Jump to content

Språkundersøkelse: båtfolket og øyene i Indre Oslofjorden

Zsofia E.

Språkundersøkelse: øynavn  

60 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei og velkommen!

Jeg er en lingvistikk-student som skriver hoveoppgaven om opprinnelsen til navnene på øyene i Indre Oslofjorden og på enkelte skjær. Den siste kapittel handler om hva allmenheten mener om emnet. I forbindelse med dette vil jeg be deres hjelp, siden det er båtfolka er det sammfunnslaget som har mest peiling på det som er uti vannet. ;-)

Det hadde vært fint hvis dere kunne skrive litt om hva dere synes eller hva dere har hørt om hvordan de følgende navn oppsto:

Hovedøya

Skilpadda

Malmøya

Ormøya

Rambergøya

Galten

Borøya

Badeskjæret

Ostøya

Raudskjæret

Siden jeg har en deadline 31. okt, det hadde vært fint å få mest mulig svar på kortest mulig tid. :smiley:

Tusen takk for hjelpen!

Zsofia Ebert

Redigert av Zsofia E. (see edit history)

Jeg har lest et sted at Hovedøya har sitt navn etter "hovud" i betydningen en høyde, og at det er kollen på sørsiden som er opphavet til dette navnet.

Rambergøya skal komme av Ramneberget; berget hvor ravner holder til.

Oustøya, ikke ostøya------Navnet kommer av gårds og familienavnet Oust, som drev bruket der før det ble golfbane :yesnod:

Jeg tipper det er omvendt: at familien og gården har tatt navn etter øya. Har leste en gang at det var en Høyesterettsdom i 1961 som sa at gården skal hete Oust og ikke Ost.

Szia Zsófi,

På dette forumet er det også en meningsmålingsfunksjon du kan bruke. Kanskje dette kan fungere som et lite illustrasjonsvedlegg i hovedoppgaven din? Da får du et tallmateriale på hvordan medlemmene ser på ulike stedsnavntolkninger som du på forhånd legger inn.

Medlemmene her er ellers svært flinke til å guide nysgjerrige sjeler i riktig retning (som du ser av svarene ovenfor) - det du spør om er en morsom vri der forummedlemmene selv i realiteten blir forsøkskaniner i en slags sjekk på kunnskapsnivå om holmer og skjær.

Lykke til med hovedoppgaven din! Spennende at en ungarer velger et maritimt tema for lingvistikkoppgaven sin!

Hei lasmarquezas,

takk for tips om meningsmålingen, det er litt ukjent verktøy for meg, men jeg skal nok prøve meg fram på'n. Akkurat når det gjelder å legge inn stedsnavntolkinger, med dèt ville jeg vente litt med - få se først om jeg får noe spennende innlegg, før jeg 'skyter fuglen' selv :smiley:

Som ungarer, det største vi har av vann er et innsjø som er flat som en pannekake, så et maritimt tema var i mest spennende lag å gå for.

hallo! er det ingen der ute som kan noe om navnene i oslofjorden?

Det er det sikkert! Men som beboer i mer sentrale strøk :smiley: , dvs på Hvaler, har jeg begrensete kunnskaper om opphavet til stedsnavnene rundt Oslo, både på land og i fjorden. Så, dessverre :nonod:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Da har jeg svart!

Det blir jo spennende å se om folk her er enige med det som står i bøkene... Akkurat når det gjelder stedsnavn så er det jo aldri godt å vite, det er jo de navnene som folk faktisk har brukt opp gjennom årene som kommer med i litteraturen...

Skal ikke se bort ifra at det finnes stedsnavn eller varianter som faktisk ikke er blitt omtalt noe særlig - noen som vet om slike tilfeller?

Jeg tror Ostøya f. eks. kunne ha fått navnet fra noe spesielt ost som ble produsert der, eller om Raudskjæret var egentlig Rautskjæret, fordi man kunne høre kuene raute derifra. Disse er oppfunnet eksempler, men kunne vært like riktige som det som står i bøkene.

Det er mulig, hvis navnet hadde vært Ostøya-----men den heter altså Oustøya. Og det ble hverken produsert gammaloust, brunoust eller gaudaoust der :lol:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...