Jump to content

Hva er "startsperre" på båt???

Skvulpen

Recommended Posts

Et dumt spørsmål kanskje, men hva er "startsperre" på fritidsbåt? Fikk spørsmålet fra forsikringsselskapet i dag, under gjennomgang av diverse som gir rabatt på min nye båtforsikring. Jeg får 800 kroner ekstra i rabatt for eventuell "startsperre".

Min forsikring gjelder en daycruiser med påhengsmotor, men jeg har ikke hørt om startsperre for båt før, bortsett fra diverse tiltak som å ta av rattet, fjerne en dings i motoren, el.l. Men damen viste til at det hun mente, var "samme systemet som i bil". Noen som kan forklare dette for meg? Eksisterer slikt for utenbordsmotorer, for ettermontering?

Og mens vi er i gang, jeg får også ekstra rabatt for å låse båten til brygga, ved hjelp av kjetting og FG-godkjent lås (bare tøv, spør du meg, slikt klippes over på to sekund ... ) Men for rabattens skyld, - hvordan finner jeg ut hva som er FG-godkjent lås? Å finne ut det overlot damen til meg ... Skal kanskje kjettingen også være FG-godkjent, eller hva mener dere?

Noen båtalarmer har startsperre. Den fungerer ved å hindre at startreleet får styrestrøm. Vi snakker om innenbordsmotorer. En litt teknisk kyndig tyv kan lett omgå sperren. Noen startsperrer er mer avansert. De sperrer motorens styringselektronikk. Da blir det straks verre. Startsperrer for biler lammer hele styringselektronikken og kan vanskelig omgås. Min Yanmar diesel har ingen styringselektronikk. Det eneste min alarm sperrer er dermed styrestrømmen til startreleet. Det er ingen god sperre, men bedre enn ingen sperre. Jeg får premierabatt for selve alarmen, ikke spesielt for startsperren.

Hvordan det er for utenbordsmotorer har jeg ikke den ringeste anelse om.

Lotus

En startsperre på båt er en ganske enkel sak

Det den gjør er ganske enkelt og bryter startstrømmen ifra nøkkelen til startmotoren.

Hvis du ikke vil kjøpe en alarm,går det fint an og kjøpe en startsperr som passer til mc.

Jeg så i dag en som aventerte en til 850 kr.

plasser denne inn i en boks som er vanntett ip67.

du har tjent inn startsperren på et år.

løp og kjøp og lykke til

Hilsen Blobb

sunseeker martinque

En godkjent startsperre finnes kun til båtmotorer med elektronsk motorstyring, alt annet kan med enkelthet kobles forbi. Volvo Penta er den eneste som jeg kjenner til som leverer dette til sine båtmotorer. Hva som leveres til utenbords motorer kjenner jeg ikke til, men at det kan levere til slike motorer med elektronisk styresystem er jeg ganske sikker på. Honda har et system som kalles for HISS (Honda Ignition Securuty System) Dette er en startsperre som er svært vanskelig å koble forbi siden den lammer hele kontrollenheten til motoren. Om dette finnes til båtmotorer vet jeg ikke, men jeg har i allefall dette på min Honda Motorsykkel... Er vistnok dyre nøkler til denne... noen tusen lapper skal det vistnok koste for en nøkkel  :sad:...

Jeg vet ikke om jeg ville sagt til forskringsselskapet at jeg har startsperre med mindre jeg er sikker på at jeg har en startsperre som er godkjent. Hva om båten blir stjålet og det viser seg at man har krevd rabatt for noe man ikke har... Da dukker nok avkortningsspøkelset opp meget raskt  og man har gjerne spart seg til fant  :seeya:.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

...Og mens vi er i gang, jeg får også ekstra rabatt for å låse båten til brygga, ved hjelp av kjetting og FG-godkjent lås (bare tøv, spør du meg, slikt klippes over på to sekund ... ) Men for rabattens skyld, - hvordan finner jeg ut hva som er FG-godkjent lås? Å finne ut det overlot damen til meg ... Skal kanskje kjettingen også være FG-godkjent, eller hva mener dere?

Hvis låsen er FG godkjent, står det som regel på innpakningen - om ikke annet, så for å motivere en ganske mye høyere pris. De fleste jernvareforhandlere med respekt for seg selv har vel FG godkjent utstyr. Og skal det være noen hensikt, må hele sulamitten være FG godkjent. Det vil si bøyla i baugen som kjettingen hektes igjennom, kjettingen og låsen. På Selco'en har jeg FG låsing, men på Sjømannen har jeg fram til nå ikke vurdert noen form for låsing. Men da vårens innkjøpsliste til Maritim ble sendt avgårde (I størrelsesorden en månedslønn... :confused:), hev jeg likegodt på bestilling av en sikkerhetswire også. Denne tenkte jeg å komplettere med en bra hengelås, muligens en FG klasse 2 lås. Skal jeg kjøre FG klasse 3 hele veien, blir det en del mer, og jeg er ikke sikker på om evt. reduksjon i premie står i forhold.

SIKKERHETSWIRE MED ØYE 3 MTR, SYREFAST. Denne er vanskelig å klippe over med kjettingtang. Innerdelen består av meget hardt syrefast stål, med slite- og uv-bestandig polyester utvendig for behagelig håndtering. Kjøp en kraftig og solid lås sammen med denne. Kr. 383,- hos www.Maritim.no

Bilde

Takker for informative svar. Det ante meg at ikke "startsperre" var noe kurant eksisterende ved utenbordsmotorer. Undrer meg litt over saksbehandlere i forsikringsselskap som spør om ting de selv burde vite svaret på, akk ja ...

Da får jeg skaffe meg en FG-godkjent, solid hengelås, som også tåler saltvann. Pluss en solid kjetting eller sikkerhetswiren som Batdilla henviser til.

• 3 uker senere...

Du finner FG (Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemd) - godkjente låser/kjetting her:http://www.sikkerhetsbutikken.no/rproduct.asp?product_id=35110042&category=Tyverisikring/baat

Ja denne har jeg faktisk allerede bestilt, 720 kroner for hele "pakka". Denne låsen og kjettingen er godkjent FG-klasse 2, og det mente dama i Gjensidige var tilstrekkelig i forhold til rabatten jeg får på polisen. Men andre steder leser jeg at FG-klasse 2 er ment for låsing av mindre båter, opp til 350 kg. Min båt veier over 1000 kg ... Men når dama sier det så!

(Et annet litt "artig" poeng, er at kryssholtet du fester låsen / kjettingen til, eller slepebøylen i baugen på båten, ofte er av tynnere dimensjon og svakere metall enn den voldsomme kjettingen, så hva er da vitsen med så grove dimensjoner, kan man kanskje lure på ... )

Her er svar jeg fikk på en forespørsel om hva startssperre faktisk er. Detaljert info finnes under Motolog-Datablad. I korthet går det ut på switche og anonymisere en masse ledninger. Sperren er altså ikke elektronisk og kan helt klart "fikses" av et skikkelig verksted eller folk med høy kompetense, men jeg tror nok terskelen er ganske høy.

Hei.

Her er svaret vi fikk fra den svenske leverandøren :

Startspärr se Engelska IMMOBILIZER är en 2 (relä) krets

brytande/slutande funktion som inte kan startas utan

fjärrkontroll eller PUK kod.

Den arbetar efter samma principer som startspärrar i moderna bilar

och är altså rätt monterat mycket besvärligt och tidödande att

få igång och priset blir nästan noll för tjuven.

Alla sladdar är svarta och man kan inte bara klippa och koppla

och starta.

Försäkringsbolagen i Sverige anser det vara så bra att de ger

ett installationsbidrag på 1000:- och det blir ingen självrisk

om den skulle stjälas ändå

Se og http://www.hellmertz.se/

Velg : BÅTLARM på menyen, og deretter STARTSPERRER.

Vennlig hilsen

xxx

• 4 uker senere...

Hva er en ip67 boks og hvor får jeg tak i det?? Ser i en annonse for båtalarm at den er ip65, er det for dårlig??

IP67 er "neddykket i vann".

Startsperre for påhengsmotor er tilkoblet hos meg. Ligger i selve alarmen, med to-leder til kontrollboksen. Når så kablene er tapet sammen, skal du ha høy kompetanse for å finne ut av det.... (I min båt må du være ekstremt liten for å komme til koblingene, og med signalhornet i øret, tviler jeg på om noen finner ut av det! Ikke ny motor!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...