Jump to content

Plasser det er verdt å stoppe på, Oslo-Strømstad

tom-ass

Recommended Posts

Da er neste års ferie under planlegging.

Jeg har to ganger gått fra Oslo og nedover på sørlandet, så jeg tenkte på å gå nedover andre veien, mot svergie, og søker etter annbefalninger på plasser å gå innom.

Båten går i 6 knop, og passe dagsetapper er 4 til 8 timer.

Kom med tips! :flag:

Edit: tittel

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Det er sikkert andre plasser lengre nord, men jeg ville nå anbefale Skjærhallen ("Skjærhalden" på offisielt). Gjesteplassene er visst litt dyre, hører jeg noen si, men jeg vet ikke, fordi jeg bor her og derfor bruker jeg ikke gjestehavna. Det er mange plasser, men det har vært fullt der i sommer. Båtforeningens havn har også noen få plasser, avhengig av om medlemmene har meldt sine plasser ledige for gjester. Stedet er en bitteliten småby. Nei, serien "Hvaler" på TV2 er ikke representativ for stedet, men sentrums-scenene er tatt opp i nettopp Skjærhallen. Mange servicebedrifter.

Naturhavner er det jo også en del av. Tordenskjoldbukta nordøst for Nordre Sandø, Tisler ute i havet, for å nevne to.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Når du nærmer deg Drøbak/Hurumlandet vil du finne et hav av koslige ankringsplasser, alt avheengig av vær og vind. Den lune Sandspollen er trolig Oslofjordens mest brukte ankringsplass. Her vil du i sommerhelgene oppleve flere hundre båter på svai eller fortøyd mot land. Dragsund, på Håøyas nord/vestre side er en lun plass med kveldsol til langt ut på kvelden.

Neste stopp etter at du har passert Moss og like før Larkollen går du inn i koslige Evjesund. Her finner dere ly for all slags vindvær. Innerst i Evjesund ligger en blå bøye dere kan feste dere i for natten. Den blå bøyen tilhører Oslofjordens Friluftsråd.

Neste dag når dere sikkert målet deres, Svinesund. :flag_sw:

God tur! :flag:

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Når du har passert Strømtangen Fyr kan du legge om kursen og gå opp Vesterelva til Fredrikstad. Kan være hyggelig med en bytur som ett avbrekk og for å proviantere. Dere bør også få med dere Gamlebyen hvis dere ikke har vært der før. Så kan dere gå Østerelva ut og tråkle dere videre inn mot Hvaler-øyene.

Det blir nok været (vind og bølger) som blir avgjørende for seilasen din. Dersom det blir mye vind har du et stort antall havner å velge mellom i området Hankø - Fredrikstad - Vesterø - Spjærø - Asmalø - Kjerkøy og de mindre øyene mot Sverige. Dersom vinden er rolig tror jeg nok at du fort vil komme deg ned til Strømstad og deretter gå ut til Koster. På Koster og særlig Syd-Koster er det så mange steder at du nesten kan bruke resten av livet og stadig finne nye fantastiske ste3der hvor det er verd å stoppe. Ellers har jeg mange gode minner fra Tisler, Missingen og Søstrene. Mange trives også i områder som Fredagshølet. Anbefaler deg å se litt i kystkart for indre Oslofjorden: http://www.nautisk.no/products/kystkart_in...fjorden_kystk02

og kystkart for Hvaler: http://www.nautisk.no/products/kystkart_hvaler_kystk01. Det er også spesialkart for Syd-Koster.

Mål-et er- endret- fra Svinesund til Strømstad.

Ferien skal ta ca 14 dager, så vi trenger altså 14 bra plasser og overnatte på.

Jeg ville brukt perioden ned til Larkollen/Engelsviken som en transportetappe.Men det er nå min mening. Etter det åpner herligheten seg og du trenger kun korte etapper.

Engelsviken/Larkollen

Flateskjær/Missingen

Papper

Tordenskjoldbukta(utehavn)/Skjærhallen

Strømstad

Koster

Ramsø

Havstensund/utehavn

Og retur. Det er ikke lange avstandene når du har kommet til Hvaler området.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg kommer jo med båten på henger (eller lastebil) til Oslo, og er enig med at oslofjorden ikke er så interesant, så kanskje det hadde vært bedre å sjøsatt lenger ned med en gang...

Sett ut båten i Son eller på Kambo. Da sparer du en del timer kjedelig Oslofjord og kan gå rett til Evjesund via Mossekanalen eller enda lengre ned første dagen.

Son/Kambo ligger bare 40 minutters kjøring fra Alnabru.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Sett ut båten i Son eller på Kambo.

Det var lurt!

Prisen på lastebiltransport øker betraktelig om jeg skal lenger enn Oslo, da jeg har en bekjent som tar det på "vei" til andre jobber, men lenger enn oslo så blir det tillegg i prisen.

Jeg har forsåvidt henger som klarer frakta, men må låne bil som er stor nok, så jeg trenger jo da en sjåfør for å frakte bil/henger hjem igjen, eventuelt parkeringsplass ved utslippet.

Jeg er nok enig med roaldbj og gutta. Hvis du ikke kommer lenger enn til Oslo, så burde første stoppen være Son. Hvis været er OK, så går du greit til Strömstad på dag to. Så vidt jeg husker er det 47 nm fra Son til Strömstad. Hulda bruker vanligvis 8 timer på turen, vi tar den hver vår og høst. I november skal Hulda hjem til vinterdvalen i Son.

Og så kan du heller bruke resten av tiden til å finne ut hvor mange skjær det er rundt Sydkoster. Dessuten er det massevis av flotte plasser der ute. Blir du lei, så bruker du 45 minutter med båten din fra Kostersund og inn til Strömstad som har alle faciliteter. De fleste faciliteter har gått i dvale på Koster nå. 'Väkommen åter våren 2009'-skilt møter deg en del steder der ute nå. Men det er kanskje også en del av charmen.

• 3 måneder senere...

Nå er planleggingen av ferien i full gang, og har sittet noen dager på PC'n og studert kart.

Jeg sitter nå å lurer på Kostersundet, og mener jeg har lest her på forumet noe om skjær i innselilinga der. Er det noen som kan fortelle meg hvor dette er?

Ellers har jeg proppet inn følgende stopp:

Oslo

Oscarsborg

Moss

Hankø

Fredrikstad

Sand på Spjærøy

Skjærhallen

Strømstad

Koster

Så stopper det her ved Kosterøyene, da jeg trenger annbefaling av havner.

Åååå, jeg gleder meg til sommeren nå!!!

Vetnet, innseilingen mellom søndre og nordre koster(grønn og rød stake) passerer grønn stake ligger Vetnet SB side. Fin og koselig havn. Rett frem ligger Koster-sundet. Går du gjennom Koster-sundet og rundt på BB side av Syd koster finner du Breivik(her passer det godt med spesial kart for koster 1: 15000). Før innseilingen til Sør Nor- Koster og på SB side ligger Ekenes.

Følger du Kosterrenna rundt Sydspissen får du Kyrkosund.(Stein i innseilingen, merket).

Ramsø Syd for Koster er også en perle.

Vi sees!

Dersom du sender en IM til LarsH. så får du sikkert en digital kopi av kartet for Syd-Koster.

Dette kartet må du ha for å seile trygt i dette arkipelaget.

Når det gjelder Koster er øyområdet veldig variert. Du kan velge nord - eksempelvis Vettnet

vettnet2009.jpg

Dette er et eldorado for barn med sandstrand og fiskemuligheter. Vi har utallige overnattinger her.

Det er litt mer trangt på vestsiden av Syd-Koster (Ekenes og Kyrkosund).

På vestsiden av Syd-Koster finner du Brevik - kan sende bilder om denne havna senere. Her holder Kurt til - han selger kreps hver dag....svært gode... spør Bitteliten....

Så har vi Kostersundet....Her er det flere mulige fortøyningsplasser.

Min favoritt er Ursholmen - men send meg en IM før du seiler dit - å seile til Ursholmen er forbeholdt de "dyktige" navigatørene, slike som Bitteliten og noen andre her på BP:

ursholmen2009.jpg

I tillegg har vi Kosterhamnen.

kosterhamnen2009.jpg

Vi ligger her hvert år. Vi tar lettbåten inn til kaia og tar en liten tur til butikken i sentrum av Syd-Koster.

(Her kan man i forkant bestille varer fra Systrembolaget).

Hver morgen tar jeg gummibåpten til kaia, går til butikken, tilbake i båten koker jeg kaffe og serverer nybakte rundstykker til de tre jentene ombord.

Suksess?

I fare for å spore av tråden, må dere ha meg unnskyldt.

Roaldbj, hvor finner du de fine kartene fra Sverige som du ofte legger ut?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har ikke sett noen har nevt det men , rett etter Hankø finner du en knall plass som blir kalt Geitøya .Ikke sikker om den heter så , men det kan sikkert noen svare på .Der er det nesten bestandig lunt å fint , på land har du bra brygger og bord/krakker på land . Har desverre ikke stoppa der for mye , men prøver igjen til sommeren . Så kommer nok et navn som ikke kommer fram i hard discen , en liten øy som en motorbåtforening har rett føre norskerenna .Der er det kjempe fint , håper jeg kommer på navnet eller om andre veit hva jeg mener . Men det er stappa med flotte plasser hele , men ok å legge opp ei rute å ha noe og gå ut i fra. Men pleier å ta det som det kommer vi , artig det også .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

nvdigital.jpg

Det er det tyske forlaget nv so m har digitalisert endel kart. Her for Limfjorden.

nvdigitalnorge.jpg

For Norge har de tre CDer (NO1, NO2 og NO3) som dekker norskekysten opp til Trondheim. De har tegnet inn 2 m dybdekote. Videre har de den "berømte" serien som dekker Kattegat, Skagerak og Tyskebukta. Jeg har også serien for vestkysten av Sverige. Jeg fortrekker disse kartene hjemme på PCen.

Kan disse kartene lastes ned fritt, slik som kartene fra Kystverket i Norge?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...