Jump to content

Anker og vinsj på min 21 fots Skibsplast?

Djupevågen

Recommended Posts

God kveld.

Lurer på å bruke vinteren på å montere elektrisk anker bak på min 21 fots Skibsplast. Den veier omtrent 1.100 kilo.

Noen som har noen tips når det gjelder størrelse/kraft på vinsjen, og hvilket anker (type/størrelse) jeg bør gå for ?

:tongue:

Jeg valgte en Engbo Midi 201 til min 21 foter, den holdt i bøtter og spann..

Ville helt klart kjøpt den igjen om jeg hadde måtte valgt på nytt, så du bør vurdere den i hvertfall.

Enkel å montere også. :)

Lykke til i hvertfall.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Ser imponerende ut. :smiley:

Selv håper jeg å få montert vinsjen på selve "bakveggen" - da "taket" i rommet også er lokket ned mot motor og oppbevaringsrom, og dette må jeg kunne åpne og lukke.

Men ankeret gikk ikke nedi vannet da, når du monterte det slik du gjorde ?

Var litt jobb å montere, og var litt kronglete å komme til, men det fungerte glimrende..

Ja, når jeg kjører sakte så er den nedi vannet, men når jeg ligger i plan så løfter båten seg såpass at da er den fri. Den bremser ikke på noen måte.

Bruk gjerne litt tid på planlegge monteringen av den. Hvis du monterer den på bakveggen, så husk at det kommer kraftige bolter som skal skru dette fast. kanskje ikke så pent fra utsiden når en ser på det..

Men om du lager til en brakett på innsiden eller noe, så er det verdt det ekstra arbeidet..

Er jo penest når så lite som mulig synes... syns jeg da.. :D

Enig - utvendig bør det se ryddig og skikkelig ut. Det ser ut til at du har fått det veldig bra til.

Det får bli et vinterprosjekt. Nå pågår planleggingen med å få løftet båten inn bak garasjen, slik at den kan være lett tilgjengelig for utbedringer vinteren igjennom. Kona gleder seg iallefall til hun skal slippe å bakse med kjetting og den gamle dreggen!

:crazy:

Jepp, bare sørg for at båten står stødig siden du skal jobbe endel i den, og husk god takhøyde med presenningen :)

Når du monterer, så tenk litt på om båten er litt tyngre i en av sidene, da kan du bruke vekten av vinsjen og 50 meter blytau til å stabilisere båten samtidig. Er jo litt vekt i dette :)

Fruen min ble veldig glad for å slippe å styre med dreggen.. hehe

vær nøye med å måle deg frem til styringen av tauet slik at dette ikke blir dratt skeivt osv, og "keep it simple", det skal kunne vedlikeholdes etter montering også :)

Har du noen bilder av der du har tenkt på monteringsmulightene?

Bare å slenge over bilder det, så kan jeg ta en titt og komme med forslag så godt jeg kan basert på bildene. :)

Jeg hadde kun blytau, og med et 7,5kg bruce-kopi anker.. mistet ikke feste en eneste gang, satt som et skudd hver gang jeg slapp det.

En 21 fot båt veier ikke så mye, men du er du i tvil, så kjøper du deg en daumann som du kan hekte på tauet og slippe nedover etterpå, men veldig tvilsom til at du noen gang kommer til å bruke den.

bare vær oppmerksom på en ting, noe jeg fikk litt "mobbing" for.. Første gangen jeg skulle bruke det, slapp jeg det ca 2 båtlengder fra land, men når jeg skulle ta det opp igjen, så lå ankeret midt ute i bukta der vi la oss til, laaangt ut.. hehe, fikk da spørsmål om vi hadde lagt det på fjellet på andre siden.. ;)

Saken er at dette ankeret seiler skrått bakover og ned, så det blir ofte litt lengre ut enn du tror du slipper det. Dette er en vanesak.. Men får stadig høre om den gangen jeg slapp det midtfjors nesten.. hehe..

Bare å slenge over bilder det, så kan jeg ta en titt og komme med forslag så godt jeg kan basert på bildene. :)

Jeg hadde kun blytau, og med et 7,5kg bruce-kopi anker.. mistet ikke feste en eneste gang, satt som et skudd hver gang jeg slapp det.

...........

Saken er at dette ankeret seiler skrått bakover og ned, så det blir ofte litt lengre ut enn du tror du slipper det. Dette er en vanesak.. Men får stadig høre om den gangen jeg slapp det midtfjors nesten.. hehe..

Har samme opplegget på min 24 fots snekke - og helt enig - sitter som skrudd. Før jeg monterte vinsj hadde jeg kun 5 kg Bruce-kopi (med to meter kjetting) og dette satt også svært godt. Kommer jo også litt an på hva slags grunnforhold du bruker å ankre opp på. På den forrige båten (21 ft. snekke) hadde jeg kun 5 kg. Bruce kopi men her på sørlandskysten er det mye sandbunn som gjør at denne type anker sitter godt.

Det at ankeret seiler bakover tok litt tid å venne seg til. Nå har jeg snudd det til den fordelen at jeg vet at jeg kan gå langt inn før ankeret slippes.

Orginale Bruce ankerene mener jeg var smidde, og produsenten sluttet å lage disse til småbåtene..

Da fikk noen andre lov til å lage et lignende anker, men de smir dem ikke, de støper dem.. derfor litt billigere.. men om de holder like lenge vet jeg ikke.

Det hadde vel et annet navn egentlig, men siden det var så likt bruce, så kalte folket dem for bruce-kopi, og siden blitt omtalt om det..

De første utgaven av kopi'en hadde vel litt liten åpning mellom "kjeften" og "stanga" som tauet/kjettingen er festet i, og steiner festet seg fort fast i dem.. mens nyere utgaver har større åpning og slipper dette problemet.

Det er hva jeg har hørt og lest, men om det stemmer helt vet jeg ikke.. :)

Enig i at et blankt, smidd er penere

MEN: Med en kopi til brøkdel av prisen er ikke terskelen så stor til å kutte tauet hvis ankeret virkelig kjøres fast

...og ankeret er etter min mening mer enn godt nok.

Ilas marine har også vinsj som passer til båten din.Inside 500W med 50 m blytau vil passe bra.Har selv dette i min Nidalv 23.Jeg bruker skål anker på 12 kg,dette har fungert utmerket.Ilas yter meget bra service,hvis det skulle oppstå noe problemer.Kan anbefale de på det sterkeste.

Du har fått mange gode tips og innspill her. Men tenk også over om det virkelig er nødvendig med elektrisk ankervinsj, med alt det dette medfører av elektronikk og leamikk som kan svikte, på en såpass liten båt. Det kan også diskuteres om anker på 10 - 12 kilo, som noen her anbefaler, er overkill på en 21 fots Skibsplast.

Har selv Skibsplast 660, og jeg har montert en 5 kg såkalt bruce-kopi på en brakett bak på badeplatformen, og så ganske enkelt et 50 m blytau derfra og opp i "kummen" akter på babord side. Enkelt og "idiotsikkert", svikter aldri :wink:

For meg holder denne løsningen i lange baner. Men må legge til at jeg aldri overnatter i båten, derfor er ankeret såpass lite, holder meget bra som kaffedregg. Skulle jeg lagt meg til å sove i denne båten med anker som eneste feste gjennom natten ville jeg nok valgt et tyngre anker, men synes likevel 12 kg blir i meste laget. Du skal jo tøffe rundt 90 - 95 % av tiden i båten med denne digre jernklumpen hengende der bak kun som ekstra vekt å drasse på ...

Uansett løsning du velger, lykke til med valget og jobben!

Hei,

Du har fått mange gode tips og innspill her. Men tenk også over om det virkelig er nødvendig med elektrisk ankervinsj, med alt det dette medfører av elektronikk og leamikk som kan svikte, på en såpass liten båt. Det kan også diskuteres om anker på 10 - 12 kilo, som noen her anbefaler, er overkill på en 21 fots Skibsplast.

Jeg syns også at 10-22 kilo er litt overkill på en slik båt, det holder med 7,5 kilos bruce.

Men jeg syns ikke det er overkill med elektrisk vinsj, faktisk ganske behagelig å spare ryggen for den jobben å dra opp det ankeret..

I tillegg er det veldig praktisk når jeg er alene ute, står foran på baugen og løsner fortøyning der, og kan dra båten ut etter ankeret mens jeg står på baugen og kan passe på at den ikke støter borti andre båter osv.

Den vinsjen jeg monterte ble flittig brukt, og angrer ikke på de anvendte båtpengene.

Jeg monterte en Ilas 500 inside (og blytau) sist vår - og som jeg bruker å si: Den var verdt hver krone.

Særlig hvis man er ute en del alene ser jeg på en ankervinsj som en sikkerhetsforanstaltning.

Opplevde selv å nesten gå på land med båten en gang da jeg dro opp ankeret manuelt: 10m dypt og pålandsvind.

Da jeg løsnet ankeret, måtte jeg dra som en gal til jeg fikk slengt det opp på badeplatformen og fikk båten i revers.

Med en vinsj ville jeg hatt en annen oversikt over situasjonen, fått ankeret raskere opp, ikke ha en puls på 150+ osv.

Dessuten er det enklere å legge ankeret lenger ute mht. det å skulle hale inn tauet igjen.

Min båt veier vel snaut 2 tonn. 7,5 Brucekopi holder mer enn nok på min båt i alle fall.