Jump to content

Språkundersøkelse: båtfolket og øyene i Indre Oslofjorden

Zsofia E.

Språkundersøkelse: øynavn  

60 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei og velkommen!

Jeg er en lingvistikk-student som skriver hoveoppgaven om opprinnelsen til navnene på øyene i Indre Oslofjorden og på enkelte skjær. Den siste kapittel handler om hva allmenheten mener om emnet. I forbindelse med dette vil jeg be deres hjelp, siden det er båtfolka er det sammfunnslaget som har mest peiling på det som er uti vannet. ;-)

Det hadde vært fint hvis dere kunne skrive litt om hva dere synes eller hva dere har hørt om hvordan de følgende navn oppsto:

Hovedøya

Skilpadda

Malmøya

Ormøya

Rambergøya

Galten

Borøya

Badeskjæret

Ostøya

Raudskjæret

Siden jeg har en deadline 31. okt, det hadde vært fint å få mest mulig svar på kortest mulig tid. :smiley:

Tusen takk for hjelpen!

Zsofia Ebert

Redigert av Zsofia E. (see edit history)

Jeg har lest et sted at Hovedøya har sitt navn etter "hovud" i betydningen en høyde, og at det er kollen på sørsiden som er opphavet til dette navnet.

Rambergøya skal komme av Ramneberget; berget hvor ravner holder til.

Oustøya, ikke ostøya------Navnet kommer av gårds og familienavnet Oust, som drev bruket der før det ble golfbane :yesnod:

Jeg tipper det er omvendt: at familien og gården har tatt navn etter øya. Har leste en gang at det var en Høyesterettsdom i 1961 som sa at gården skal hete Oust og ikke Ost.

Szia Zsófi,

På dette forumet er det også en meningsmålingsfunksjon du kan bruke. Kanskje dette kan fungere som et lite illustrasjonsvedlegg i hovedoppgaven din? Da får du et tallmateriale på hvordan medlemmene ser på ulike stedsnavntolkninger som du på forhånd legger inn.