Djupevågen Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Bare å slenge over bilder det, så kan jeg ta en titt og komme med forslag så godt jeg kan basert på bildene. :) Har sendt deg et IM, Ulven ! Redigert 26.Oktober.2008 av Djupevågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Har selv Skibsplast 660, og jeg har montert en 5 kg såkalt bruce-kopi på en brakett bak på badeplatformen, og så ganske enkelt et 50 m blytau derfra og opp i "kummen" akter på babord side. Enkelt og "idiotsikkert", svikter aldri Så du bruker håndkraft, Skvulpen ? Du har ikke et bilde av dette systemet ditt ? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Ja, jeg bruker håndkraft. Tauet opp i kummen, strammes gjennom en taulås. Og så en ekstra snor som låser ankeret til fenderbøylen på badeplatformen. Jeg har ikke bilde av egen båt, men opplegget er helt identisk med det du ser på bildet nedenunder, som jeg har kopiert fra en 660-annonse på nettet: Sitér dette innlegget Link to post
terjegj Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Anbefaler ILAS, da jeg har hatt Engbo, men byttet, da jeg ikke var fornøyd med hverken produktet eller service fra leverandør. Det er også mindre elektronikk på Ilas vinsj. Meget fornøyd med skålanker. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Ja, jeg bruker håndkraft. Tauet opp i kummen, strammes gjennom en taulås. Og så en ekstra snor som låser ankeret til fenderbøylen på badeplatformen. Jeg har ikke bilde av egen båt, men opplegget er helt identisk med det du ser på bildet nedenunder, som jeg har kopiert fra en 660-annonse på nettet: Det der var et fint opplegg Skvulpen. Etter å hatt Ilas på forrige båt, var det et skikkelig "bakoverskritt" å hive dregg igjen. Ikke minst pga. kontrollen man har når man kan stå ved "roret" samtidig med at winsjen tregger opp dreggen. Med båten min fulgte en 10 kilos paraply dregg, som vi benyttet den første tida. Helt jævlig tung å trekke, samtidig med at feste ikke alltid var det beste. Krevde laaaang tamp. Var oppe hos ILAS for å få ideer til montering av vinsj. De hadde gjort det før på min type båt, og var veldig hjelpsomme. Men, fikk liksom ikke helt "tenning" da ingen løsning var 100% egentlig. Så, det endte med at jeg kjøpte et 5 kilos syrefast Bruce anker. Sikkert kopi, men skarpt og fint i formen. Tenkte at jeg fikk bruke dette inntill videre, og klø meg litt i knollen, mens jeg "fintenkte" på bedre løsning. Og resultatet av dette er at jeg nå bare bruker Brucen på 5 kg, men skal montere en ankervogge + lås akkurat som på Skipsplasten din. For Brucen er egenlig veldig lett å trekke for hånd, om man bare drar båten godt innover dreggen først. Da "knekker" armen på dreggen det hele løs og dreggen dras rel. lett rett topp. Kona var spesielt skeptisk til et liv uten "vinsj", men har nå slått seg til ro. Så kan man spørre seg da, om en 5 kilos er nok? Strengt tatt burde kanskje et 7,5 kilos være bedre? Men jeg tenker også slik, at med såpass liten båt, velger jeg eventuell uthavn på en annen måte, enn med større og tyngre båt. Og med god skjerming fra de fleste retninger er 5 kilos mer enn nok mener jeg. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Romeo Clive Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Vær obs på en ting som jeg erfarte etter å ha montert ankervinsj: Dette ble montert på barbord side bak på min Nordkapp 650 (21 for). Et 8 kg. skålanker med 50 kjetting ble så mye vekt, at båten fikk lett slagside med flere passasjerer. Eneste måten å komme unna dette var å montere trimplan. Det har du kanskje allerede? Men vær klar over at dette kan bli en konsekvens, Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hei går også med tanken på og spandere på meg en visj til min joda 24 Er det noen her som har erfaringer med denne? http://batbua.no/index.php?page=shop.produ...rt&Itemid=1 Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 vet ikke om det er lov, men sender denne opp igjen jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.