Trophy Startet 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2008 (redigert) Til vinteren skal jeg montere lufteventil i Baylineren. Dårlig med sånt i disse båtene. Jeg hadde tenkt å montere en i "takluken" over køya i bauen, men er litt usikker på om disse lufteventilene er lydløse eller ikke. Må ikke forstyrre nattesøvnen !! Sikkert mange som har erfaring med dette, så fyr løs...med tips om gode lydløse luftventiler Redigert 13.Oktober.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=009002040 Er noen av disse å foretrekke eller skal jeg velge en helt alminnelig vinddreven http://www.maritim.no/product.aspx?id=1320...upkey=009002020 Noen andre typer å velge av som er bedre Redigert 13.Oktober.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 den derre stålventilen der ser man på 25 år gamle båter. og helt nye . det vil antagelig si at den funker . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
larss Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Hallo Jeg satte inn en slik ventil uten solselle. Men må si at jeg ikke er fornøyd. Men det er jo nesten det eneste alternativet en har :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Hvorfor er du ikke fornøyd med den vanlige stålventilen uten solcelle.....trekker den ikke luft ut..er den virkningsløs? Jeg er i samme situasjon, hvor jeg kunne tenke meg å sette inn et par vetiler, og trenger tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 En kompis monterte en slik med solcelle. Funker det. Den suger ikke så håret reiser seg, men fyren ble fornøyd han. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Hei, Sjekk denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1355...upkey=009002020 Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Sikkert god, men tror den blir litt malplassert på takluken på fordekket.... Disse luftventilene kan de stilles begge veier ? Jeg skal ha den ret over der jeg sover, så det er viktig at den er stillegående. Har hørt at solcelleventiler bråker. Stemmer det?????? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ben Sin Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Den jeg snakket om kan gå begge veier. Lydløst. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Vet du hvilken type det var ? Link ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ben Sin Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Det kan jeg prøve å huske og finne ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hvorfor er du ikke fornøyd med den vanlige stålventilen uten solcelle.....trekker den ikke luft ut..er den virkningsløs? Det lurer jeg også litt på! Jeg har to slike, og de sørger for en utmerket utluftning hos meg i alle fall! Noen morgener må jeg faktisk stenge den over køya fordi trekken blir i kjøligste laget.... Men de holder båten tørr og fin, året rundt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hmm.. Jeg kjøpte en på Biltema som jeg satte i taket like over styreposisjon, for å få ut noe fukt (vindu etc) men føler ikke den gjør verken bedre eller dårligere. Om dørene er lukket og jeg tar meg en røyk kan jeg heller ikke se antydning til at det er sug på ventilen. Er dette forde det er biltema prudukt ? -eller forde jeg har kun en ventilator og med to hadde jeg fått bedre gjennomtrekk ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Uten luft inn får du heller ikke noe ut! Så to å du ha, om du ikke har luft inn andre veier. Jeg har som sagt to, og det skaper en fin sirkulasjon innvendig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hvis jeg må ha 2 stk har jeg et problem. Kan jeg montere 1 på et sidevindu ? Hvor tette er disse ventilene når det gjelder vann.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
herøy Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Husk på at en solcellevifte uten batteri, som altså bare går når det er nok sol, drar inn uteluft med sitt vanninnhold om dagen, uten å få vannet ut igjen om kvelden/natten når temperaturen går ned. Altså vil den relative luftfuktigheten øke. Når båten er i bruk er det jo mye annet som spiller inn, varme på om kvelden/natten, tidlig morgensol som får viften igang så luften blir bedre. Det jeg vil fram til er at en slik vifte (solcelle uten batt.) ikke er egnet til å redusere fuktigheten i båten når båten ikke er i bruk, dersom det er en av de tingene du ønsker å oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Kjøp et par Nicro solcellevifter med batteri. Den nyeste modellen går lenge selv på dager uten sol. Den har også av-på knapp og de kan stenges fra innsiden. Godt å ha hvis en skal ut i skikkelig grisevær med grønn sjø over båten. Jeg har to stk på min båt, viftene leveres med både innsug og utpropell så bruk den som passer Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Kjøp et par Nicro solcellevifter med batteri. Den nyeste modellen går lenge selv på dager uten sol. Den har også av-på knapp og de kan stenges fra innsiden. Godt å ha hvis en skal ut i skikkelig grisevær med grønn sjø over båten. Jeg har to stk på min båt, viftene leveres med både innsug og utpropell så bruk den som passer Høres bra ut. Hvem selger disse ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 den derre stålventilen der ser man på 25 år gamle båter. og helt nye . det vil antagelig si at den funker . Jeg valgte denne. Monterte den på barbord side på fordekket. Har snakket med flere lokale båteiere som mener den er ok.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
skage Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Har montert en som er kjøpt fra Maritim. Har innsug og utsug og av på bryter og solselle pluss batteri vi har plassert den i salongen. Her betyr jo ikke støyen så mye. For den gir definitivt fra seg lyd, kan ikke tro du vil trives med den over hode i senga. Videre ville jeg vært betenk med og plasserde den der sjø/brottsjø kan komme, kan ikke tro at den er tett noek for bølger som kommer over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.