Zsofia E. Startet 12.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2008 (redigert) Hei og velkommen! Jeg er en lingvistikk-student som skriver hoveoppgaven om opprinnelsen til navnene på øyene i Indre Oslofjorden og på enkelte skjær. Den siste kapittel handler om hva allmenheten mener om emnet. I forbindelse med dette vil jeg be deres hjelp, siden det er båtfolka er det sammfunnslaget som har mest peiling på det som er uti vannet. ;-) Det hadde vært fint hvis dere kunne skrive litt om hva dere synes eller hva dere har hørt om hvordan de følgende navn oppsto: Hovedøya Skilpadda Malmøya Ormøya Rambergøya Galten Borøya Badeskjæret Ostøya Raudskjæret Siden jeg har en deadline 31. okt, det hadde vært fint å få mest mulig svar på kortest mulig tid. Tusen takk for hjelpen! Zsofia Ebert Redigert 13.Oktober.2008 av Zsofia E. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Hei. Jeg mener å ha lest at navnet Hovedøya kommer av "hofud", altså hode, og at dette har sammenheng med fasongen på den høyeste delen av øya. Håper du får mange svar, -det kan jo bli lærerikt for mange! Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Skilpadda sier seg selv. Men den heter egentlig Tistelholmen. Og de fleste kaller den nå bare for Padda. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Skaff deg boka "Fra Konglungen til Padda" av Gry Waage. Bak i den er det et lite navneleksikon med antatt opprinnelse til navnene på en rekke øyer, holmer og skjær i indre fjord. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Oustøya, ikke ostøya------Navnet kommer av gårds og familienavnet Oust, som drev bruket der før det ble golfbane Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post