Jump to content

Lydisolering av motordeksel på Yamaha 150 4t, idioti eller smart?

Kjetil1

Recommended Posts

Ja, som overskriften spør? (Den er slik i frykt for at noen ikke skal kunne tenke selv og at tråden derfor blir sperret)

Jeg tok en kikk under dekselet på min Yamaha 150 og så at det ikke er noen form for støydemping her. Da slo tanken meg at det må vel kunne gå an å lime på 10-20 mm skumgummimatter på innsiden. Men så begynte jeg å tenke på om det egentlig er så smart, med tanke på om motoren da kan gå for varmt, eller om det i det hele tatt er plass. Og om det vil ha noen merkbar effekt?

Er det noen som har prøvd, eller ikke prøvd pga selvsagte grunner?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

kjøp et sett med hørselvern!!!!!Bare tuller. Jeg hadde ikke gjort det da isoleringen sikkert holder på fuktighet, og det er vel kanskje ikke så bra for all elektronikken tenker jeg. Sannsynligvis det som er grunnen til at det ikke er isolasjon der fra fabrikk. Tror heller støydeksel over motorbrønnen er tingen..

Mercury Verado motorer har støymatter inne i motordekselet som standard, og det er kanskje medvirkende til at de er så eksepsjonelt støysvake også.

(link)

Så, på din Yamaha, hvis det er fysisk plass og du ikke hindrer luftgjennomstrømning & kjøling, så hvorfor ikke?

Jeg gjorde det på en Suzuki 2 takt 1998 modell en gang, hjalp veldig mye på den skingrende lyden på fullt turtall.

Edit: Det var på en 25 hk jeg gjorde det..

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Varmgang etc. er ikke noe problem på vannavkjølt motor, men er det virkelig nødvendig å støydempe denne motoren??

Har akkurrat fått meg en maken motor og synes den er så stillegående at jeg av og til lurer på om den går... På tomgang er lyden av kontrollstrålen som treffer vannet det som avslører at den ikke har stoppet...

Mvh. SAP

Joda, på tomgang er den stille. Men synes den kviner litt mer enn den Johnson 90en jeg hadde, når jeg drar den opp over 4000 rpm...

Jada... Jeg er nok pirkete... Men hvis det kan bli roligere med enkle grep, er det jo greit å gjøre det...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Var en her for noen uker siden (Kimosabi?) som uttalte at enkelte F150 hadde støy fra balanseakselen, kan være det du hører..?

For demping, sjekk med nærmeste bilstereo sjappe, de har ofte mye fint i dempestash. Ser for meg at matter i blygummi kan brukes til dette formålet..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

[quote name= Og om det vil ha noen merkbar effekt?

Kjetil S

Tror ikke jeg ville"klattet" med det,ihvertfall ikke hvis der er garanti på motoren.Dette hadde nok vært gjort fra fabrikk hvis det hadde noe for seg.