Zsofia E. Startet 12.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2008 (redigert) Hei og velkommen! Jeg er en lingvistikk-student som skriver hoveoppgaven om opprinnelsen til navnene på øyene i Indre Oslofjorden og på enkelte skjær. Den siste kapittel handler om hva allmenheten mener om emnet. I forbindelse med dette vil jeg be deres hjelp, siden det er båtfolka er det sammfunnslaget som har mest peiling på det som er uti vannet. ;-) Det hadde vært fint hvis dere kunne skrive litt om hva dere synes eller hva dere har hørt om hvordan de følgende navn oppsto: Hovedøya Skilpadda Malmøya Ormøya Rambergøya Galten Borøya Badeskjæret Ostøya Raudskjæret Siden jeg har en deadline 31. okt, det hadde vært fint å få mest mulig svar på kortest mulig tid. Tusen takk for hjelpen! Zsofia Ebert Redigert 13.Oktober.2008 av Zsofia E. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Hei. Jeg mener å ha lest at navnet Hovedøya kommer av "hofud", altså hode, og at dette har sammenheng med fasongen på den høyeste delen av øya. Håper du får mange svar, -det kan jo bli lærerikt for mange! Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Skilpadda sier seg selv. Men den heter egentlig Tistelholmen. Og de fleste kaller den nå bare for Padda. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Skaff deg boka "Fra Konglungen til Padda" av Gry Waage. Bak i den er det et lite navneleksikon med antatt opprinnelse til navnene på en rekke øyer, holmer og skjær i indre fjord. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Oustøya, ikke ostøya------Navnet kommer av gårds og familienavnet Oust, som drev bruket der før det ble golfbane Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
ÅtteGlass Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Jeg har lest et sted at Hovedøya har sitt navn etter "hovud" i betydningen en høyde, og at det er kollen på sørsiden som er opphavet til dette navnet. Rambergøya skal komme av Ramneberget; berget hvor ravner holder til. Oustøya, ikke ostøya------Navnet kommer av gårds og familienavnet Oust, som drev bruket der før det ble golfbane Jeg tipper det er omvendt: at familien og gården har tatt navn etter øya. Har leste en gang at det var en Høyesterettsdom i 1961 som sa at gården skal hete Oust og ikke Ost. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
FredrikW Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Denne boka gir svar på det meste du spør om Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hei, jeg tror dere har misforstått litt. Meningen er å finne ut hva DERE vet, ikke å få råd og tips om sakrelaterte bøker.... takk for svarene så lenge, og kom gjerne tilbake med mer Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Szia Zsófi, På dette forumet er det også en meningsmålingsfunksjon du kan bruke. Kanskje dette kan fungere som et lite illustrasjonsvedlegg i hovedoppgaven din? Da får du et tallmateriale på hvordan medlemmene ser på ulike stedsnavntolkninger som du på forhånd legger inn. Medlemmene her er ellers svært flinke til å guide nysgjerrige sjeler i riktig retning (som du ser av svarene ovenfor) - det du spør om er en morsom vri der forummedlemmene selv i realiteten blir forsøkskaniner i en slags sjekk på kunnskapsnivå om holmer og skjær. Lykke til med hovedoppgaven din! Spennende at en ungarer velger et maritimt tema for lingvistikkoppgaven sin! Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hei lasmarquezas, takk for tips om meningsmålingen, det er litt ukjent verktøy for meg, men jeg skal nok prøve meg fram på'n. Akkurat når det gjelder å legge inn stedsnavntolkinger, med dèt ville jeg vente litt med - få se først om jeg får noe spennende innlegg, før jeg 'skyter fuglen' selv Som ungarer, det største vi har av vann er et innsjø som er flat som en pannekake, så et maritimt tema var i mest spennende lag å gå for. Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Siden det er blitt vist lite interesse for språkundersøkelsen i de siste timene, tenkte jeg vi kunne få litt piff i topicen. Så nå har jeg lagt inn en liten quiz i form av en meningsmåling. Herved er alle oppfordret til å kommentere, presisere, kritisere, akkurat som det passer dere Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Badeskjæret heter egentlig Langskjæret og ligger ved Bjerkholmen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Zsofia E. Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Virkelig? Det sto ikke i noen av bøkene. Takk for opplysningen! Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 hallo! er det ingen der ute som kan noe om navnene i oslofjorden? Kom og stem alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 hallo! er det ingen der ute som kan noe om navnene i oslofjorden? Det er det sikkert! Men som beboer i mer sentrale strøk , dvs på Hvaler, har jeg begrensete kunnskaper om opphavet til stedsnavnene rundt Oslo, både på land og i fjorden. Så, dessverre Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zsofia E. Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Hei, og takk for innlegg! Det gjør vel ikke noe, kanskje du vet mer enn du tror det er bare å klikke seg fram og stemme. Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Hei alle sammen! Nå er det bare noen få dager igjen å kunne delta i dette FENOMENALE undersøkelse! Senest lørdag skal jeg evaluere alle svarene og da er løpet kjørt. Kom, si din mening og stem! Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Kom igjen folkens, 2 dager igjen å stemme! :D Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Da har jeg svart! Det blir jo spennende å se om folk her er enige med det som står i bøkene... Akkurat når det gjelder stedsnavn så er det jo aldri godt å vite, det er jo de navnene som folk faktisk har brukt opp gjennom årene som kommer med i litteraturen... Skal ikke se bort ifra at det finnes stedsnavn eller varianter som faktisk ikke er blitt omtalt noe særlig - noen som vet om slike tilfeller? Sitér dette innlegget Link to post
Zsofia E. Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Jeg tror Ostøya f. eks. kunne ha fått navnet fra noe spesielt ost som ble produsert der, eller om Raudskjæret var egentlig Rautskjæret, fordi man kunne høre kuene raute derifra. Disse er oppfunnet eksempler, men kunne vært like riktige som det som står i bøkene. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Jeg tror Ostøya f. eks. kunne ha fått navnet fra noe spesielt ost som ble produsert der, eller om Raudskjæret var egentlig Rautskjæret, fordi man kunne høre kuene raute derifra. Disse er oppfunnet eksempler, men kunne vært like riktige som det som står i bøkene. Det er mulig, hvis navnet hadde vært Ostøya-----men den heter altså Oustøya. Og det ble hverken produsert gammaloust, brunoust eller gaudaoust der Redigert 23.Oktober.2008 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Zsofia E. Svart 24.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Tja, hva betyr oust i så fall mon tro? Det er faktisk en ikke så liten debatt i fagmiljøet om hva navnet kommer av... blåoust eller chèvre, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.