Jump to content

Trimming av båt og drev


agun

Recommended Posts

En planende båt (uten fast aksel) er ofte utsyrt med trimfunksjon på drev/påhenger samt trimflaps.

 

Hvordan skal disse  brukes individuelt og sammen for å oppnå optimal trimming av båt og propell??

 

Har inntrykk av at mange båteiere med disse hjelpemidlene ikke vet hvordan de skal brukes, ikke minst forholdet mellom trimming av skrog vha. trimflaps, og trimming av propell vha. powertrim. Ofte settes flaps og drev i "midten" og man lar det være slik uansett.

 

I hvilken posisisjon bør drev og trimflaps stå i følgende faser av en akselerasjon?

Og hva bør man huske på ved:

 

1. Sakte fart

2. Akselerasjon, man gir gass, baugen reiser seg

3. Marsj fart

4. Raske svinger/unnamanøver

 

Har noen kunnskap og erfaringer å dele når det gjelder bruk av disse hjelpemidlene?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette er sikkert et spørsmål som kommer til å avstedkomme mange mange svar. Akkurat som i båthavna om våren, når nykommeren spør sidemannen om råd vedrørende vedlikehold av tresjekta. Hvis han da i tillegg har truffet på den selvutnevnte "vaktmesteren" i miljøet, ja da bør man ha god tid :-)

 

Så langt jeg kjenner til skal kavitasjonsplaten (den som sitter vannrett rett over propelleren) være i flukt med vannet når båten planer. For å finne ut hvordan din motordrev er innstilt må du ha noen til å henge ut over hekken når båten er i drift. De fleste motorer havner noe lenger ned i vannet en de strengt tatt behøver. Den gangen en var 15 år og hadde Selco 13 med 20 HK eksperimenterte en meget med dette. Det endte med en heving av motoren i forhold til akterspeilet med et par-tre cm. Dette ble gjort med et lite trestykke mellom kanten av speilet og motoren. Farten økte, og "folk som hadde greie på det" lurte på hva jeg hadde gjort med motoren siden båten gikk så bra; Leangbuktas raskeste røde Selco 13 med 20 hk Merc. Akk ja, det var tider :-)

 

Tilbake til virkeligheten og spørsmålet ditt. Kavitasjonsplaten skal som sagt ligge i flukt med vannet for å få det beste resultat. Jo mer motordrev er tiltet vekk fra akterspeilet, jo mer "flyr" og hopper båten i bølgene, jo mindre båt, jo mer gynging. Det er ikke sikkert svigermor er så glad for dette, eller at kurven med reker og pils overlever.

 

Når båten skal opp i plan er det en fordel å få baugen ned; "alle frem i båten". Dette betyr at motordrev må stilles nærmere akterspeil. Hensikten med powertrim er jo nettopp å kunne gjøre disse innstillinger mens båten er i drift. Har man ikke dette må man gjøre et valg ut i fra båtens størrelse, motorkraft, værhardhet og bruk generelt.

 

En knopmåler kombinert med en bensinmåler vil kunne gi de rette føringer. Her er det bare å prøve seg frem. Men en ting synes sikkert: det innerste hakket er meget sjelden det gunstigste. Det vil føre til en rask planing, men samtidig dytte båten ned i vannet under fart. Her vil kreftene virke mot hverandre og føre til lav fart og høyt forbruk.

 

Hva trimflaps anbelanger har jeg ingen erfaring, og uttaler meg av den grunn ikke :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt et uttrykk som heter overplaning og det betyr såvidt jeg har forstått at baugen er trimmet langt ned og den heller ikke har nok bæring. Jeg vet at det har forekommet dødsulykker p.g.a. dette. Dette skjer vistnok ofte iforbindelse med at man monterer for stor motor på joller. Det er mulig at jeg blander begreper her, men jeg spør allikevel.

En klok mann sa en gang "bare spør du, det er av svarene du lærer".

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde engang en 30 HK utenbordsmotor på en Narvahl 310 RIB (65 kg), og opplevde det som etter sigende kalles overplaning når det bare var en elle r to ombord.  Det var ikke spesielt morsomt.  Baugen på jolla dro seg ned i vannet på fullt pådrag, og jolla ble veldig ustabil å kjøre. Den skrenset i alle retninger, tilsynelatende helt umotivert.  Om motoren ble trimmet opp, ble jolla betydelig vanskeligere å få opp i plan, og hoppet da bortover vannet  som en kenguru, i tillegg til at den forsatt var noe ustabil,  "når den en gang i mellom var nedi vannet".

 

På grunn av at guttungen sto endel på wakeboard, ble motoren beholdt, men det var totalforbud mot å kjøre den på  full fart med mindre det var mange ombord, eller det skulle trekkes wakeboard/vannski (da oppsto ikke problemet).

 

Nå sitter det en 15HK på jolla, og det fungerer mye bedre.  Ikke fullt så fort, planer ikke med fire - fem mennesker ombord,men du verden så mye tryggere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hva som er praktisk og nødvendig er mye avhengig av båttype. Vi er langt fra utlært, men her er våre erfaringer:

 

Nidelv 750 m/VP 4,3l http://www.hannah2.net/hannah1.htm

 

Vi hadde først bare powertrim, men ettermonterte trimflaps etter et par år. Mest for å balansere ut båten sidelengs, da den hadde en tendens til å legge seg litt ned i sidevind. Den lå også litt skjevt i vannet pga. dregg m/kjetting og vv-tank på samme side.

 

Powertrimmen brukte vi praktisk talt ikke til å begynne med, for båten planet lett. Men etter hvert lærte vi oss å trimme baugen litt opp for å få litt ekstra fart, samt gå bedre i medsjø, samt trimme baugen litt ned i motsjø. Generelt var det imidlertid lite behov for trimming, og vi hadde mest nytte av trimflapsene.

 

Windy 32 Scirocco http://www.hannah2.net/hannah2.htm

 

Med 2x kad 32 er ikke dette noen racerbåt, men den gjør da rundt 32 knop når den først er kommet i siget. Særlig når den er tungt lastet liker den litt hjelp for å komme i plan. Fast prosedyre har derfor blitt å trimme inn drevene maksimalt før vi aksellererer. Det gir god effekt og vi kommer mye raskere i plan.

 

Vel oppe i plan trimmes drevene noe ut, men erfaringen viser at vi får best effekt med drevene trimmet et par "hakk" inn fra nøytral posisjon. Det gir gjerne en knop ekstra, og baugen skjærer sjøen bedre slik at vi får en mer behagelig gange. I motsjø trimmer jeg gjerne drevene ytterligere litt inn, så går båten mykere.

 

Trimflapsene bruker jeg også her primært til å balansere båten sidelengs (gammel vane?). Scirocoen legger seg merkbart ned i sidevind, og med bølger fra siden gir aktiv bruk av trimflapsene veldig god effekt. Skal dette fungere må imidlertid bryterne være hensiktsmessig plassert. Jeg har dem rett foran gasshåndtakene slik at jeg når dem med fingertuppene uten å slippe gassen, samtidig som jeg har bryterne for powertrimmen på det ene gasshåndtaket. Selv synes jeg det er perfekt.

 

I sommer fant jeg ut at i stor motsjø hvor det er vanskelig/umulig å gå i ordinært plan (dvs. 17-18 knop hos oss, samt raskt blir til 20), kan jeg få Hannah II til å plane i ca. 14 knop, samtidig som den ligger dypere i sjøen enn i vanlig planingsfart. Dette gir en veldig stødig og behagelig gange, som kjennes sikker. Forskjellen er mye større enn hva en skulle tro 3-4 knop utgjorde. For å få til dette trimmer jeg drevene helt inn, i tillegg til at jeg trimmer baugen kraftig ned med trimflapsene, dog ikke mer enn at jeg fortsatt har litt å gå på for å balansere båten sidelengs. En fascinerende effekt - du kan lese litt mer om dette på http://www.hannah2.net/oslo_kragero.htm.

 

Andre har kanskje andre teknikker. Rådet jeg fikk fra Jon Geir hos Vollen Båtsenter i Asker var mer eller midre det motsatte av hva jeg gjør. Trim drevene slik at motoren(e) går lett og pent, sa han, og bruk trimflapsene til å justere vinkelen på baugen i forhold til sjøen.

 

Noen fler som har gode tips å dele med andre?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som KOB beskriver nedenfor her. Min Norline 29 er utstyrt med en VP 41 med 290 duoprop - 200hk. Den går sirka 25 knop (28 tom båt og en person).

 

Jeg bruker mest trimflaps for å rette opp båten under fart avhengig av last og plassring av personer ombord. I medsjø oppfører den seg best med baugen opp, og i motsjø bauen noe ned, men ikke for mye, da overstyrer den og kan skjære ut til siden.

 

:yesnod:

 

-------------------------------------------------------------------------------------

"Vi hadde først bare powertrim, men ettermonterte trimflaps etter et par år. Mest for å balansere ut båten sidelengs, da den hadde en tendens til å legge seg litt ned i sidevind. Den lå også litt skjevt i vannet pga. dregg m/kjetting og vv-tank på samme side.  

 

Powertrimmen brukte vi praktisk talt ikke til å begynne med, for båten planet lett. Men etter hvert lærte vi oss å trimme baugen litt opp for å få litt ekstra fart, samt gå bedre i medsjø, samt trimme baugen litt ned i motsjø. Generelt var det imidlertid lite behov for trimming, og vi hadde mest nytte av trimflapsene. "

--------------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...