Jump to content

Tegne skjema for det elektriske ibåten?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I en moderne båt er det mye elektrisk/elektronikk. Og går noe galt kan det være svært så problematisk å finne frem i spagettien av ledninger, sikringer og duppeditter. Svært skjelden får du båten med brukbart koblingsskjema.

 

Har selv gått over det meste i båten og tegnet koblingsskjema for lettere å finne frem neste gang noe skal endres/fixes. Du finner det på:

http://trudelutt.com/skjema.pdf

 

Har selv tilgang til et utmerket helprofft kostbart tegneprogram på jobben, men det er det jo ikke alle som har.

Men det finnes freeware/shareware på nettet. Jeg har funnet frem til to programmer for dette på nettet, og de ser ikke så ''helgale'' ut.

 

De er:

ISIS Lite er et fullt funksjonerende shareware program du kan bruke så lenge du ønsker. Du finner det hos http://www.labcenter.co.uk

Du kan også hente ned EAGLE Light, fullt funksjonerende freeware fra Cadsoft: http://www.cadsoftusa.com/freeware.htm

Disse programmene kan også brukes for å lage PCB utlegg dersom en driver med litt hobbyelektronikk.

 

Et annet tegneprogram ikke spesielt beregnet på elektriske skjema, finner du på:

http://www.qcad.org Det er også fritt og beskrives som ''QCad is a free open-source 2D CAD system for Linux, various Unices and Windows''

 

Så sett igang og tegn koblingsskjema!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjempebidrag!

 

Jeg holder akkurat på å bearbeide Båtmagasinet til å skrive en serie med artikler om ting jeg kunne tenke meg å lære mer om:

 

* Utskifting av innredninger i båter. Beskrivelse i tekst og bilder en case hvor f.eks. pentry bygges og monteres i båt.

 

* Overhaling/utskifting av elektrisk anlegg.

 

Fikk tilbakemelding på at de ikke hadde hatt noe slik før og at de syntes det var et bra tips. De ønsket gjerne å samarbeide med noen som skal igang med noe slik nå utover. Så hvis du er interessert å samarbeide med Båtmagasinet rundt et slik prosjekt, kan du melde din interesse til anne.marit.klokk@afj.no. Håper det går greit å promotere Båtmagasinet på denne måten i dette forumet da formålet er å framskaffe stoff som vi alle kan ha nytte av. Selv vet jeg ikke om mine ferdigheter (12 tommeltotter) egner seg på trykk i Båtmagasinet.  :smash:

 

Jeg håper ikke det elektriske opplegget i min båt er representativt, for da er det jammen dårlig. Det henger igjen litt her og der etter ting som ikke lenger er i bruk, tugger og harver både her og der som inneholder sukkerbiter, hansenkoblinger, tvinnede kabler, og annet snacks i lett blanding. Selvsagt ikke merket noe av det. Ispedd en og annet tilsynelatende vilkårlig plassert sikring. Ikke noe system på bruk av fargede ledninger, ingenting merket, osv

 

Ved hjelp av tegningen din har jeg fått en god start på å planlegge hvordan jeg vil ha det. Takk for bidraget!

Link to post
Share on other sites

hehehehe Batdilla..... Din beskrivelse av ditt elektriske anlegg var som å lese mine tanker om mitt eget. :o)

 

Brasiliansk bruktbåt består stort sett av alt du nevnte, med hovedvekt på tvunnede kabler med en teipbit rundt..... :lol:

 

Har loddet opp noe, men med en sesong som stort sett er hele året her nede, er det begrenset hvor mye man gidder å stå på hue nedi et umerket spagettireir og fixe opp i ting så lenge det virker.

 

jaddajadda, jeg får ta problemene etterhvert som de dukker opp. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg tror jeg holder meg til internett, jeg.

 

Jeg håper ikke det elektriske opplegget i min båt er representativt, for da er det jammen dårlig. Det henger igjen litt her og der etter ting som ikke lenger er i bruk, tugger og harver både her og der som inneholder sukkerbiter, hansenkoblinger, tvinnede kabler, og annet snacks i lett blanding.

Og du tror det er bare du som har det slik? Riktignok er koblingsskjemaene mine ryddige(!), men alt er ikke like pent rent fysisk, se bildet under. Men det stemmer med skjema.

 

Bilde

 

Men har store planer om opprydding, - en gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Åhh - nei!

 

Nå ødela du dén illusjonen. Ut fra tegningen så jeg for meg et skikkelig strøkent anlegg hvor alle kabler var lagt vinkelrett på hverandre...

 

Neida. Det er ikke alltid det er like lett å få det til å se pent ut når konsentrasjonen blir for stor, selv om det kan være i bra stand likevel.

 

Flere av oss frykter sikkert det å bli stående et sted på grunn av el. feil uten fnugg av mulighet til å finne fram i det. - Argument for å gjøre noe før det er for sent.

 

Samtidig finnes det ei feilsøkingsmatrise som er skrevet litt på skjemt, men det er også noe i det. Øverste nivå er slik: Virker spetakkelet? Her er det 2 alternative svar. Første svar er JA. Hvis man svarer JA, fører det til neste boks i matrisen med teksten: "OK. Ikke prøv å fikse det heller da". Argument for å ikke gjøre noe før det er nødvendig.

 

He, he...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

 

Dette var intressant, jeg har i høst byttet nesten alle (-3) kablene i vår Årø 28 fra 1982

og er i ferd med å dokumentere dette (i AutoCad som jobb PC'en har).

Har også lagt opptil Landstrøm + Solcelle.

Synes du har gjort en meget grundig og bra jobb med de tegningene som du har lagd.

Hva har ditt program mulig å save som *.DXF eller noe annet?

Mottar gjerne en elektronisk kopi (hvis mulig) i noe annet format som lar seg importere?

 

Hilsen en som ser fram til å stripse de siste wirene førstkommende helg

(hvis ikke Julebordet tar knekken på en) :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...