Jump to content

Hvilken lufteventil skal jeg kjøpe ?

Trophy

Recommended Posts

Til vinteren skal jeg montere lufteventil i Baylineren. Dårlig med sånt i disse båtene. Jeg hadde tenkt å montere en i "takluken" over køya i bauen, men er litt usikker på om disse lufteventilene er lydløse eller ikke. Må ikke forstyrre nattesøvnen !! Sikkert mange som har erfaring med dette, så fyr løs...med tips om gode lydløse luftventiler :yesnod:

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hvorfor er du ikke fornøyd med den vanlige stålventilen uten solcelle.....trekker den ikke luft ut..er den virkningsløs?

Jeg er i samme situasjon, hvor jeg kunne tenke meg å sette inn et par vetiler, og trenger tips.

Sikkert god, men tror den blir litt malplassert på takluken på fordekket.... Disse luftventilene kan de stilles begge veier ? Jeg skal ha den ret over der jeg sover, så det er viktig at den er stillegående. Har hørt at solcelleventiler bråker. Stemmer det??????

Hvorfor er du ikke fornøyd med den vanlige stålventilen uten solcelle.....trekker den ikke luft ut..er den virkningsløs?

Det lurer jeg også litt på! Jeg har to slike, og de sørger for en utmerket utluftning hos meg i alle fall! Noen morgener må jeg faktisk stenge den over køya fordi trekken blir i kjøligste laget.... Men de holder båten tørr og fin, året rundt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hmm.. Jeg kjøpte en på Biltema som jeg satte i taket like over styreposisjon, for å få ut noe fukt (vindu etc) men føler ikke den gjør verken bedre eller dårligere. Om dørene er lukket og jeg tar meg en røyk kan jeg heller ikke se antydning til at det er sug på ventilen.

Er dette forde det er biltema prudukt ?

-eller forde jeg har kun en ventilator og med to hadde jeg fått bedre gjennomtrekk ?

Lars

Uten luft inn får du heller ikke noe ut! Så to å du ha, om du ikke har luft inn andre veier. Jeg har som sagt to, og det skaper en fin sirkulasjon innvendig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Husk på at en solcellevifte uten batteri, som altså bare går når det er nok sol, drar inn uteluft med sitt vanninnhold om dagen, uten å få vannet ut igjen om kvelden/natten når temperaturen går ned. Altså vil den relative luftfuktigheten øke.

Når båten er i bruk er det jo mye annet som spiller inn, varme på om kvelden/natten, tidlig morgensol som får viften igang så luften blir bedre.

Det jeg vil fram til er at en slik vifte (solcelle uten batt.) ikke er egnet til å redusere fuktigheten i båten når båten ikke er i bruk, dersom det er en av de tingene du ønsker å oppnå.

Kjøp et par Nicro solcellevifter med batteri. Den nyeste modellen går lenge selv på dager uten sol. Den har også av-på knapp og de kan stenges fra innsiden. Godt å ha hvis en skal ut i skikkelig grisevær med grønn sjø over båten. Jeg har to stk på min båt, viftene leveres med både innsug og utpropell så bruk den som passer

Kjøp et par Nicro solcellevifter med batteri. Den nyeste modellen går lenge selv på dager uten sol. Den har også av-på knapp og de kan stenges fra innsiden. Godt å ha hvis en skal ut i skikkelig grisevær med grønn sjø over båten. Jeg har to stk på min båt, viftene leveres med både innsug og utpropell så bruk den som passer

Høres bra ut. Hvem selger disse ?

• 4 weeks later...
den derre stålventilen der ser man på 25 år gamle båter. og helt nye . det vil antagelig si at den funker .

Jeg valgte denne. Monterte den på barbord side på fordekket. Har snakket med flere lokale båteiere som mener den er ok....

Har montert en som er kjøpt fra Maritim. Har innsug og utsug og av på bryter og solselle pluss batteri vi har plassert den i salongen. Her betyr jo ikke støyen så mye. For den gir definitivt fra seg lyd, kan ikke tro du vil trives med den over hode i senga. Videre ville jeg vært betenk med og plasserde den der sjø/brottsjø kan komme, kan ikke tro at den er tett noek for bølger som kommer over.