder i 24 timer. Hender også at vi hopper på havet med dem for å se hvordan de er i praksis

Tror største fordelen med disse vestene er at de faktisk brukes av en mange. Hadde det bare vært orange sumovester som gjaldt hadde vi nok sett betydelig færre med vest på vannet.

Jeg tenker da på selve blæra, og innfesting av CO2-patron mot den, ikke salttabletten eller selve CO2-patronen. Noen som har et svar på dette? Bortsett fra at det ifølge noen er livsfarlig å bruke en slik vest. :wink:

Skal på ingen måte hevde at jeg har svaret på ditt spørsmål, men de eldste jeg har er ca ti år gamle og degradert til innaskjærs (fortsatt hele/tette og fungerer) bruk mens nye ble kjøpt på salg sist vinter til kr 500 pers tykk og såpass er både mitt og min families liv verdt! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
En seilervest gir deg litt flytehjelp, men du må svømme aktivt selv. Dvs. du er for det første avhengig av å ikke bli skadet i det du detter uti, for det andre at du blir plukket opp igjen raskt, for det tredje må man være relativt svømmekyndig.

Vi lar ungene bruke seilervest når de har lært å svømme. Men man må jo ikke svømme i seilervest for å holde seg flytende, det handler jo mer om an man må kunne snu seg i vannet, holde seg stabil i vannet. Opplever ikke det som at man må være svømmekyndig på noen måte.

Ang. det å bli skadet før man ramler i vannet så er jo det en temmelig marginal problemstilling. Alt utstyr til sin bruk, hvis jeg skulle ut i ekstreme forhold så ville jeg også vurdert redningsvest, eller aller helst overlevingsdrakt. Men til vanlig fritidsbruk er jo seilvest helt fint, og helt "sikkert" i 99,99% av alle tilfeller.

Å innføre ett risikomoment ved å ta i bruk en vest som man ikke kan stole på at gir oppdrift i det hele tatt, vel, det virker unødvendig.

Heller en seilervest man vet alltid vil gi oppdrift enn en redningsvest som man ikke kan stole på.

Finnes det noen statistikk som indikerer at feilraten på en vedlikeholdt oppblåsbar vest er for høy? Jeg bruker slike vester, og nytter høvet til å kaste vestene i vannet når de likevel skal bytte leamikk. Har enda ikke sett en som ikke gjorde jobben - det får jeg kanskje oppleve den dagen jeg trenger at den gjør det?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...