Worry II Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Med mindre det er ett hus du har spesiell tilknytting til så må vel det vurderes. Dette går bra, du er jo søkk rik, men mangler cash. Ikke verdens dårligste situasjon. Det er dette som trykker vet du Pinkvin Det er barndomshuset som er overtatt relativt gunstig, og jeg drar inn 5000,- i mnd. for hybelen. Er det som har gjort det mulig for meg å bli boende. Men det blir så feil å selge bare fordi man er singel en periode i livet ! Jeg fortsetter å knipe der jeg kan, så gir jeg det en sjanse. Kan jo ikke selge nå i disse tider ! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Finn deg ei steinrik (og fin) dame da vel!!! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg fortsetter å knipe der jeg kan, hvis du kniper der det aldri kommer sol , kan du jo spare endel på matbudsjettet :-) ellers full sympati . men det er en veldig god begynnelse å innse at man sliter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seastar Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) .........Ett triks for å få kontroll, som hjelper når det ikke er for ille, er å ha stålkontroll gjennom budsjett. Vi laget månedsbudsjett. .......... Dette går bra, du er jo søkk rik, men mangler cash. Ikke verdens dårligste situasjon. Et meget godt råd fra deg dette, Pinkvin! Under forutsetning av at man har en fast inntekt hver måned (i en "sikker" jobb), - så er det opp til alle og enhver hvordan man vil prioritere innenfor rammene for et realistisk sammensatt budsjett for hver måned og ikke minst året sett under ett......! Vil anbefale bruk av dataverktøy, - f.eks. daTax Privatøkonomi fra Mamut, - dette programmet takler det meste vedrørende den personlige økonomien som skatteberegninger, simuleringer, låneberegninger, budsjett og regnskap med automatiske posteringer av transaksjoner nedlastet fra nettbank o.l. Ja, og hva blir så resultatet av "leken" med tallene? Da blir det opp til trådstarter og alle andre som idag eventuelt "sliter" å foreta sine egne viktige beslutninger/prioriteringer av hva som må gjøres for å få ting på stell........, verre er det nemlig ikke, - sålenge man får være frisk og har en sikker og fast inntekt! Lykke til! Redigert 16.Oktober.2008 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Vi merker renta har gått opp med gode 2,5 mil i lån. Den kan stige enda noen % før jeg i det hele tatt vurderer å selge båten, Lotusen går først! Hvis det går så galt at vi bikker 12-14 % rente er familien min ikke de eneste som sliter, da vil landet omtrent stoppe opp. Nei, det får da ikke gå så galt! Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 12-14 % ja da kan det bli tomt i nabolag rundt forbi . Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Båten min er solgt, skal kjøpe ny til neste år! Men er vell mye vanskeligere å selge en større båt, om jeg har forstått det rett.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Jawik Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Har brukt Excel som budsjett / regnskap i flere år og dette funker fint. Forutsigbarhet i over fem år (eller lenger om vi ønsker det) gir en trygghet og nattero som er å leve med. Krever litt arbeid en gang i uken og selvfølgelig disiplin i økonomien. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Honduras Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Ser flere som snakker om å binde renta fordi den er så lav.. Tror dere bankene er ekstra greie med de som ønsker å binde renta Prisen de tilbyr på fastrente sier noe om hvordan bankene tror renta vil bevege seg de neste åra. Når nå bankene tilbyr en fastrente som er lavere enn flytende, er det fordi bankene har beregnet at over den neste 5/10 åra så skal renta ned. Fastrenta representerer derfor hva bankene tror renta vil bli i gjennomsnitt + ett påslag for å være på den sikre siden. Det er dette som gjør lån med flytende rente billigere over tid. Man slipper det ekstra påslaget bankene sikrer seg med. Man kan selvsagt være heldig og binde på riktig tidspunkt, men jeg tror det er enklere å treffe når renta er oppadgående. DVS før de siste 15 renteoppgangene eller hva det har vært. Det signaliseres fra flere hold at man ønsker å presse renta nedover nå, og da spørs det hvor lenge fastrentelånet er gunstigere.. 6mnd...1år..da er det dumt å ha bint den på 5 eller 10. Dengang jeg tok opp boliglån var fastrenta noe høyere enn flytende rente. Dette fordi bankene mente at renta ville stige over tid. Det gjorde den også i flere år. Jeg hadde fastrente-lån gjennom husbanken, og betalte noe dyrere de første månedene, men deretter lå jeg på godsiden i 3-4 år, før renta begynte å falle for 4-5 år siden (tror jeg, tar det på husken). Det var da jeg refinansierte :) Husk at dersom du har ett fastrente-lån, og ønsker å refinansiere det når renta har senket seg, må du betale rentedifferansen bankene går glipp av. Dette blir dyrt. Så tenk deg i hvert fall om to ganger før du binder renta. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Bankene er ikke særlig interessert i å tilby fastrentelån til sine kunder da de selv låner inn penger til flytende rente. Bankene liker rett og slett ikke å tilby fastrentelån! Det er ikke tallmessig grunnlag for å påstå at det lønner seg å ligge og flyte. Det er også et spørsmål om det er fornuftig sett i forhold til den risiko man løper. Nordmenns tiltro til flytende rente er helt unik i verdenssammenheng. Det vanlig er at fastrentelån utgjør 40 til 60% av boliglånene, i Norge er det i dag ca 7%. Hvorfor er vi et så klart unntak til regelen i verden? For den som har behov for trygghet for å kunne betjene sine forpliktelser er det fornuftig, ja kanskje nesten helt nødvendig, å ta et fastrentelån. "Risikoen" man løper ved et fastrentelån er å gå glipp av rentedalen/e, riskikoen ved å ikke gjøre det, men gamble på flytende rente, er å miste huset og da må huset selges i et marked som kanskje gjør at man mister hele egenkapitalen og ender i bunnløs gjeld. Enhver får gjøre sine egne valg, men ikke kom og grin på mine skuldre om 2, 3 eller 4% økning i den flytende renten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nordmenns tiltro til flytende rente er helt unik i verdenssammenheng. Det vanlig er at fastrentelån utgjør 40 til 60% av boliglånene, i Norge er det i dag ca 7%. Hvorfor er vi et så klart unntak til regelen i verden? For den som har behov for trygghet for å kunne betjene sine forpliktelser er det fornuftig, ja kanskje nesten helt nødvendig, å ta et fastrentelån. "Risikoen" man løper ved et fastrentelån er å gå glipp av rentedalen/e, riskikoen ved å ikke gjøre det, men gamble på flytende rente, er å miste huset og da må huset selges i et marked som kanskje gjør at man mister hele egenkapitalen og ender i bunnløs gjeld. Ja det er litt rart. Tunge investeringer burde det jo ganske åpenbart være best å trygge ved å binde renta. Men argumentet om at man kan "tape penger" kommer alltid opp. Fastrente er forsikring, ikke gambling. Jeg har litt tro på at Norges velferdsmodell, dvs gode sikkerhetsnett med ett relativt høyt nivå (sykepenger, dagpenger, trygd, pensjon osv), oljepengene, kombinert med sterke rettigheter for arbeidstaker generelt gjennom arb. miljøloven og fremforhandlede rettigheter, har gitt en stabilitet og sikkerhet som har gjort økonomien til nordmenn så robust at de velger flytende fremfor fastrente. Nordmenn flest har marginer gode nok til å klare en trøkk. Kan hende ting vil endre seg etterhvert? Skal være obs på fastrente hvis ekteskapet/forholdet/whatever skranter, det er ikke nødvendigvis billig å feks gå ut av en 10 års avtale... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Fastrente er forsikring, ikke gambling. Helt korrekt! Og da blir flytende rente hva? Hvorfor skal du "gå ut av" en fastrenteavtale? Hvis du skal selge og kjøpe noe annet å bo i, for noe skal man vel bo i (?), så kan man jo bare flytte lånet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ynroenn Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Et tips for de av dere som har muligheten/dvs at dere betaler inn til Statens Pensjonskasse. Huslånet der har fortsatt 6,2% rente, innenfor 80% sikkerhet" Sitér dette innlegget Link to post
Mortena1 Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg synes Trophy og Bitteliten kommer med gode råd. Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det lov å stoppe nedbetalingen på lånet i perioder også. Når det gjelder fastrente så ville jeg tenkt meg om to ganger før du låser renten. Det er ingen tvil om at renten skal ytterligere ned. Det er nytt rentemøte om ca. 14 dgr. Så har du tid så hold ut... Lykke til videre WorryII Don't worry be happy! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Greit at styringsrenten skal ned. Styringsrenten er den renten bankene får på innskudd i Norges Bank. Det er pengemarkedsrenten som styrer utlånsrentene. Renten skal ned - men er man på randen av tvangssalg og det bare er knekkebrød og vann til middag - da kan man senke rentekostnaden ved å binde renten nå. Kanskje ikke langsktig smart - men har man ikke noe valg er det en mulighet. Det er rart med rentebinding i Norge. Går man til Sverige eller USA har de fleste fast rente - i Norge advares det mot det. Rare greier. Redigert 16.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Det er et ordspill som sier at det er dyrt å være fattig. Her kan en kanskje si at det er dyrt å ikke ha kroner i hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Har bare lyst til å si at du langt fra er den eneste som sliter, men det er få som tør si det. Ofte er det bare flaks og uflaks i timing som avgjør om alt har gått greit eller om en kommer i en vanskelig situasjon. De langt fleste har minst like god økonomisk sans som meg eller "deg". Derfor har de som sover dårlig om natten min dypeste sympati og jeg beundrer dem som står stormen gjennom og dukker opp rakrygget når solen igjen skinner. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Det er rart med rentebinding i Norge. Går man til Sverige eller USA har de fleste fast rente - i Norge advares det mot det. Rare greier. Er det rart? Uten å bli "politisk", så viser stort sett all historikk at å binde renten i Norge ikke har vært lønnsomt. Den norske rentestyringen, som stort sett har vært justert etter inflasjonsmål, har medført en jojo-rentepolitikk som har vært uforutsigbar og for mange, spesielt bedrifter, kortsiktig i et internasjonalt perspektiv. I går, onsdag, var renten igjen på vei ned..... , og jeg føler med dem som bandt renten sist tirsdag. Rentebinding er som aksjekjøp, det er feil løsning når renten allerede er på topp. Skal man binde, må det være når renten er lav og så spekulere i at den ikke blir lavere. De som av økonomiske grunner MÅ binde nå fordi renten er høy, vil garantert sitte igjen med Svarteper... igjen. Renten både skal og er på vei ned igjen allerede, og da sitter man der om et til to år med en negativ rentemargin til markedsrenten som ellers ville holde èn med både diesel, konjakk og rødvin i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Er det rart?Uten å bli "politisk", så viser stort sett all historikk at å binde renten i Norge ikke har vært lønnsomt. Den norske rentestyringen, som stort sett har vært justert etter inflasjonsmål, har medført en jojo-rentepolitikk De færreste bruker forsikringen på båten, huset eller bilen også. Dermed er ikke det så klokt å ha heller. Rent økonomisk altså. Men de fleste har forsikring fordi de økonomiske konsekvensene av ikke å ha det er ubehagelig. Jeg ser på rentebinding som en forsikring, og man bør - som på alt annet - vurdere hvilken risiko man vil ta. I Norge mener jeg bevisstheten rundt dette er meget lav eller så er riskovilligheten veldig høy. Det som også er rart er at de fleste banker ikke råder folk til å ta fastrente lån. Lurer på om det skyldes at de tjener mer på flytende rentelån. Den norske rentepolitikken er ikke mye annerledes fra den som føres i største deler av den vestlige verden. Inflasjonsmålet er jo tempen på økonomien. Jeg sier ikke at det er smart å binde renten når den er på topp nå (men vi vet jo ikke om den er på topp - det kan jo være at rentene skal ytterligere opp - til nå har ingen av sjefsspåkonenen i bankene tippet rett om renten) Og historisk har det vist seg at flytende rente over tid er billigst. Men har man ikke råd til å betale de høye rentene vi har i dag og dermed står på kanten av stupet er rentebinding en mulighet til kjapt å få ned renteutgiftene. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå jeg. Redigert 16.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Men har man ikke råd til å betale de høye rentene vi har i dag og dermed står på kanten av stupet er rentebinding en mulighet til kjapt å få ned renteutgiftene. Har vi virkelig det? Høye renter altså. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Neida.. forutsatt at du ikke binder renten akkurat nå som den antagelig er på topp. Om den er det, vet heller ikke jeg, men man trenger ingen sjefspåkoner for å se i hvilken retning de pengepolitiske virkemidlene nå blir satt inn. Det "alle" er enige om, er at renten skal ned. Dette gjelder pt. både i Norge og samtlige andre vestlige land + USA. Når "alle" jobber mot lavere rente for å få kontroll på likviditetskrisen (for det er jo det dette dreier seg om hos oss- ikke finanskrise), er det kanskje dumt å spekulere i at renten skal så mye mer opp akkurat nå...? Har man ikke råd til å betale regningene nå, mener jeg fremdeles at om man velger rentebinding under dagens rente, er det samme person som får svi med høy negativ rentemargin i årene som kommer (hvor renten skal ned mot 5-tallet). Forøvrig er jeg enig i dine betraktninger, Bitteliten. Redigert 16.Oktober.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Har vi virkelig det? Høye renter altså.Renten er vel på normalt nivå i dag? Mener jeg betalte 11% rundt 98-99. Det er vel kun de siste årene vi har hatt uvanlig lav rente. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Vi kjøpte vårt første hus/bolig i en periode da renten var på vei opp. Siden vi følte att det hele var et svært "farlig" og usikkert prosjekt bandt vi renta i 3 år. Da visste vi at vi uansett ville klare å betale lånet i den perioden. Dvs at vi sov godt om natta. Vi "tapte" sef. ifht. flytende, men som en forsikring mot å miste huset var det helt fint. Det ga dessuten mye bedre kontroll på økonomien da en av de største usikkerhetsfaktorene var "låst". Dessuten er vi begge veldig sikkerhetsøkende og trives best med stabile og trygge omgivelser. Nå har vi så gode marginer at vi flyter fint Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Det som også er rart er at de fleste banker ikke råder folk til å ta fastrente lån. Lurer på om det skyldes at de tjener mer på flytende rentelån. Neppe. Men risikoen flyttes fra låneTAGER til låneGIVER. Det er vel det de ikke liker så godt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
nimbuster Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Mulig renteprat hører hjemme i en egen rentetråd, men..... Du synes renten er høy? Den er høyere enn den var i 2005. Mange prosentpoeng høyere. Men hvordan er den egentlig i et historisk perspektiv? Etter flere år med lav rente er det lett å bli godt vant. – Styringsrenten kom opp på det vi mener er et normalt nivå i 2007, sa Gjedrem i en tale ved Handelshøyskolen BI i Oslo for kort tid siden. Men nå har jo Gjedrem sagt mye både før og etter dette utsagnet. I løpet av 2007 gikk renten opp sju ganger, fra 3,75 til 5,25 prosent. I dag er Norges Banks styringsrente på 5,75 prosent, og sentralbanken har varslet at det kan komme nye renteøkninger i løpet av høsten. Så opplever vi at plutselig er situasjonen verre enn først anntatt, og styringsrenten blir dermed satt ned med 0,5 prosentpoeng denne uken. På neste rentemøte om snaue 2 uker regner de fleste med at renten blir sett ytterligere ned med 0,5 prosentpoeng. Det ligger i rentens natur at den går opp og ned. For eksempel svingte Norges Banks renter fra 12 prosent i 1992 til 3,5 prosent i 1997. I 1988 var åttitallets glansdager talte, og renter over 15-tallet var ikke uvanlig. En typisk boliglånsrente var oppe i 14-15 prosent på begynnelsen av 1990-tallet og nede på 5 prosent på det laveste i 1997. Som låntaker kan du i dag langt på vei gardere deg mot svigninger i renten. Markedene for fastrentelån har blitt godt utviklet, og du kan binde boliglånsrenten i 3-5-årsperioder....kanskje også for 10 år frem i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.